Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vorig jaar heeft de Fraudehelpdesk ongeveer 500.000 meldingen van (pogingen tot) fraude ontvangen via haar telefonische en online kanalen. In 2021 waren dat er ook al meer dan een half miljoen.
Met name het aantal telefonische fraudemeldingen steeg vorig jaar, met zo’n 18 procent. Daarbij viel op dat met name het aantal (Engelstalige) fraudepogingen steeg. Daarbij worden slachtoffers gebeld en krijgen zij een ingesproken melding te horen. Die meldt dat de persoon in kwestie mogelijk het slachtoffer geworden is van bankfraude. De onverlaten proberen zo de bankgegevens of het burgerservicenummer (BSN) van de slachtoffers te ontfutselen.
Nep bankmedewerkers en phishing
Nieuw is de vorm van telefonische fraude die ingeleid wordt door een mail die zogenaamd afkomstig zou zijn van de bank. Een phishing mail dus, die gevolgd wordt door een telefonische ‘waarschuwing’ met het verzoek persoonlijke (gegevens) door te geven om de fraude te voorkomen. Ook zijn er nog steeds oplichters die bij slachtoffers langs gaan, om zogenaamd geblokkeerde bankpassjes op te halen, nadat zij telefonisch of via een phishing mail de bankgegevens buitmaakten.
Daarnaast werden in 2022 meer mensen gebeld door personen die zich voordeden als bankmedewerkers die hen ervoor wilden waarschuwen dat er in de buurt veel ingebroken werd en het advies gaven waardevolle spullen in een bankkluis op te slaan. De 1309 geregistreerde pogingen van deze vorm van fraude maakte 229 slachtoffers, die in totaal voor meer dan 3,3 miljoen euro werden opgelicht. De totale schade van alle fraudemeldingen die bij de helpdesk geregistreerd werden bedroeg in 2022 maar liefst 43 miljoen euro.
Minder cybercrime meldingen
Er was ook iets van goed nieuws. Zo registreerde de Fraudehelpdesk fors minder gevallen van cybercrime. In 2022 werden hiervan 4471 meldingen gedaan. Een jaar eerder waren dat er nog 9933. Volgens de Fraudehelpdesk heeft deze daling echter ook te maken met de verschillende definities van wat wel of niet als cybercrime getypeerd wordt.
Beleggingsfraude groeit fors
Enkele dagen geleden meldde de Fraudehelpdesk ook al een toename van het aantal gevallen van beleggingsfraude. Dit jaar is het aantal meldingen daarvan, vergeleken met vorig jaar, al met 30 procent gestegen.
“Het betreft risicovolle CFD’s (zogenaamde ‘hefboomproducten’) maar ook steeds vaker aanbiedingen in cryptomunten en valuta. Ook de AFM meldde recent in haar Signalenmonitor een toename van meldingen hierover. De Fraudehelpdesk en de AFM waarschuwen daarom opnieuw voor malafide beleggingsaanbieders”, aldus de Fraudehelpdesk.
Verder lezen over Cybercrime
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Cybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime29.08.2024
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is
Cybercrime09.08.2024
Pas op voor deze oplichting op Booking.com
Cybercrime29.07.2024
E-mailadressen van 15 miljoen Trello-leden op straat door hack
Cybercrime22.07.2024