Nederlanders houden van eerlijk betalen en daarom is het niet verwonderlijk dat de betaaldienst Tikkie een regelrecht succes is. Per dag betalen wij zo’n 200.000 Tikkies en staat de teller inmiddels al op vijf miljoen gebruikers. Gebruikersgemak ten top – en dat allemaal in een handomdraai!
Maar het gaat ook wel eens mis met deze mooie dienst. Zo ging een journalist van het Eindhovens Dagblad gruwelijk de mist in. Namens zijn dochter had hij op marktplaats een armband aangeboden en al spoedig meldde zich een vrouwelijke koper via WhatsApp. Na akkoord over de prijs vroeg de dame (onder de naam ‘Brenda’) naar welke bankrekening het geld kon worden overgemaakt.
Hier ging het mis: hierna vroeg Brenda de journalist om via Tikkie één cent naar haar rekening over te maken (dit alles uit voorzorg). De journalist kwam nietsvermoedend in een nagemaakte bankomgeving en de cybercriminelen konden hun slag slaan. Niet een cent, maar 10.000 euro werd uiteindelijk buit gemaakt. En het had allemaal erger kunnen zijn als de bank niet had gebeld om te vragen of het klopte of de tweede tranche van 10.000 euro echt betaald moest gaan worden.
Het klinkt als een spannend jongensboek, maar het gebeurt helaas dat mensen op deze manier een kapitaal verliezen. Net zoals dat bij regulier phishing het geval is, gaat een beetje common sense wel op.
Los van goed nadenken is er wel een aantal tips dat Sophos je wil meegeven: