Cybercrime07.11.2014

Gamers vormen gewillig doelwit voor cybercriminelen


Over daders en slachtoffers van spelen als Candy Crush Saga

Met de feestdagen op komst verheugen veel tieners zich alweer op nieuwe mobieltjes, tablets en computers waarmee ze de vrije uurtjes gamend door kunnen brengen. Maar ook volwassenen laten zich nogal eens meeslepen in het ‘game-geweld’. Want zeg eens eerlijk: wie is er nog nooit verslingerd geraakt aan populaire spelletjes? Of is volledig opgegaan in de wereld van online role-playing, browser games of puzzels? Heeft zich wellicht zelfs weleens een online-sportkampioen gevoeld?

Waar voorheen in de pc-scene het cliché van de jongere, mannelijke wildebras vaak de realiteit weerspiegelde, is de gaming-scene tegenwoordig uiteenlopender dan ooit qua gebruikers1. Door de inzet van sociale netwerken zoals Facebook, die als een extra kanaal fungeren voor de ongekende groei in verschillende soorten games en de verspreiding ervan, wordt het steeds duidelijker dat spelers zowel daders als slachtoffers kunnen zijn.

Over cyberpsychologie: Onze psyche onder invloed van het internet

Het internet is uitgegroeid tot het hedendaagse bepalende medium en heeft bij veel mensen een aanzienlijke invloed op het gedrag. Onze ervaringen in sociale media, onze relaties met eindapparaten zoals smartphones, tablets en laptops, en de manieren waarop onze directe fysieke omgeving kunstmatig wordt uitgebreid door middel van “cyberspace”, maken alle deel uit van het gebied van “mediapsychologie”.

Wat hebben sociale apps, online video’s, internet communities, online winkels en chatforums voor invloed op ons? Als televisie in de jaren ’60 al werd gekenmerkt als “tweedehands realiteit”, welk effect zullen de toenemende elektronische netwerken van de mensheid, met hun verscheidenheid aan steeds intelligentere technologieën en eindapparaten, dan hebben? Lopen we in onze online levens meer risico dan in het echte leven? Hebben we onderricht in digitale risico’s nodig? Kunnen sommigen van ons al cyberpsycho’s zijn?

Kaspersky Lab onderzocht deze vragen in samenwerking met professor Dr. Frank Schwab en Dr. Astrid Carolus van het Instituut voor Mediapsychologie aan de Universiteit van Würzburg.

Ons gedrag verandert wanneer we in “gaming-modus” gaan. Computerspellen spreken zowel ons emotionele als ons rationeel-cognitieve systeem aan. Hoewel we zeer verschillend reageren op elk spel, beïnvloeden ze stuk voor stuk onze ervaring en ons real-life gedrag,” verklaart Frank Schwab, professor in mediapsychologie aan de Universiteit van Würzburg. “Gebruikers sturen bijvoorbeeld spelverzoeken naar mensen waarvan ze ergens weten dat deze zich kritisch opstellen ten aanzien van dergelijke uitnodigingen. In het ergste geval zal een Facebook-vriend hun vriendschap beëindigen vanwege dit soort uitnodigingen. Toch lijkt de mogelijkheid om extra punten te verdienen zwaarder te wegen dan het behoud van de (online) vriendschap. Zaken worden echter aanzienlijk gevaarlijker wanneer cybercriminelen die emoties van gamers gaan misbruiken.

Daders en slachtoffers

In een studie van de Universiteit van Pennsylvania ontdekten de onderzoekers dat Facebook-gebruikers anderen tijdens het spelen inzicht geven in hun persoonlijkheid. Spel-apps hebben namelijk vaak toegang tot een groot deel van de persoonlijke gegevens die spelers bewaren op hun mobiele apparaten. Ze gebruiken algemene informatie van de Facebookprofielen van gebruikers, inclusief hun persoonlijke e-mailadressen.

De apps kunnen ook berichten plaatsen namens gebruikers, ze publiceren bijvoorbeeld spelstatussen, met inbegrip van hun scores. Fanatieke spelers van bijvoorbeeld Candy Crush Saga zetten hun vriendschappen op het spel met hun activiteiten, omdat het spel op agressieve wijze eist dat zij meer spelers werven. Gebruikers die hun aantal levens in Candy Crush Saga willen verhogen, worden praktisch gedwongen om vrienden over te halen om ook mee te spelen, zelfs als zij weten dat ontvangers vaak geïrriteerd raken door dergelijke speluitnodigingen.

Dit online risicogedrag maakt gamers de perfecte cyberslachtoffers. “Gamers zijn geneigd het lastig te vinden om de gevoelens van succes – en mogelijk zelfs almacht – die ze in de spelwereld behalen, uit te schakelen in latere real-life situaties. Dit kan leiden tot riskant online gedrag, waarbij spelers bijvoorbeeld op zoek gaan naar cheats op illegale websites,” voegt professor Schwab toe. Uit analyses van Kaspersky Lab blijkt dan ook dat vooral gamers steeds vaker slachtoffer worden van door cybercriminelen uitgevoerde malware- en phishingaanvallen.

Kaspersky Lab telt momenteel meer dan vier miljoen verschillende malwareprogramma’s die specifiek gericht zijn op gamers. Het doel van deze malwareaanvallen? Spelaccountgegevens en virtuele voorwerpen stelen. Uit het onderzoek blijkt o.a. dat er een toename is van phishingaanvallen die gebruik maken van extreem authentiek ogende berichten en lay-outs, waarbij gamers zeer specifiek het doelwit zijn. Gamers blijven lucratieve doelwitten voor aanvallers. De verkoop van in-game voorwerpen en artefacten kan zelfs zeer winstgevend zijn voor cybercriminelen.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers