Cybercrime09.10.2024

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?


De overheid heeft door dat burgers veel vragen en onzekerheden hebben als het om internet gaat, maar pakt dat wel wat ingewikkeld aan. Deze week werd -niet door de overheid- de campagne voor Digitale Weerbaarheid gelanceerd. Vandaag wordt de campagne Laat je niet interneppen vernieuwt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar wordt het niet te verwarrend?

Laat je niet interneppen

Laat je niet interneppen is een campagne van de Rijksoverheid. Een campagne die sinds vorig jaar loopt en mensen helpt om valse berichten te herkennen. Tien procent van de Nederlanders boven de vijftien jaar werd online opgelicht in 2023. De campagne is dus bedoeld om je digitaal weerbaarder te maken en je handvatten te geven om phishing en andere internetoplichting te herkennen. We herhalen er een paar: vreemd taalgebruik, linkjes die vreemd zijn en en berichten waarin er wordt gesproken over spoed (anders dan gebeurt er x of y en dat wil je niet). 

Een goede campagne waarover de overheid duidelijk tevreden is, want het verlengt de campagne. Op zich weten veel mensen wel al te herkennen dat er internetoplichting plaatsvindt: tweederde van alle Nederlanders kreeg in 2023 te maken met online oplichterij, maar een op de tien (1,4 miljoen mensen) waren ook daadwerkelijk slachtoffer ervan. Het klinkt natuurlijk gek: een campagne is effectief, maar hij moet toch doorgaan: niet iedereen heeft de boodschap dus gekregen. 

Laat je niet interneppen
Laat je niet interneppen

 

Phishing

Wat niet helpt is dat phishing steeds beter wordt, mede door AI zie je minder spelfouten en hackers kunnen vaak goed inspelen op wat mensen op dat moment aangaat. Denk bijvoorbeeld aan grote internetstoring een paar maanden geleden: daar doken phishingmakers op, want die zaken het wel zitten om misbruik te maken van de onzekerheid van mensen over hun online systemen. Mensen zijn bovendien vaak beschaamd en durven dan niet te melden dat ze in phishing zijn getrapt: iets dat grote gevolgen kan hebben.

Maar ondertussen is er ook de campagne Unlock Digitale Weerbaarheid: een campagne die niet van de overheid komt, maar van een consortium van Nederlandse bedrijven en organisaties. De adviesraad van die cursus en campagne bestaat uit mensen van de Politie, Fontys ICT, Meta, Netwerk Mediawijsheid, Alliantie Digitaal Samenleven, Kennisnet, SIDN Fonds en HackShield. Wel organisaties die tegen de overheid aanschuren of er hevig door worden gesubsidieerd. 

 

Unlock Digitale Weerbaarheid

Je kunt je afvragen of dat verwarrend is: al die campagnes die door elkaar bestaan. Was het sterker geweest als de overheid zich meer had bemoeid met de Unlock Digitale Weerbaarheidscampagne? Niet per se. Het is juist sterk dat bedrijven met deze boodschap komen, want dan hoor je hem een keer van iemand anders dan de Rijksoverheid. Bovendien is het niet per se slecht om dubbel te worden gewaarschuwd, zeker als het gaat om phishing. Het feit dat de overheid zijn Laat je niet interneppen-campagne verlengt bewijst dat.

Maar ook in hoeverre bedrijven hun medewerkers trainingen geven over phishing: zeker als je er op regelmatige basis op wordt gewezen wat er allemaal op het internet gebeurt en hoe je het herkent. Je herkent het sneller als het wordt herhaald. Coca Cola hoeft ook echt voor zijn product geen reclame te maken om fans te hebben, maar even zo’n benevelde fles bubbelende frisdrank in beeld en je hebt er wel eerder trek in. Goed idee dus, meerdere campagnes om mensen digitaal bewust te maken. Een dubbel gewaarschuwd mens telt misschien wel voor vier.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over phishing

Verder lezen over Security

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Jim Stolze is een campagne gestart om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. Samen met KPN, ING en Microsoft is het platform 'Unlock Digitale Weerbaarheid' opgezet, met gratis lessen die online en bij jou in de buurt gevolgd kunnen worden.

Cybercrime08.10.2024

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen

In ieder geval doet LEGO geen uitspraken over hoe dit is gebeurd. Het zegt alleen: “Op 5 oktober 2024 verscheen er kort een ongeautoriseerde banner op LEGO.com.'

Cybercrime07.10.2024

Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen

Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid

De gratis cursus is bedoeld om je bewuster te maken van wat er allemaal alarmbellen moet doen rinkelen in de toekomst.

Cybercrime02.10.2024

Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Als je een kantoorbaan hebt, dan is de kans groot dat je TeamViewer wel kent. Het is een manier waarmee een IT-helpdesk je computer kan ‘overnemen’. Echter blijkt dat TeamViewer zelf is overgenomen, en niet op een positieve manier.

Cybercrime29.08.2024

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS

Er is weer een ongewoon type phishing-campagne ontdekt volledig gericht op mobiele gebruikers, Eset Research analyseerde een ‘in the wild’ waargenomen geval gericht op klanten van een belangrijke Tsjechische bank. Deze techniek is opmerkelijk omdat het een phishingapp installeert vanaf een website van derden zonder dat de gebruiker de installatie van apps van derden hoeft toe te staan. Op Android kan dit resulteren in een stille installatie van een bijzonder soort APK, die zelfs vanuit de Google Play Store lijkt geïnstalleerd te zijn. De bedreiging was ook gericht op iPhone (iOS)-gebruikers.

Cybercrime26.08.2024

Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS

Pas op voor deze oplichting op Booking.com

Booking.com zelf communiceert er niet over op zijn site en dat is spijtig: er is namelijk sprake van phishing die vanuit zijn eigen platform plaatsvindt.

Cybercrime09.08.2024

Pas op voor deze oplichting op Booking.com