Cybercrime29.01.2015

De kosten van een DDoS-aanval kunnen flink oplopen


Afhankelijk van de grootte van het bedrijf variëren de directe kosten van €46.000,- tot bijna €400.000,-

Een DDoS-aanval op de online middelen van een organisatie kan significante verliezen tot gevolg hebben. In een recent
onderzoek gehouden door Kaspersky Lab wordt nu duidelijk hoe zwaar die verliezen kunnen zijn. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf variëren de directe kosten van €46.000,- tot bijna €400.000,-.

Voor veel bedrijven hebben dergelijke uitgaven een hele behoorlijke impact op de balans. Ook levert een aanval reputatieschade op vanwege de slechte bereikbaarheid van de website voor partners en klanten, hetgeen het kostenplaatje nog eens verder op kan schroeven. De totale kosten hangen samen met verschillende problemen.

De onderzoeksresultaten tonen aan dat 61% van de DDoS-slachtoffers tijdelijk geen toegang tot kritische bedrijfsinformatie had. Ook liep 33% van de bedrijven zakelijke kansen en contracten mis. En voor 38% van de bedrijven was het zelfs tijdelijk onmogelijk om hun core business uit te voeren als gevolg van de aanval. Daarnaast had een succesvolle aanval in 29% van de DDoS-incidenten een negatief effect op de kredietbeoordeling en in 26% van de gevallen resulteerde het in een toename van verzekeringspremies.

Bij het berekenen van de gemiddelde kosten hebben de onderzoekers de kosten van de herstelwerkzaamheden na een incident meegenomen. Deze kosten bestaan bijvoorbeeld uit het herzien van de IT-infrastructuur, wat 49% van de DDoS-slachtoffers na de aanval heeft gedaan. Ook advies en ondersteuning van experts blijkt een prijzige aangelegenheid. Zo heeft 65% van de bedrijven contact gezocht met IT-beveiligingsspecialisten, 46% van de slachtoffers heeft een advocaat ingeschakeld en 41% heeft hulp bij een risicomanager gezocht. En dit waren alleen de meest voorkomende uitgaven.

Informatie over DDoS-aanvallen en de daaropvolgende verstoring van werkzaamheden wordt vaak openbaar, wat voor een extra risico zorgt. Het merendeel van de slachtoffers, in totaal 72%, heeft de informatie over de DDoS-aanval op hun bedrijf bekendgemaakt. Specifiek heeft 43% van de respondenten hun klanten geïnformeerd over het incident, 36% heeft gerapporteerd aan een regelgevende instantie en 26% heeft contact gehad met de media. Ook reputatieschade kan een gevolg zijn, bij 38% van de slachtoffers was dit het geval. Bijna eenderde daarvan moest de hulp inschakelen van consultants om het bedrijfsimago weer op te vijzelen.

...

Verder lezen over Kaspersky Lab

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
World Password Day: omdat we nog steeds niet nadenken over wachtwoordgebruik

Wachtwoorden vormen de basis van ons digitale leven, maar ze dienen ook als toegangspoort voor cybercriminelen om in te breken in gevoelige persoonlijke informatie.

Cybercrime02.05.2024

World Password Day: omdat we nog steeds niet nadenken over wachtwoordgebruik

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Hoewel veel mensen wel weten dat er risico's aan vastkleven, blijken 1 op de tien mensen wel gevoelige, intieme digitale beelden te delen.

Cybercrime23.04.2024

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Cyberaanvallen zijn dagelijkse kost geworden. Voor de criminelen die erachter zitten is het gewoon een lucratieve business. En zolang bedrijven blijven betalen, zoals recent de KNVB nog, blijft dt onverminderd doorgaan....

Cybercrime09.11.2023

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

De anti-phishing systemen van Kaspersky hebben in 2022 5 miljoen cryptocurrency-gerelateerde phishing-aanvallen voorkomen. Dit is een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Omgekeerd was er een afname...

Cybercrime12.04.2023

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

In 2022 waren bijna 30.000 mobiele gebruikers wereldwijd het doelwit van stalkerware (geheime observatiesoftware die door huiselijk geweldplegers wordt gebruikt om slachtoffers te volgen), zo blijkt het meest recente Sta...

Cybercrime10.03.2023

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

De langverwachte serie “The Last of Us”, gebaseerd op de gelijknamige PlayStation-game, wordt nu uitgezonden in Nederland en is naar verluidt een van de meest succesvolle shows van HBO van het afgelopen decennium. Zo...

Cybercrime27.01.2023

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

The Last of ... scams

Verder lezen over Security

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Het jaar is bijna voorbij en daarom kijken we naar de trends die we momenteel zien op het gebied van cybersecurity. Waar moet je nou echt voor oppassen dit jaar?

Cybercrime11.11.2024

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Niet alleen lokale documenten, ook clouddocumenten worden op slot gezet en een proces van chantage volgt: ransomware.

Cybercrime23.10.2024

Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Pas op voor phishing! Je wordt er volop door gewaarschuwd door meerdere campagnes, is dat wel zo effectief?

Cybercrime09.10.2024

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Jim Stolze is een campagne gestart om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. Samen met KPN, ING en Microsoft is het platform 'Unlock Digitale Weerbaarheid' opgezet, met gratis lessen die online en bij jou in de buurt gevolgd kunnen worden.

Cybercrime08.10.2024

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen