Cybercrime22.12.2016

​De hype is een sequel! 4 mythes van ‘next-gen’ cybersecurity


Trap er niet in! De hype steekt namelijk de kop weer op. Zogenaamde ‘next-gen’ securitysoftware belooft witter dan wit te wassen. Deze 4 mythes moeten je overtuigen.

Het lijkt een populistisch-politieke boodschap, maar toch moeten we je waarschuwen voor mooie praatjes. Mooie marketingpraatjes van beveiligingsleveranciers in dit geva. Nu is onze industrie er eentje die wel vaker wordt beschuldigd van FUD; het verspreiden van angst, onzekerheid en twijfel. Veel mensen menen namelijk dat ze digitaal gezien best veilig kunnen zijn door gewoon zelf op te letten.

Naïviteit versus het Dash-effect

“Als je geen illegale downloads doet, loop je geen risico”, is een hardnekkige misvatting. “Zolang je geen foute sites bezoekt, krijg je geen malware”, is een andere klassieker. De werkelijkheid is anders, heel anders. Helaas staat er tegenover evenwichtige uitleg over risico’s, cybersecurity en effectieve tegenmaatregelen een heel spectrum aan overtrokken claims van leveranciers. Zij beloven volledige veiligheid, bijvoorbeeld met ‘next-gen’ securitysoftware.

Laten we dit het Dash-effect noemen, naar de klassieke reclame voor het wasmiddel dat belooft ‘witter dan wit’ te wassen. Dat kan dus helemaal niet, want wit is nu eenmaal wit. Hetzelfde geldt niet voor cybersecurity: veilig is niet altijd veilig. Deels vanwege voortschrijdende ontwikkelingen en cybercriminele inspanningen. En deels vanwege het simpele feit dat security geen bestemming is. Het is een reis; een constante inspanning die moet meegaan met de constante en evoluerende dreigingen.

Hoe voorkom je een vals gevoel van veiligheid? Hoe prik je door de marketingmythes heen? Begin met besef van deze 4 marketingmythes over ‘next-gen’ cybersecurity.

Mythe 1: antivirus is passé

Ja, de digitale dreigingen van nu zijn haast niet meer te vergelijken met de virussen van vroeger. Nee, dit betekent niet dat traditionele antivirusbeveiliging niet meer nodig is. Toch spookt de marketingmythe rond dat antivirus op basis van definities achterhaald is. Het klopt wel dat definitiegebaseerde antivirus alleen niet beschermt tegen onbekende dreigingen en ook niet tegen de zeer geavanceerde dreigingen. Eerstgenoemde gevaar kan immers nog niet in definities zijn gevat en het laatstgenoemde kan zich dusdanig sluw vermommen dat definities niet (meer) kloppen.

Toch heeft traditionele antivirus nog wel een rol te spelen. Namelijk als één van de lagen in een goede, meerlaagse IT-beveiliging. Net zoals een gebouw een relatief kraakbaar kamerslot kan hebben, wat dan wordt aangevuld door goede toegangscontrole, krachtige kluizen en andere beveiligingsmaatregelen.

Bovendien zijn de definities van nu eigenlijk niet meer te vergelijken met de viruslijstjes van vroeger. Moderne securitysoftware vertrouwt op de kracht van cloud om nieuwe definities sneller aan te maken, te distribueren en dus te benutten. Nieuwe malware wordt hierdoor sneller herkend en tegengehouden. Antivirus is nog steeds een effectieve manier om bekende malware te blokkeren.

Mythe 2: security kost vermogen

Een tweede mythe rond cybersecurity is dat het de prestaties van computers verslechtert. Deze mythe stamt uit het best wel verre verleden – gemeten in ‘IT-jaren’. Wie herinnert het zich nog? Je installeerde nieuwe updates voor je beveiligingssoftware en je pc was ineens als een slak. In die oude tijden kon het inderdaad gebeuren dat zware securitysoftware voor extra lasten zorgde, zeker op krap bemeten pc’s. We vonden computers toen best krachtig, maar achteraf bezien valt dat best tegen.

Tegenwoordig is dat wel anders. Niet alleen zijn computers nu vele malen krachtiger, ook zijn security-oplossingen veel beter en efficiënter gemaakt. Goede leveranciers zorgen voor een minimale impact op het presteren van de computers die we beschermen. Tegelijkertijd blijven we de beveiliging verbeteren door updates uit te voeren om nieuwe dreigingen de pas af te snijden.

De impact van security is natuurlijk niet nul. Net zoals in je auto het gewicht meetelt van autogordels, airbags, kreukelzones en andere noodzakelijke bescherming.

Mythe 3: bandbreedte boven beveiliging

Een derde mythe die vaak geuit wordt voor ‘next-gen’ security is dat ze weinig updates uitvoeren om zo bandbreedte te besparen en productiviteit niet te benadelen. Ook dit stamt uit het verleden; toen netwerken nog kostbare capaciteit hadden en internetverbindingen best traag waren. Tegenwoordig is dat wel anders. Toegegeven: netwerkcapaciteit is niet bij iedereen overvloedig, maar beknibbelen op bandbreedte ten koste van beveiliging is het – letterlijk – niet waard.

Regelmatige updates en verbeteringen zijn toch echt een feit. Security is namelijk een constante ontwikkeling, simpelweg omdat cybercriminelen ook in beweging blijven met hun malafide activiteiten. Daarnaast nemen updates voor securitysoftware ook inefficiënties, slordigheden en onterechte malware-identificaties weg. Kortom, ze kunnen de productiviteit juist vooruit helpen.

Mythe 4: Nieuw, vernieuwd, next-gen!

Een vierde mythe is eigenlijk een metafenomeen. Securityleveranciers prijzen hun ‘next-gen’ oplossingen aan als brengers van een revolutie voor beveiliging. Waarom? Omdat het next-gen is. Een cirkelredenering pur sang, die een tweede overeenkomst met de wasmiddelenindustrie is.

Naast de claim van ‘witter dan wit’ pronken wasmiddelen nogal ‘nieuw’ en ‘vernieuwd’. In het geval van de ICT hebben we het dan over beveiligingsoplossingen van een zelfbenoemde volgende generatie. Dit klinkt dan nieuw, modern en zelfs een tikje futuristisch. Bij gebruikers wekt dit de indruk dat zoiets toch echt wel goede bescherming biedt in de toekomst.

Bovendien: wie wil er iets aanschaffen van de huidige generatie die in vergelijking met ‘next-gen’ ineens gedegradeerd is tot ‘oude generatie’? De macht van marketing moet niet onderschat worden. Voor de gewone gebruiker betekent dit een niet geringe opgave: hoe maak je een goede beveiligingskeuze? Want zelfs bedrijven die revolutionaire, cybercrime-proof securitytechnologie in huis hebben gehaald, blijken toch te worden gehackt.

Hoge inzet, grote inspanning

Verleidelijke marketingclaims en lekker bekkende slogans zijn dan misleidend, op het gevaarlijke af. In de dagelijkse praktijk staat er namelijk veel op het spel; in het ergste geval uw hele bedrijf. Zulke hoge inzetten vereisen dus ook grote inspanningen: welke security geeft effectieve gelaagde bescherming, met gepaste prestaties? Het antwoord hierop vinden is geen kinderspel, net zo min als zakendoen dat is.

Deze blogpost is geschreven door Martijn van Lom, Kaspersky Lab.

[Afbeelding © Markus Mainka- Fotolia]

...

Verder lezen over Kaspersky Lab

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
World Password Day: omdat we nog steeds niet nadenken over wachtwoordgebruik

Wachtwoorden vormen de basis van ons digitale leven, maar ze dienen ook als toegangspoort voor cybercriminelen om in te breken in gevoelige persoonlijke informatie.

Cybercrime02.05.2024

World Password Day: omdat we nog steeds niet nadenken over wachtwoordgebruik

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Hoewel veel mensen wel weten dat er risico's aan vastkleven, blijken 1 op de tien mensen wel gevoelige, intieme digitale beelden te delen.

Cybercrime23.04.2024

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Cyberaanvallen zijn dagelijkse kost geworden. Voor de criminelen die erachter zitten is het gewoon een lucratieve business. En zolang bedrijven blijven betalen, zoals recent de KNVB nog, blijft dt onverminderd doorgaan....

Cybercrime09.11.2023

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

De anti-phishing systemen van Kaspersky hebben in 2022 5 miljoen cryptocurrency-gerelateerde phishing-aanvallen voorkomen. Dit is een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Omgekeerd was er een afname...

Cybercrime12.04.2023

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

In 2022 waren bijna 30.000 mobiele gebruikers wereldwijd het doelwit van stalkerware (geheime observatiesoftware die door huiselijk geweldplegers wordt gebruikt om slachtoffers te volgen), zo blijkt het meest recente Sta...

Cybercrime10.03.2023

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

De langverwachte serie “The Last of Us”, gebaseerd op de gelijknamige PlayStation-game, wordt nu uitgezonden in Nederland en is naar verluidt een van de meest succesvolle shows van HBO van het afgelopen decennium. Zo...

Cybercrime27.01.2023

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

The Last of ... scams

Verder lezen over Security

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Het jaar is bijna voorbij en daarom kijken we naar de trends die we momenteel zien op het gebied van cybersecurity. Waar moet je nou echt voor oppassen dit jaar?

Cybercrime11.11.2024

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Niet alleen lokale documenten, ook clouddocumenten worden op slot gezet en een proces van chantage volgt: ransomware.

Cybercrime23.10.2024

Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Pas op voor phishing! Je wordt er volop door gewaarschuwd door meerdere campagnes, is dat wel zo effectief?

Cybercrime09.10.2024

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Jim Stolze is een campagne gestart om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. Samen met KPN, ING en Microsoft is het platform 'Unlock Digitale Weerbaarheid' opgezet, met gratis lessen die online en bij jou in de buurt gevolgd kunnen worden.

Cybercrime08.10.2024

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen