Cybercrime30.09.2024

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO


heb je echt de bank aan de telefoon?

Met de komst van AI krijgen ook cybercriminelen de handvaten voor het inzetten van meer geavanceerdere aanvallen. Bijvoorbeeld voor het automatisch genereren van phishingmails, gezichtsherkennings manipulatie, of het ontwikkelen van malware die zich sneller aanpast aan beveiligingssystemen. Maar ook het toch wat meer ouderwetse bellen blijft een populaire vorm voor criminelen.

ABN AMRO introduceert daarom nu een extra online hulpmiddel waarmee klanten kunnen controleren of ze echt een medewerker van de bank aan de lijn hebben. Het is een nieuwe functionaliteit die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande hulpmiddelen, waarmee persoonlijke voorkeuren rondom bankieren en veiligheid zijn in te stellen. Klanten hebben daar toch steeds meer behoefte aan, zo merkt de bank.

Bank / helpdeskfraude

Oplichtingspraktijken zoals (bank)helpdeskfraude, waarbij een crimineel zich voordoet als bankmedewerker, worden vaak niet herkend. Uit recent onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders niet op de hoogte is van wat een bank nooit aan haar klanten vraagt.

Gesprek Check

Daarom introduceert ABN AMRO de Gesprek Check. Met deze nieuwe functionaliteit kunnen particuliere klanten van de bank, als ze dat willen, zelf zien of ze echt iemand van de bank aan de lijn hebben en geen mogelijke fraudeur. De Gesprek Check is een extra veiligheids-hulpmiddel, naast vijf al bestaande tools: de daglimiet, de paslimiet, pushberichten, het betaalprofiel en het Spaargeldslot.

ABN AMRO merkt dat er steeds meer behoefte is aan dit soort hulpmiddelen. Ruim de helft (50,6 procent) van de klanten gebruikt momenteel de app om met ABN AMRO te bellen. Dat is ruim 4 keer zoveel als drie jaar geleden. Eén op de vijf ABN AMRO app-gebruikers kiest ervoor pushberichten te ontvangen, waarmee ze snel op de hoogte worden gebracht van veranderingen op hun betaalrekening. Daarnaast geven steeds meer klanten de voorkeur aan tweestapsverificatie, in plaats van aan de e.dentifier om in te loggen in hun online bankomgeving.

Autonomie erg belangrijk

De nieuwe Gesprek Check functie voorziet ook in de behoefte van klanten om op een zelfstandige manier meer zekerheid in te bouwen. Als een klant twijfelt of hij/zij echt ABN AMRO aan de telefoon heeft, kan deze om een Gesprek Check vragen. De medewerker stuurt dan een (pop-up) bericht in de app en in Internet Bankieren om het gesprek te bevestigen. Net als bij de andere vijf hulpmiddelen, is autonomie ook bij de nieuwe tool erg belangrijk. ABN AMRO biedt de zes veiligheids-hulpmiddelen aan als handvat, maar klanten kunnen zelf kiezen óf en hoe ze deze gebruiken.

"Een adviseur van ABN AMRO die met een particuliere klant belt, plaatst op dat moment een bericht in Internet Bankieren of in de ABN AMRO-app van de klant. Via die twee kanalen kunnen klanten vervolgens een pop-up zien met de bevestiging dat ze inderdaad met iemand van de bank spreken. Dat is een mooie extra manier waarop klanten op een autonome manier meer controle kunnen inbouwen bij hun bankzaken. Het voorziet echt in een belangrijke behoefte."

- Jorissa Neutelings, Chief Digital Officer bij ABN AMRO

[Fotocredits – Richard Johnson © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over ABN Amro

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Start je binnenkort een eigen bedrijf? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent voordat je begint. Open in ieder geval een zakelijke rekening. Ondanks dat je dit wettelijk gezien niet verplicht bent, kiezen veel star...

DC Business27.05.2022

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Verder lezen over Hackers

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Als je een kantoorbaan hebt, dan is de kans groot dat je TeamViewer wel kent. Het is een manier waarmee een IT-helpdesk je computer kan ‘overnemen’. Echter blijkt dat TeamViewer zelf is overgenomen, en niet op een positieve manier.

Cybercrime29.08.2024

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS

Er is weer een ongewoon type phishing-campagne ontdekt volledig gericht op mobiele gebruikers, Eset Research analyseerde een ‘in the wild’ waargenomen geval gericht op klanten van een belangrijke Tsjechische bank. Deze techniek is opmerkelijk omdat het een phishingapp installeert vanaf een website van derden zonder dat de gebruiker de installatie van apps van derden hoeft toe te staan. Op Android kan dit resulteren in een stille installatie van een bijzonder soort APK, die zelfs vanuit de Google Play Store lijkt geïnstalleerd te zijn. De bedreiging was ook gericht op iPhone (iOS)-gebruikers.

Cybercrime26.08.2024

Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Het zijn geen e-bikes, maar toch kunnen racefietsen gehackt worden. Dit is hoe een hacker dat kan doen en waar het door komt.

Cybercrime16.08.2024

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig

Experts van Kaspersky hebben bijna 25.000 gratis WiFi-spots in Parijs geanalyseerd voor de Olympische Zomerspelen en Paralympische Spelen. Uit hun analyse blijkt dat bijna 25 procent van deze netwerken zwakke of geen encryptie heeft, waardoor gebruikers kwetsbaar zijn voor diefstal van persoonlijke- en bankgegevens. Slechts zes procent van de netwerken maakt gebruik van het nieuwste beveiligingsprotocol WPA3.

Cybercrime29.07.2024

Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Cyberafpersing is het afgelopen jaar wereldwijd met 77% toegenomen

Het aantal geregistreerde organisaties dat slachtoffer werd van cyberafpersing is wereldwijd met 77% toegenomen in de afgelopen 12 maanden. Dat blijkt uit de Cy-Xplorer 2024, het rapport van Orange Cyberdefense dat jaarlijks de ontwikkeling van cyberafpersing beschrijft.

Cybercrime04.07.2024

Cyberafpersing is het afgelopen jaar wereldwijd met 77% toegenomen

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

De behoefte aan gezondheidszorg neemt wereldwijd toe. Dit gaat gepaard met een groeiende behoefte aan moderne technologie ter ondersteuning van de patiëntenzorg. Uit nieuw onderzoek van SOTI blijkt dat 78% van Nederlandse zorgverleners vindt dat organisaties moeten investeren in nieuwe technologie.

Cybercrime27.06.2024

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?