De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
MKB-Nederland en VNO-NCW zijn vandaag in samenwerking met de ministeries van Veiligheid, Justitie en Economische Zaken een nieuwe campagne gestart tegen cybercrime.
Met het project Veilig Zakelijk Internetten kunnen ondernemers onder meer de veiligheid van hun digitale omgeving laten testen en kunnen brancheorganisaties specifieke risico’s van hun achterban in kaart laten brengen. Vervolgens krijgen ze specifieke tips om mogelijke risico’s te elimineren.
Cybercrime onderschat bij MKB
Met name in het midden- en kleinbedrijf is cybercriminaliteit nog altijd een onderschat probleem. En wie wel de gevaren onderkent, weet vaak niet hoe zich daartegen te wapenen.
“Ondernemers zorgen wel voor goede beveiliging van hun fysieke bedrijf, maar sloten en kluizen in de digitale omgeving blijven nog veelal achterwege“, aldus Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland.
Dit terwijl de schade door cybercrime met 10 miljard euro per jaar liefst tien keer hoger ligt dan schade door ‘gewone’ diefstal. Volgens Visser zien te veel mkb-ondernemers cybercrime nog steeds als een probleem van de overheid en grote ondernemingen.
Bewustzijn vergroten
Vergroten van het bewustzijn van ondernemers is daarom nog altijd een belangrijk doel. “Wie de gevaren niet kent, kan ook geen actie ondernemen. Cybercriminaliteit is allang geen kwajongenswerk meer, maar een lucratieve business voor internationaal opererende netwerken die die gehele digitale wereld gebruiken voor het stelen van geld, goederen, informatie en identiteiten. En voor chantage, afpersing en fraude. Cybercrime is een veelkoppig monster.”
Veilig Zakelijk Internetten
Veilig Zakelijk Internetten is een vervolg op het cybersecurity-project dat de ondernemersorganisaties vorig jaar uitvoerden en waarmee zij toen een Europese overheidsprijs wonnen vanwege de innovatieve benadering.
Het project biedt 2500 ondernemers de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale netwerk op afstand laten testen door zogenoemde ethische hackers; dat gebeurt op niet minder dan 70.000 bekende kwetsbaarheden. Vervolgens ontvangen zij een rapport met de risico’s en concrete adviezen om daaraan iets te doen.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023