Cybercrime11.10.2016

Campagne tegen cybercrime​: Ondernemersorganisaties komen in actie!


MKB-Nederland en VNO-NCW zijn vandaag in samenwerking met de ministeries van Veiligheid, Justitie en Economische Zaken een nieuwe campagne gestart tegen cybercrime.

Met het project Veilig Zakelijk Internetten kunnen ondernemers onder meer de veiligheid van hun digitale omgeving laten testen en kunnen brancheorganisaties specifieke risico’s van hun achterban in kaart laten brengen. Vervolgens krijgen ze specifieke tips om mogelijke risico’s te elimineren.

Cybercrime onderschat bij MKB

Met name in het midden- en kleinbedrijf is cybercriminaliteit nog altijd een onderschat probleem. En wie wel de gevaren onderkent, weet vaak niet hoe zich daartegen te wapenen.

Ondernemers zorgen wel voor goede beveiliging van hun fysieke bedrijf, maar sloten en kluizen in de digitale omgeving blijven nog veelal achterwege“, aldus Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland.

Dit terwijl de schade door cybercrime met 10 miljard euro per jaar liefst tien keer hoger ligt dan schade door ‘gewone’ diefstal. Volgens Visser zien te veel mkb-ondernemers cybercrime nog steeds als een probleem van de overheid en grote ondernemingen.

Bewustzijn vergroten

Vergroten van het bewustzijn van ondernemers is daarom nog altijd een belangrijk doel. “Wie de gevaren niet kent, kan ook geen actie ondernemen. Cybercriminaliteit is allang geen kwajongenswerk meer, maar een lucratieve business voor internationaal opererende netwerken die die gehele digitale wereld gebruiken voor het stelen van geld, goederen, informatie en identiteiten. En voor chantage, afpersing en fraude. Cybercrime is een veelkoppig monster.”

Veilig Zakelijk Internetten

Veilig Zakelijk Internetten is een vervolg op het cybersecurity-project dat de ondernemersorganisaties vorig jaar uitvoerden en waarmee zij toen een Europese overheidsprijs wonnen vanwege de innovatieve benadering.

Het project biedt 2500 ondernemers de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale netwerk op afstand laten testen door zogenoemde ethische hackers; dat gebeurt op niet minder dan 70.000 bekende kwetsbaarheden. Vervolgens ontvangen zij een rapport met de risico’s en concrete adviezen om daaraan iets te doen.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief