Gehackt worden, dat is voor sukkelaars die allerlei illegale sites bezoeken, rare programma’s installeren en op alles klikken wat ze op hun scherm krijgen. Toch? Je zou het zeggen als “geïnformeerde” internetgebruiker, maar de cijfers die Norton deze week naar buiten bracht in het Cyber Security Insights Report doen anders vermoeden.
In 2017 blijkt namelijk zo’n 1,3 miljard euro gestolen te zijn van meer dan drie miljoen consumenten in Nederland alleen al. En vooral de mensen die zeer connected waren bleken slachtoffer. Zo had een derde van de slachtoffers een gameconsole thuis staan en de kans dat ze een wearable of smartwatch hadden was twee keer zo groot. Ook waren het vooral mensen die online dingen kochten. De trend is duidelijk zichtbaar: de early adopters en verbonden consumenten zijn sneller slachtoffer.
Het blijkt dat Nederlandse slachtoffers van cybercrime een grotere kans hebben op een blinde vlek als het gaat om de basisprincipes van cyberbeveiliging. Er wordt vaak hetzelfde wachtwoord gebruikt voor alle accounts, die accounts worden gedeeld, maar erger nog is een vorm van cyberhoogmoed: het vertrouwen om gegevens en persoonlijke informatie te kunnen beschermen, terwijl dat niet zo is.
Ransomware is veel in het nieuws geweest het afgelopen jaar, en terecht: een op 17 Nederlanders is zijn of haar bestanden kwijtgeraakt aan die vorm van cybercrime. Gemiddeld kostte dat 750 euro en een uurtje of zestig aan gedoe om de bestanden terug te krijgen, waarbij één op acht zelfs betaald heeft en alsnog niks van de bestanden heeft teruggezien.
Als je dan ziet dat meer dan de helft van de Nederlanders nooit een backup maken van hun bestanden of apparaten en zelfs een op twintig nooit software-updates draait is het niet gek dat er forse digitale verliezen worden geleden.
En het is niet alleen Ransomware: ook pinpas- of creditcardfraude, oplichting bij online aankopen of het klikken op een frauduleuze e-mail kan flink in de kosten lopen. We geloven het met zijn allen echter wel en cybercrime blijft toch een probleem van andere mensen – tot het ons overkomt.
We worden natuurlijk beschermd, maar het vertrouwen daarin brokkelt ook langzaam af. In bedrijven, banken en soortgelijke instanties hebben de meeste mensen nog wel vertrouwen (80 procent) maar van de regering verwachten we steeds minder (30 procent minder vertrouwen) en van platforms als Facebook zelfs 40 procent minder.
Maar het vertrouwen om zelf hun informatie te beschermen? Daar is niks mis mee. Meer dan een derde van de ondervraagden geloofde dat hun vermogen om hun gegevens en persoonlijke informatie te beschermen alleen maar was gestegen. Het ligt dus aan allerlei factoren, maar niet aan de consument zelf. Wellicht iets om over na te denken in 2018.
[Afbeeldingen © smolaw11 – Adobe Stock]