Cybercrime is al jaren de snelst groeiende nieuwe vorm van criminaliteit en het gaat al veel verder dan mailtjes van Nigerianen over enorme erfenissen en grote bedragen die op je liggen te wachten of sms’jes met phishing linkjes. We krijgen allemaal wel eens een mail, sms of whatsapp bericht dat van een familielid, bank of overheidsinstantie lijkt te komen met de vraag om geld te lenen of betalen. Om nog maar te zwijgen van de bedrijven én particulieren die het slachtoffer worden van gijzelsoftware. De methodes die de criminelen gebruiken worden steeds
In België kunnen consumenten zich vanaf nu verzekeren tegen cybercriminaliteit. Telecom provider Proximus komt, samen met verzekeraar AXA Partners namelijk met de Cyber Care verzekeringspolis. Die verzekert de Belgische consument niet alleen tegen de directe schade van cybercrime, maar biedt waar nodig ook technische, juridische en psychologische ondersteuning.
De Cyber Care verzekering kost € 4,99 per maand. Voor dat bedrag is het hele gezin verzekerd tegen de gevolgen van cybercriminaliteit. Denk bijvoorbeeld aan slechte ervaringen met online winkelen, zoals het niet of niet-conform leveren van een bestelling. In dat geval is de terugbetaling tot een maximumbedrag van 5.000 euro verzekerd. Daarnaast kan de verzekering haar klanten ook bijstaan als deze het slachtoffer worden van online pesterijen en laster. In dat geval biedt Cyber Care de getroffenen juridische en psychologische bijstand, alsook technische bijstand bij het verwijderen van lasterlijk materiaal, of het nu gaat om foto’s of teksten.
In Nederland biedt Univé sinds 2017 al een vergelijkbare verzekering tegen cybercriminaliteit aan, Cyberhulp en de Cyberhelpdesk.
Ons leven wordt steeds digitaler. We shoppen, bankieren en werken steeds vaker online. Onder druk van de coronapandemie worden bovendien steeds meer zaken online afgehandeld waarbij het gevaar van fraude op de loer ligt. In België is 10 procent van de online shoppers al eens het slachtoffer geweest van fraude. Volgens schattingen van initiatiefnemers van de Cyber Care verzekeringen in het aantal gevallen van bankfraude het vorig jaar (2020) in België zelfs verzevenvoudigd.
“We willen onze klanten laten genieten van mogelijkheden die de digitale wereld te bieden heeft. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat die digitalisering ook uitdagingen met zich meebrengt. Jammer genoeg kan iedereen het slachtoffer worden van cybercriminaliteit. Het is een fenomeen dat veel mensen afschrikt en hen soms afremt in hun digitale leven. De lancering van Cyber Care ligt in de lijn van het streven van Proximus naar een veiligere en meer verantwoordelijke digitale wereld”, aldus Jim Casteele van Proximus.
“Het AXA Future Risk Report 2021 geeft aan dat cyberrisico’s in de ogen van experts en publieke opinie het op een na belangrijkste risico vormen voor onze samenleving. Ook in onze jaarlijkse cyberbarometer en in tal van andere media en studies wordt gewezen op de belangrijke negatieve impact van de verschillende gevaren die verband houden met digitale oplossingen”, voegt Christophe Marius van AXA Partners daar aan toe.