Het lijkt wel alsof het voor cybercriminelen, juist nu we veel vaker online zijn, partytime is. Het aantal meldingen van nagemaakte websites die maar één doel hebben en dat is proberen jouw persoonlijke gegevens te stelen, lijkt te exploderen. Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Mimecast zien vooral een toename van nagemaakte websites van streamingdiensten. In nog geen week tijd zijn meer dan 700 Netflix-nepsites voorbij gekomen. Ook andere populaire streamingdiensten zoals Disney+, Hulu en Amazon Prime worden nagebootst voor dezelfde kwade doeleinden.
Op de nagemaakte websites worden zogenaamd abonnementen voor streamingdiensten verkocht of juist gratis accounts aangeboden. De kwaliteit wisselt nogal. Sommige nepsites zijn professioneel vormgegeven, met een verzorgde opmaak en geloofwaardige teksten. Maar er zijn ook minder overtuigende nepsites vol taalfouten en andere slordigheden. Eigenlijk kun je gerust stellen dat als je echt heel goed kijkt er altijd wel iets opvalt waardoor je hopelijk gaat twijfelen, ook al worden de ontwerpen steeds geloofwaardiger.
Door het coronavirus en de intelligente lockdown zitten veel mensen thuis en hebben ze meer vrije tijd. De onderzoekers zien een drastische stijging van het aantal verdachte domeinen die zich voordoen als streamingdiensten. Juist streamingdiensten zoals Netflix zijn extra populair en daar maken cybercriminelen maar wat graag misbruik van.
De nepsites zijn soms nauwelijks van echt te onderscheiden. Ze maken mensen lekker met bijvoorbeeld een gratis abonnement en vragen vervolgens om waardevolle data. Dat kunnen namen, adressen en andere persoonlijke gegevens zijn, maar er worden ook creditcardgegevens gestolen voor financieel gewin.
Het beste advies is om vooral je boerenverstand te gebruiken. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. Kijk sowieso altijd eerst op de website van de streamingdienst in kwestie voordat je jouw persoonlijke gegevens achterlaat. Want gratis abonnementen en andere aanbiedingen zijn vaak eenvoudig te vinden en er wordt veel reclame voor gemaakt.
[Afbeelding © Sergey Nivens – Adobe Stock]