Vandaag was het weer raak. 3 meer dan echt lijkende eMail’s in mijn inbox. De eerste email was van het eBay Security Department, met als emailadres [banking@eBay.com]. Dat moet haast wel vertrouwd zijn zou je bijna denken. Het juiste logo, “protect your account” en “Increase your security”. Zucht, eBAy doet echt haar best om mijn info te beschermen.
Mijn account is tijdelijk geblocked, aldus eBay vanwege “various login attempts from different global locations”, en of ik nu maar even mijn persoonlijke gegevens wil invullen. Nu is het dat ik geen eBay account heb, en ze het naar een emailadres sturen dat als ik wel gebruik zou maken van eBay, dat nu weer net niet zou gebruiken. Het is dus inderdaad dus weer raak en hebben we te maken met een crimineel emailtje.
Een aardige check is om eens met je muis op, in dit geval re-activate your account, te gaan staan. Dan zie je in ieder geval de url waarnaar wordt gelinkt, en uiteraard heeft deze niets met eBay te maken. (Let op ook dit is nog geen waterdichte controle)
Toch maar even op eBay zelf kijken. Je moet even zoeken maar uituiteindelijk vindt je wel informatie over hoe je moet handelen bij dergelijke mail.
Ik heb in mijn geval alles doorgestuurd naar: eBay Netherland Customer Support [spoof@ebay.nl]. Binnen een aantal minuten een berichtje terug met o.a. deze tekst:
“De e-mail die je hebt gemeld, is niet verzonden of goedgekeurd door eBay. We maken ons grote zorgen over dit probleem en stellen alles in het werk om hier iets aan te doen. Momenteel onderzoeken we waar deze e-mail vandaan komt zodat we verdere actie kunnen ondernemen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de status van je account is gewijzigd of dat er iets met je aanbiedingen is gebeurd”.
Ik ben benieuwd hoeveel lezers een dergelijke mail hebben gehad en uiteraard wat iedereen heeft gedaan.