Cybercrime18.04.2014

De vraag naar cyberverzekeringen neemt sinds het begin van 2014 toe


Uit onderzoek van Cyberverzekeringen.nl blijkt dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar een manier om zich te verzekeren tegen cyberrisico’s. In 2013 zijn ze begonnen met het verzamelen van informatie over de vraag naar cyberverzekeringen binnen de randstad.

Cyberaanvallen zijn de afgelopen jaren erg populair geweest, met name in 2013 zijn veel bedrijven en zelfs overheden getroffen door verschillende DDos-aanvallen. Deze aanvallen gaan ten koste van klantgegevens, financiële middelen of andere immateriële schade. Bedrijven gaan dus opzoek naar een manier om zich hier tegen te verzekeren. In onderstaande grafiek is goed te zien dat de vraag naar cyberverzekeringen explosief is toegenomen vanaf het begin van 2014.

de-vraag-naar-cyberverzekeringen-neemt-s.jpg
de-vraag-naar-cyberverzekeringen-neemt-s.jpg

In de zomer van 2013 werd al door verschillende grote partijen als RTLZ, NOS en het Verbond van Verzekeraars aangegeven dat “de cyberverzekering een hoge vlucht gaat nemen”. Op dat moment werd aangegeven dat de markt voor cyberverzekeringen nog in de kinderschoenen stond. Inmiddels zijn er steeds meer verzekeraars een dergelijke cyberverzekering aan gaan bieden, zowel voor bedrijven als voor particulieren.

Wij verwachten dat het aantal cyberaanvallen de komende jaren toe zal blijven nemen door de aanhoudende groei van het internet. Op termijn zal dus vrijwel elk ICT-gerelateerd bedrijf opzoek gaan naar een dergelijke verzekering,” aldus Rick Burgers van Cyberverzekeringen.nl.

Wat houdt een cyberverzekering precies in?
Cyberverzekeringen dekken de eventuele gevolgen van cyberrisico’s. Steeds meer activiteiten gebeuren online en vanuit de cloud. Het komt steeds vaker voor dat er misbruik gemaakt wordt van deze ontwikkeling.

Internetcriminelen gaan opzoek naar manieren om complete databases te stelen of andere waardevolle (klant)gegevens. Daarnaast kunnen cybercriminelen ook financiële gegevens achterhalen of schade aanbrengen. Voor deze gevolgen kun je jezelf indekken met een cyberverzekering. Natuurlijk verschilt het per verzekeraar wat de cyberverzekering allemaal dekt, echter is de verzekering in grote lijnen hetzelfde.

Hieronder een aantal punten die zo’n verzekering dekt:

– Vergoeding van eventuele uitgaven aan extra veiligheid (Voorkomen van DDoS-aanvallen).
– Vergoeding van de kosten om het probleem/aanval te onderzoeken.
– Vergoeding van schadeclaims aan individuen en/of organisaties (bijv. na het lekken van privacy gevoelige informatie).
– Vergoeding van gemiste inkomsten door een cyberaanval (middels een bedrijfsschadedekking worden deze gemiste inkomsten vergoed).
– Vergoeding van de kosten die gemaakt worden bij het oplossen van het probleem.
– Vergoeding van de kosten die gemaakt worden bij toekomstige controle (bijv. het monitoren of gestolen creditcardgegevens worden misbruikt).

Toegevoegde waarde?
Geen enkele verzekering biedt een uitgebreide dekking tegen cyberrisico’s. Dit is dan ook de toegevoegde waarde van een cyberrisicoverzekering. Hieronder een analyse van bestaande verzekeringen die onderdelen van cyberrisico dekken.

– Brandverzekering: Bijvoorbeeld schade aan de server die voortkomt uit brandschade.
– Aansprakelijkheidsverzekering: Dekt schade aan personen of zaken. Bijvoorbeeld beschadiging of vernietiging van zaken en de daaruit voortvloeiende schade.
– Technische verzekering: Verzekeren je tegen schade aan machine, installatie, computer en elektronica.
– Fraudeverzekering: Dekt geleden financiële schade als gevolg van fraude.

Conclusie
Geen enkele verzekering biedt dekking voor alle gevolgen, vandaar dat het Verbond van Verzekeraars gestart is met de cyberverzekering.

...

Verder lezen over 2014

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Op de valreep van januari nog een laatste recap van 2014... 10 bijzondere feitjes over het internet in 2014. Want wist jij dat er in 2014 ruim 2.4 miljard mensen gebruik maakten van het internet. Dat is nog steeds mind...

Online31.01.2015

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat gebeurt er allemaal in een minuut op het World Wide Web? Heel veel, dat is een ding wat zeker is. In de onderstaande infographic is een overzicht gemaakt hoeveel er gepost, bekeken en gedeeld wordt op het interne...

Online13.01.2015

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?
De Dutchcowboys top 10 van 2014

Met de lancering van ons nieuwe platform is er een ding veranderd waarover we zelf veel vragen krijgen, de viewtellertjes staan namelijk niet meer bij de artikelen. Hoe vaak worden de blogs dan gelezen. En wat zijn dan...

Online24.12.2014

De Dutchcowboys top 10 van 2014

Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!
​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Het einde van het jaar nadert en we worden langs alle kanten weer overspoeld door de beroemde lijstjes. Zo hebben we naast de politicus, sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar onder andere ook een prijs voor d...

Social Media23.12.2014

​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?
Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Het einde van 2014 is in zicht. Dat betekent dat de jaaroverzichten, lijstjes en terugblikken je om de oren vliegen. Dit bijzondere jaaroverzicht is een van de mooiste overzichten tot nu toe. Kijk en geniet van de ho...

Online17.12.2014

Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

Nick Bosworth van JoBlo creëert al een aantal jaren deze uitgebreide supertrailers als jaaroverzicht van de vele films die het afgelopen jaar weer zijn uitgekomen. En ook "Final Cut: 2014" is weer een briljantje! C...

Entertainment17.12.2014

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

Google heeft vandaag de meest populaire Nederlandse zoektermen van 2014 naar buiten gebracht. De zoekterm WK 2014 is de snelste stijger van het afgelopen jaar, gevolgd door het tv-programma Utopia, de nieuwe iPhon...

Search16.12.2014

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.
Facebook kijkt terug op 2014

Dagelijks bespreken mensen onderwerpen en verhalen die voor hen belangrijk zijn op Facebook. Facebook kijkt nu terug op de momenten, plaatsen en personen die belangrijk voor ons waren in 2014. Voor deze informatie heef...

Social Media09.12.2014

Facebook kijkt terug op 2014

Wereldkampioenschap voetbal was het populairste onderwerp.