De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit onderzoek van Cyberverzekeringen.nl blijkt dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar een manier om zich te verzekeren tegen cyberrisico’s. In 2013 zijn ze begonnen met het verzamelen van informatie over de vraag naar cyberverzekeringen binnen de randstad.
Cyberaanvallen zijn de afgelopen jaren erg populair geweest, met name in 2013 zijn veel bedrijven en zelfs overheden getroffen door verschillende DDos-aanvallen. Deze aanvallen gaan ten koste van klantgegevens, financiële middelen of andere immateriële schade. Bedrijven gaan dus opzoek naar een manier om zich hier tegen te verzekeren. In onderstaande grafiek is goed te zien dat de vraag naar cyberverzekeringen explosief is toegenomen vanaf het begin van 2014.
In de zomer van 2013 werd al door verschillende grote partijen als RTLZ, NOS en het Verbond van Verzekeraars aangegeven dat “de cyberverzekering een hoge vlucht gaat nemen”. Op dat moment werd aangegeven dat de markt voor cyberverzekeringen nog in de kinderschoenen stond. Inmiddels zijn er steeds meer verzekeraars een dergelijke cyberverzekering aan gaan bieden, zowel voor bedrijven als voor particulieren.
“Wij verwachten dat het aantal cyberaanvallen de komende jaren toe zal blijven nemen door de aanhoudende groei van het internet. Op termijn zal dus vrijwel elk ICT-gerelateerd bedrijf opzoek gaan naar een dergelijke verzekering,” aldus Rick Burgers van Cyberverzekeringen.nl.
Wat houdt een cyberverzekering precies in?
Cyberverzekeringen dekken de eventuele gevolgen van cyberrisico’s. Steeds meer activiteiten gebeuren online en vanuit de cloud. Het komt steeds vaker voor dat er misbruik gemaakt wordt van deze ontwikkeling.
Internetcriminelen gaan opzoek naar manieren om complete databases te stelen of andere waardevolle (klant)gegevens. Daarnaast kunnen cybercriminelen ook financiële gegevens achterhalen of schade aanbrengen. Voor deze gevolgen kun je jezelf indekken met een cyberverzekering. Natuurlijk verschilt het per verzekeraar wat de cyberverzekering allemaal dekt, echter is de verzekering in grote lijnen hetzelfde.
Hieronder een aantal punten die zo’n verzekering dekt:
– Vergoeding van eventuele uitgaven aan extra veiligheid (Voorkomen van DDoS-aanvallen).
– Vergoeding van de kosten om het probleem/aanval te onderzoeken.
– Vergoeding van schadeclaims aan individuen en/of organisaties (bijv. na het lekken van privacy gevoelige informatie).
– Vergoeding van gemiste inkomsten door een cyberaanval (middels een bedrijfsschadedekking worden deze gemiste inkomsten vergoed).
– Vergoeding van de kosten die gemaakt worden bij het oplossen van het probleem.
– Vergoeding van de kosten die gemaakt worden bij toekomstige controle (bijv. het monitoren of gestolen creditcardgegevens worden misbruikt).
Toegevoegde waarde?
Geen enkele verzekering biedt een uitgebreide dekking tegen cyberrisico’s. Dit is dan ook de toegevoegde waarde van een cyberrisicoverzekering. Hieronder een analyse van bestaande verzekeringen die onderdelen van cyberrisico dekken.
– Brandverzekering: Bijvoorbeeld schade aan de server die voortkomt uit brandschade.
– Aansprakelijkheidsverzekering: Dekt schade aan personen of zaken. Bijvoorbeeld beschadiging of vernietiging van zaken en de daaruit voortvloeiende schade.
– Technische verzekering: Verzekeren je tegen schade aan machine, installatie, computer en elektronica.
– Fraudeverzekering: Dekt geleden financiële schade als gevolg van fraude.
Conclusie
Geen enkele verzekering biedt dekking voor alle gevolgen, vandaar dat het Verbond van Verzekeraars gestart is met de cyberverzekering.
Verder lezen over 2014
Online31.01.2015
Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014
Online13.01.2015
Een minuut op het internet [Infographic]
Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?Online24.12.2014
De Dutchcowboys top 10 van 2014
Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!Social Media23.12.2014
Het allesomvattende social media lijstje van 2014!
Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?Online17.12.2014
Een jaaroverzicht om niet te vergeten
Entertainment17.12.2014
Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer
Search16.12.2014
De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search
WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.Social Media09.12.2014