Cybercrime02.12.2013

Campagne om identiteitsfraude bij kinderen op Sociale Media tegen te gaan


campagne-om-identiteitsfraude-bij-kinder.jpg
campagne-om-identiteitsfraude-bij-kinder.jpg

Stichting “Mijn Kind Online” is een campagne gestart om het misbruiken van de identiteit van kinderen op Sociale Media te stoppen. Daarnaast roepen ze bedrijven als Facebook, YouTube en Twitter op om sneller te reageren op meldingen van identiteitsfraude omdat deze vorm van cyberpesten grote consequenties heeft voor het (sociale) leven van de kinderen die het overkomt.

Wat wordt er precies bedoeld met cypberpesten in deze vorm? 

Stichting “Mijn Kind Online” heeft een schrijnend voorbeeld op hun website geplaatst waari uitgelegd wordt hoe “Freek”, een jongen van 13, lsachtoffer werd van grootschalige ‘identiteitshack’. Een kort fragment over zijn verhaal:

Freek, een Nederlandse jongen van dertien, maakte vorig jaar samen met zijn moeder een afgeschermd Twitteraccount aan voor familie en vrienden. De profielfoto die hij daarvoor gebruikte was, zoals altijd, wél openbaar. Pesters stalen die profielfoto en gingen er op internet mee aan de haal. Ze maakten nepaccounts aan op Facebook en Twitter, photoshopten Freeks gezicht – een jongen met sproeten en loenzende ogen – in allerlei beledigende, soms aanstootgevende beelden en lieten ‘Freek’ de hoofdrol spelen in filmpjes op You Tube. In korte tijd had deze karikatuur tienduizenden fans over de hele wereld. Omdat deze ‘fans’ ook achter Freeks echte naam kwamen, bestookten ze hem met (vaak beledigende, soms zelfs bedreigende) berichtjes en filmpjes.

Behalve dat het in het heden natuurlijk zeer schadelijk is voor een jongen in deze kwetsbare leeftijd om met deze vorm van cyberpesten te maken te hebben, kan het ook gevolgen hebben in de toekomst. Leg een toekomstig werkgever maar eens uit dat die compromitterende foto’s niet van jou waren. Wanneer je niet zelf van naam wilt veranderen, zal je valse Social Media identiteit gekoppeld blijven aan jouw naam en je blijven achtervolgen.

Daarom pleit Stichting Mijn Kind Online er voor dat bedrijven als Facebook, Twitter en YouTube meer doen om kinderen te beschermen. Om te beginnen door kinderen en ouders beter te helpen bij het aanpakken van een ‘identiteitshack’. Mensen die melding willen maken lopen vast in een oerwoud van informatie en formulieren, dat kan en moet beter. De campagne “Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk” is gisteren van start gegaan. 

...