Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De kosten van cybercrime – inclusief de waarde van gestolen goederen, de veroorzaakte schade en investeringen in preventieve maatregelen – loopt hoger op dan de verliezen die worden geleden door winkeldiefstallen, aldus het British Retail Consortium. De onderzoekers stellen verder dat slachtoffers zich weinig tevreden tonen over de aanpak van klachten rondom cybercrime of e-criminaliteit, en daardoor zegt een groot aantal respondenten deze vorm van misdrijven niet meer aan te geven.
In het rapport wordt opgemerkt dat criminaliteit de Britse retailsector vorig jaar een verlies van 1,6 miljard pond heeft gekost. Een stijging van 15,6% tegenover het jaar ervoor. “E-criminaliteit vertegenwoordigde 37% van de totale verliezen, terwijl het aandeel van winkeldiefstallen 28% bedroeg,” zo is in het rapport te lezen. E-crime kostte de Britse retailsector vorig jaar 205,4 miljoen pond. Dat bedrag omvatte een verlies van 77,3 miljoen pond door identiteitsfraude, terwijl 16,5 miljoen pond diende te worden geïnvesteerd in beveiligingsmaatregelen.
“Met een bedrag van 111,6 miljoen pond werd de grootste schade echter geleden door het verlies aan legitieme orders die door maatregelen voor online fraudepreventie werden geweigerd,” voeren de onderzoekers aan.
Uit het onderzoek bleek verder dat meer dan de helft van de respondenten zich ontevreden toonde over de aanpak van e-criminaliteit door de politiediensten, die volgens veel betrokkenen wellicht ook niet de middelen hebben om diepgaand onderzoek uit te voeren. Daarom zegt 60% van de retailers wellicht slechts 10% van de misdrijven aan te geven.