Cybercrime07.09.2012

Cybercrime kost de consument 110 miljard dollar


cybercrime-kost-de-consument-110-miljard.jpg
cybercrime-kost-de-consument-110-miljard.jpg

De afgelopen 12 maanden zijn wereldwijd ruim 550 miljoen mensen het slachtoffer geworden van cybercriminaliteit zoals computer-virussen en email-scams. Zo blijkt uit een recent rapport van Symantec. Gemiddeld dienden de slachtoffers 197 dollar te betalen om het probleem op te lossen. Wereldwijd heeft cybercrime de consumenten volgens het rapport in 1 jaar tijd een bedrag van 110 miljard dollar gekost.

Elke dag worden anderhalf miljoen mensen met cybercriminaliteit geconfronteerd,” merkt Symantec op. “De voorbije twaalf maanden is 46% van de totale volwassen online populatie het slachtoffer geworden van malafide online praktijken.

Er wordt aan toegevoegd dat er vooral een toename wordt opgetekend in een aantal nieuwe vormen van cybercriminaliteit, die zich vooral richten op sociale netwerken en mobiele platformen. Symantec merkt op dat bijna de helft van de online gebruikers er zich niet bewust van is dat er veiligheidsoplossingen voor mobiele telefoons bestaan.

Cybercriminelen passen hun tactieken aan om de snelgroeiende sectoren van mobiele telefonie en sociale netwerken, waar de consumenten zich minder bewust zijn van de veiligheidsrisico’s, te viseren,” voert onderzoeker Marian Merritt aan. “Het aantal mobiele veiligheidsincidenten was het voorbije jaar dan ook bijna verdubbeld tegenover het jaar voordien.

Met een bedrag van 46 miljard dollar leden Chinese consumenten het voorbije jaar de meeste schade door cybercriminaliteit, gevolgd door de Verenigde Staten (21 miljard dollar) en Europa (16 miljard dollar).

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps