07.09.2012
Cybercrime

Cybercrime kost de consument 110 miljard dollar

By: Dominique Dewitte

BlogCybercrime
cybercrime-kost-de-consument-110-miljard.jpg
cybercrime-kost-de-consument-110-miljard.jpg

De afgelopen 12 maanden zijn wereldwijd ruim 550 miljoen mensen het slachtoffer geworden van cybercriminaliteit zoals computer-virussen en email-scams. Zo blijkt uit een recent rapport van Symantec. Gemiddeld dienden de slachtoffers 197 dollar te betalen om het probleem op te lossen. Wereldwijd heeft cybercrime de consumenten volgens het rapport in 1 jaar tijd een bedrag van 110 miljard dollar gekost.

Elke dag worden anderhalf miljoen mensen met cybercriminaliteit geconfronteerd,” merkt Symantec op. “De voorbije twaalf maanden is 46% van de totale volwassen online populatie het slachtoffer geworden van malafide online praktijken.

Er wordt aan toegevoegd dat er vooral een toename wordt opgetekend in een aantal nieuwe vormen van cybercriminaliteit, die zich vooral richten op sociale netwerken en mobiele platformen. Symantec merkt op dat bijna de helft van de online gebruikers er zich niet bewust van is dat er veiligheidsoplossingen voor mobiele telefoons bestaan.

Cybercriminelen passen hun tactieken aan om de snelgroeiende sectoren van mobiele telefonie en sociale netwerken, waar de consumenten zich minder bewust zijn van de veiligheidsrisico’s, te viseren,” voert onderzoeker Marian Merritt aan. “Het aantal mobiele veiligheidsincidenten was het voorbije jaar dan ook bijna verdubbeld tegenover het jaar voordien.

Met een bedrag van 46 miljard dollar leden Chinese consumenten het voorbije jaar de meeste schade door cybercriminaliteit, gevolgd door de Verenigde Staten (21 miljard dollar) en Europa (16 miljard dollar).

Share this post