Cybercrime20.08.2008

E-mail niet langer grootste bron van virussen


e-mail-niet-langer-grootste-bron-van-vir.jpg
e-mail-niet-langer-grootste-bron-van-vir.jpg

Het afgelopen half jaar waren de meeste internetbedreigingen gericht op online gamers en zorgde de Windows Autorun-functie voor een nieuwe kanaal in malware-distributie. E-mail is niet langer het belangrijkste verspreidingsmiddel van virussen. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het halfjaarlijkse Threat Report van ESET (Pdf), leverancier van onder andere de NOD32 antivirus-software.

In het eerste half jaar van 2008 verscheen indrukwekkend veel kwaadwillende software die gebruikmaakt van de automatische afspeelfunctie in Windows. Malware aanwezig op draagbare media, zoals usb-sticks, zag hierdoor kans zichzelf te activeren zonder actieve internetverbinding. Het advies is dan ook om deze Windows-functie volledig uit te schakelen.

We schreven het al eerder, online gamers zijn een geliefde doelgroep van malware-schrijvers geworden. Zij hebben ontdekt dat virtuele punten en munteenheden zijn in te wisselen voor echte valuta. Via zogeheten wachtwoordstelers proberen kwaadwillenden achter inloggegevens te komen, om vervolgens de accounts over te nemen. Aangezien de hiervoor gebruikte malware (meestal trojans) door veel antivirus-software wordt herkend, luidt het advies deze software up-to-date te houden. Daarnaast moeten gamers ook nagaan welke beveiligingsmaatregelen de games zelf bieden ter bescherming van hun leden.

Ook blijkt uit ESET’s Virus Radar-statistieken dat e-mail niet langer het populairste verspreidingsmiddel is van virussen. Besmette bijlagen of ingevoegde kwaadwillende code komt steeds minder voor. Wel blijft e-mail een favoriet middel om ontvangers over te halen naar een kwaadwillende website te komen. Er wordt hierbij gebruikgemaakt van sociale netwerken, zodat verleidelijke e-mails van bekenden lijken af te komen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...