Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Een van de grote projecten voor Travelvalley is dit de jaar de #Etrip2014. Tijdens deze eerste editie reizen 6 bloggers af naar Frankrijk om daar op e-bikes, in dit geval mountainbikes met een trapondersteuning, een week lang te fietsen. Gedurende deze tocht worden naast het fietsen een groot aantal coole gadgets gereviewd. Centraal tijdens de #Etrip2014 staan natuurlijk de e-bikes van onze partner CUBE.
Maar wie is CUBE en wat zijn nou e-bikes? Om daar achter te komen zijn we aanwezig op de Cube Academy waar Bart van de Biggelaar, commercieel manager van CUBE, ons meeneemt in de wereld van dit in 1993 in het Oostenrijkse Waldershof door Marcus Purner opgerichte bedrijf. Purner, mountainbiker net als alle werknemers van CUBE, startte zijn bedrijf om zijn studie te bekostigen. Produceerde hij in het eerste jaar 300 fietsen in een garage van 50m2, vandaag is CUBE met een productie van 560.000 fietsen per jaar (225 modellen) de grootste onafhankelijke fietsenbouwer in Europa.
Nog steeds wordt in het moederbedrijf in Waldershof 90 procent van de assemblage gedaan. Daar is inmiddels 32.000 m2 productieruimte voor nodig. De frames komen uit de fabriek in Taicang China. De wielen worden voor 95 procent zelf geproduceerd. Belangrijke partners voor componenten zijn onder andere Shimano en Schwalbe (banden). CUBE verkoopt zijn fietsen in 54 landen en is dominant in Europa, Australie en Japan.
Het kloppend hart van CUBE is het CIC wat staat voor CUBE Innovation Center. Hier gaat het om technologie, design en bovenal passie. Overigens komt veel design vanuit de autosport en vind je ook op andere onderdelen elementen terug in de fietsen en e-bikes van CUBE. Zo is bijvoorbeeld de extra aandrijfmoter die een e-bike een boost kan geven een verdere modificatie van dezelfde motor die wordt gebruikt voor de stuurbekrachtiging in auto’s.
Alle fietsen worden intensief getest om te kunnen voldoen aan de hoge EN-standaard. CUBE voegt daar ook de DIN (Duitse Industrie Norm) aan toe. Inmiddels worden 3D-printers gebruikt voor de productie van testmodellen. Iedere nieuwe fiets wordt getest op:
– Front impact (van stoeprandje rijden tot aan een frontaal test waarbij de fiets tegen een muur aan wordt gereden met een snelheid tot maximaal 25-30 km per uur)
– Drum testing (vergelijkbaar met 700 km kasseienstroken uit Parijs-Roubaix met een rijdersgewicht van 115 kg)
– Pedaling (dit is een sprint van 100 km simuleren waarbij er de maximale kracht op de pedalen komt te staan)
– Brake testing (letterlijk 10.000 keer in de remmen knijpen met voor en achterrem door een robot) een machine spuit zand en water op de remmen om de remblokken en schijfremmen te testen
Het CIC onderzoekt verder trends in de fietswereld. Zo zijn 29″ wielen nu duidelijk hot en worden frames steeds lichter door carbontechnologie (2 kg). Het moet zelfs mogelijk zijn om fietsen voor de Tour de France te ontwikkelen die richting de 5 kg gaan (nu mogen deze niet lichter zijn dan 6.8 kg) waarbij het frame zelf onder de 1 kg blijft. De omvang van de wielen maakt wel verschil bij het fietsen. Zo zijn 26″ wielen erg makkelijk en behendig maar bieden 29″ wielen meer rijcomfort en grip. De 27.5″ en 29″ wielen bieden tevens meer veiligheid.
Tijdens onze #Etrip2014 rijden wij op e-bikes van CUBE. Dat automobielfabrikanten iets hebben met e-bikes is inmiddels wel duidelijk. Peugeot, Smart, Audi en anderen ontwikkelen vol door. E-bikes zijn booming en het aantal verkochte exemplaren neemt ieder jaar toe. Onder de motorkap van de e-bikes van CUBE vinden we een Bosch-aandrijfsysteem wat een doorontwikkleing is van de stuurbekrachtiging zoals deze in auto’s aanwezig is.
Dat e-bikes booming zijn blijkt wel uit de verkoopcijfers, door de grote vraag zijn ze permanent uitverkocht. De fietsindustrie wordt al jaren gedomineerd door mannen. Bij CUBE zijn het inmiddels dames die de styling bepalen. Dat heeft misschien wel te maken met hoe de markt er vandaag uitziet. Stadsfietsen blijven de best verkochte modellen en daarvan zijn 90 procent damesframes, dus met een lage instap. Uit de cijfers van CUBE blijkt dat het mannenframe zijn langste tijd heeft gehad.
Wil je meer weten over ebikes en onze Etrip, volg dan de belevenissen van ons blogteam van Travelvalley.nl dat zondag voor vertrekt naar Frankrijk. Meer info vindt je via Travelvalley, Twitter, Instagram en Facebook #etrip2014.