Sanoma heeft onderzoek gedaan onder iPad bezitters in Nederland.
Hun conclusie is dat “Het is opvallend om te zien hoe intensief en voor hoeveel verschillende doeleinden de iPad wordt gebruikt. Dit bevestigt onze strategische keuze om te investeren in de ontwikkeling van iPad applicaties.”
Het grootschalige onderzoek (meer dan 5.500 iPad gebruikers) in Nederland bevestigt wat we al vermoeden: iPad is een salontafel- of sofa-device die door het hele gezin wordt gebruikt. Vooral voor raadplegen informatie, verzenden korte berichtjes en het plaatsen van bestellingen. En als je er eenmaal mee bezig bent gaat de iPad mee naar het toilet en bed.
Met de iPad wordt minder aan sociale Media “gedaan” dan we zouden verwachten. Het is vooral spelletjes spelen, het elektronisch raadplegen van tijdschriften, TV kijken (uitzending gemist!), boeken lezen, foto’s kijken, én on-line aankopen doen: dus al die zaken die we ook gewend zijn om op de sofa te doen.
Even de belangrijkste cijfers uit het onderzoek: gebruik concentreert zich op media consumptie; 94% van de bezitters gebruikt de iPad meerdere keren per dag; 53% van de gebruikers geeft aan dat ze per dag meer dan een uur de iPad gebruikt; de iPad wordt in 67% van de gevallen ’s morgen bij het opstaan en in 59% van de gevallen voor het slapen gaan geraadpleegd; letterlijk zou je kunnen zeggen: je staat ermee op en je gaat ermee naar bed!
Ook de partner en de kinderen in het gezin gebruiken de iPad als het apparaat eenmaal in het huis is verschenen; het gaat voornamelijk om privé gebruik; slechts 16% gebruikt het voor zakelijke klusjes. Het profiel van de gebruiker in Nederland zou volgens de onderzoekers overeenkomen met de internationale gebruikers: 89% man tussen 24-54 jaar, grootste groep tussen de 35-44 jaar) voornamelijk hoogopgeleiden. Wij hebben eerder al bij dutchcowboys de eerste gebruikers geïdentificeerd: rijk, hoogopgeleid en niet-vriendelijk! maar die kwalificatie gaat natuurlijk niet op voor de partners en kinderen van deze early-adapters!
De belangrijkste gebruik van de iPad staat in dit overzicht samengevat:
Alles wat we leren over het gebruik van de iPad zal ook gelden voor andere tablets onder android.
Wat je uit dit gebruik mag concluderen is ook dat – omdat het zich voornamelijk op en rond het huis afspeelt – er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van het bestaande Wifi-netwerk thuis. De noodzaak om altijd via mobiele verbindingen on-line te zijn lijkt dan ook minder. Dat zou een reden zijn geen dure mobiele-internet abonnementen voor de iPad aan te schaffen en gewoon de standaard wifi-modellen aan te kopen. Ook de noodzaak om met een tablet te gaan bellen lijkt niet erg groot, zoals de Samsung Galaxy nu wel aanbiedt. Apple zou het hier wel eens bij het juiste eind kunnen hebben gehad.
Samenvattend, de iPad is voor de (traditionele) uitgever de kans om hun producten eenvoudig, goedkoop en effectief bij de gebruiker te krijgen: want op de iPad zullen de consumenten die producten gaan raadplegen.
Dit huiskamergebruik van de iPad zal voorlopig het dominante gebruik zijn. Maar mijn stellige overtuiging is dat ook bedrijven zullen ontdekken dat met de iPad veel zakelijke activiteiten, vooral die niet achter een bureau plaatsvinden, maar lopend, staand en controlerend met behulp van de iPad gemakkelijk en dan direct on-line kunnen worden afgehandeld: snel, gemakkelijk en licht en veel handiger dan via een zware laptop. We staan echt nog maar aan het begin van een omvangrijke tablet-hype!