Consumenten gaan door het gebruik van internet beter geïnformeerd winkelen. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht op basis van een enquête over de gevolgen van online winkelen voor de detailhandel. De resultaten van hun onderzoek zijn dinsdag verschenen. Meer dan de helft van de internetgebruikers oriënteert zich wel eens online voor ze in de winkel tot koop overgaan. Andersom komt ook voor: een kwart van de mensen die op internet winkelt, neemt eerst een kijkje in de winkel.
Internet heeft de reclamefolder ingehaald als informatiebron over het aanbod in de winkel. Vooral over financiële producten, erotica, vakantiereizen en computerspullen zoeken consumenten informatie op de digitale snelweg. De consument voelt zich daardoor een stuk prijsbewuster. De populariteit van online winkelen heeft vooral negatieve gevolgen voor muziekwinkels, boekhandels en computerzaken. Die krijgen minder klanten binnen. Juweliers en dierenwinkels merken er het minst van. De onderzoekers ondervroegen voor hun enquête 3218 Nederlandse internetgebruikers.