De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
18 mei 2018. 50 jaar geleden ging op die dag de jongensdroom van Elliot Handler, mede-oprichter van speelgoedfabrikant Mattel, in vervulling. De eerste Hot Wheels speelgoedauto werd gelanceerd, een miniatuur Custom Camaro.
Maar intussen is Hot Wheels een fenomeen geworden. En valt het onder het meest verkochte speelgoed ter wereld. Wereldwijd gaan er per seconde nog altijd 16 autootjes van het merk over de toonbank. Maar naast een die-hard fanbase van verzamelaars, is het merk ook populair bij miljoenen kinderen die met Hot Wheels niet alleen eindeloos kunnen racen, maar ook creatief leren denken, oplossingen verzinnen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.
Hoe het begon
In 1968 besloot Elliot Handler (partner van Ruth Handler, oprichter van de Barbie pop) zijn ontwerpers, waaronder een designer van General Motors en een raket-wetenschapper, uit te dagen om het snelste speelgoedautootje te maken dat de markt te bieden heeft. Toen zijn team aan Elliot het prototype presenteerde was hij zo onder de indruk dat het enige dat hij kon uitbrengen was: ‘Those are some hot wheels!’ De merknaam was een feit.
Hot Wheels had een vliegende start, vanaf de introductie is het succes in volle vaart gevolgd. Een korte geschiedenis: De allereerste Hot Wheels bereikte in mei ‘68 de winkelvloer en kort daarna volgde vijftien andere miniatuur ‘hot rods’ in het evenbeeld van de oogappeltjes van drie grote Amerikaanse automerken op schaal 1:64. Deze pioniers -beter bekend als ‘The Original 16’- zijn intussen bijzonder waardevolle collectors items. Het hoogste bedrag ooit betaald voor een Hot Wheels is 75.000,- dollar.
Limited edition
Om te vieren dat het merk vijftig jaar bestaat lanceert Hot Wheels verschillende speciale jubileum ‘die casts’ oftewel metalen autootjes, het materiaal dat een echte Hot Wheels kenmerkt. Deze modellen zijn dit jaar toegevoegd aan de collectie. Ieder jaar komt Hot Wheels met zo’n 150 nieuwe modellen. In totaal zijn er tot nu toe ruim 20.000 varianten. Jaarlijks produceert het merk maar liefst 519 miljoen Hot Wheels autootjes.
Het uitgangspunt van Hot Wheels is dat in elk van deze auto’s een uitdaging schuilt: Hoe snel kan ik gaan? Ga ik deze sprong redden? Haalt mijn autootje het door deze looping? Lukt het niet de eerste keer, probeer het nog een keer. Het merk is ervan overtuigd dat uitdagingen het kind helpen om spelenderwijs nieuwe vaardigheden te leren.
Het gaat dus niet alleen om looks en snelheid. Let op de icoontjes op de verpakking om te zien aan welke skills het spelen met de auto’s bijdraagt:
- problemen oplossen
- creatief denken
- sportiviteit
- zelfvertrouwen
De wereld van Hot Wheels
De auto’s zijn de sleutel tot een wereld van Hot Wheels producten die allemaal op en aan elkaar passen. Van complete speelsets zoals garages, tot losse stunts, boosters en loopings waarmee kinderen hun baan zelf kunnen vormgeven.
Maar van een speelgoedautootjes merk, is Hot Wheels intussen uitgegroeid tot een complete lifestyle. Met een multi-channel spelervaring biedt het merk games en apps voor spelcomputers en tablets, het heeft daarnaast een eigen kleding- en accessoirelijn. In Nederland kan je ze ondermeer bestellen bij Lobbes.
Verder lezen over Kinderen
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Online02.07.2024