Coffee corner23.05.2018

Ze bestaan al 50 jaar: Hot wheels!


18 mei 2018. 50 jaar geleden ging op die dag de jongensdroom van Elliot Handler, mede-oprichter van speelgoedfabrikant Mattel, in vervulling. De eerste Hot Wheels speelgoedauto werd gelanceerd, een miniatuur Custom Camaro.

Maar intussen is Hot Wheels een fenomeen geworden. En valt het onder het meest verkochte speelgoed ter wereld. Wereldwijd gaan er per seconde nog altijd 16 autootjes van het merk over de toonbank. Maar naast een die-hard fanbase van verzamelaars, is het merk ook populair bij miljoenen kinderen die met Hot Wheels niet alleen eindeloos kunnen racen, maar ook creatief leren denken, oplossingen verzinnen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.

Hoe het begon

In 1968 besloot Elliot Handler (partner van Ruth Handler, oprichter van de Barbie pop) zijn ontwerpers, waaronder een designer van General Motors en een raket-wetenschapper, uit te dagen om het snelste speelgoedautootje te maken dat de markt te bieden heeft. Toen zijn team aan Elliot het prototype presenteerde was hij zo onder de indruk dat het enige dat hij kon uitbrengen was: ‘Those are some hot wheels!’ De merknaam was een feit.

Hot Wheels had een vliegende start, vanaf de introductie is het succes in volle vaart gevolgd. Een korte geschiedenis: De allereerste Hot Wheels bereikte in mei ‘68 de winkelvloer en kort daarna volgde vijftien andere miniatuur ‘hot rods’ in het evenbeeld van de oogappeltjes van drie grote Amerikaanse automerken op schaal 1:64. Deze pioniers -beter bekend als ‘The Original 16’- zijn intussen bijzonder waardevolle collectors items. Het hoogste bedrag ooit betaald voor een Hot Wheels is 75.000,- dollar.

Limited edition

Om te vieren dat het merk vijftig jaar bestaat lanceert Hot Wheels verschillende speciale jubileum ‘die casts’ oftewel metalen autootjes, het materiaal dat een echte Hot Wheels kenmerkt. Deze modellen zijn dit jaar toegevoegd aan de collectie. Ieder jaar komt Hot Wheels met zo’n 150 nieuwe modellen. In totaal zijn er tot nu toe ruim 20.000 varianten. Jaarlijks produceert het merk maar liefst 519 miljoen Hot Wheels autootjes.

Het uitgangspunt van Hot Wheels is dat in elk van deze auto’s een uitdaging schuilt: Hoe snel kan ik gaan? Ga ik deze sprong redden? Haalt mijn autootje het door deze looping? Lukt het niet de eerste keer, probeer het nog een keer. Het merk is ervan overtuigd dat uitdagingen het kind helpen om spelenderwijs nieuwe vaardigheden te leren.

Het gaat dus niet alleen om looks en snelheid. Let op de icoontjes op de verpakking om te zien aan welke skills het spelen met de auto’s bijdraagt:

  • problemen oplossen
  • creatief denken
  • sportiviteit
  • zelfvertrouwen

De wereld van Hot Wheels

De auto’s zijn de sleutel tot een wereld van Hot Wheels producten die allemaal op en aan elkaar passen. Van complete speelsets zoals garages, tot losse stunts, boosters en loopings waarmee kinderen hun baan zelf kunnen vormgeven.

Maar van een speelgoedautootjes merk, is Hot Wheels intussen uitgegroeid tot een complete lifestyle. Met een multi-channel spelervaring biedt het merk games en apps voor spelcomputers en tablets, het heeft daarnaast een eigen kleding- en accessoirelijn. In Nederland kan je ze ondermeer bestellen bij Lobbes.

...

Verder lezen over Kinderen

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Nickelodeon en WONDR Experience Amsterdam kondigen vandaag de lancering aan van een nieuw avontuur. De SpongeBob Special, ter ere van het 25-jarig jubileum van de geliefde Nickelodeon-serie. Vanaf 17 oktober kunnen bezoekers in de kleurrijke wereld van Bikinibroek duiken en samen met SpongeBob en zijn vrienden een onvergetelijke onderwaterreis maken.

Events16.09.2024

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Vitamine Buiten: als je een kind hebt, dan kun je dit nummer wel dromen. Spotify wil je helpen hem uit jouw luistergeschiedenis te houden.

Online13.09.2024

Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie

Je kunt voor de Droomvlucht aansluiten in de virtuele wachtrij. Dat scheelt urenlang je kinderen vermaken.

Online02.07.2024

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie