Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is


Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis gebracht dat simpelweg niet werkt. The Jump is een programma waarvan we denken: dat dit niet ging werken zag je toch in de eerste pitch ervan al?

The Jump op RTL 4

The Jump is een quiz-programma dat zich afspeelt in een vrij kale studio: het moet een soort brug voorstellen en er zitten allemaal rijen met vakken op die brug. Elke rij is een niveau en hoe hoger je komt, hoe meer vakken er zijn om uit te kiezen. De vakken zijn eigenlijk luiken en op elk luik staat een statement. Bijvoorbeeld dat het Rijksmuseum jaarlijks meer bezoekers heeft dan de Efteling, of dat de bedenker van de Segway is overleden door een Segway-ongeluk. De stellingen zijn leuk: je gaat er op de bank thuis al over twijfelen.

De stellingen hebben ze dus goed aangepakt: het is een leuke mix van onderwerpen, van typisch Nederlands tot juist heel werelds en de stellingen weten te verrassen. Echter gaat het daarna een beetje mis. Het eerste is al dat het niet helemaal duidelijk is wat nou precies de rol is van de presentatrice, Marieke Elsinga. Nu is haar rol natuurlijk quizmaster, maar is het nou de bedoeling dat ze meeleeft met de mensen of juist niet? Of probeert ze toch een beetje kil te zijn zoals Chazia Mourali dat zo iconisch deed in Weekend Miljonairs?

Robotische presentatie

Misschien is het dat kille decor dat haar zo laat overkomen, maar ze lijkt enorm robotisch. Dat is ze op zich helemaal niet van zichzelf, maar het lijkt bijna alsof er een androïde staat die is uitgedost als Marieke. Staat ze nou aan de kant van de deelnemers, is ze nou juist een soort boss lady? Allebei niet echt, en dat maakt haar niet warm en niet koud genoeg. Meh. Wat niet helpt is dat ze ook steeds dezelfde teksten moet opdreunen. Het is totaal niet vermakelijk of interessant om haar elke keer weer naar de zijkant te zien lopen (waarom eigenlijk?) en dan te horen commanderen: ACTIVEER DE LUIKEN. MAKE THE JUMP. Het doet niks: het is niet spannend, het sprankelt niet.. Niks.

Dat wat het programma wat jeu zou moeten geven, dat is natuurlijk dat er een iemand is die de controller is. Die staat aan het hoofd, op basis van een kennisvraag die eerst beantwoord moet worden. Wie die vraag het snelst goed heeft, die is de baas: die mag kiezen of hij of zij andere mensen laat gaan, of zelf gaat. Oh ja, wat we nog niet hebben verteld en wel vrij essentieel is, dat is dat de kandidaten dus de stelling moeten kiezen die waar is en dan op dat luik moeten springen. Het luik kan echter open gaan (namelijk wanneer het onjuist is), en dan verdwijnt iemand en moet de volgende (of de controller zelf, als hij of zij daarvoor kiest).

Luiken

Het idee is best grappig, maar na een paar mensen die inderdaad door zo’n luik heen vallen realiseer je je dat het niet zo vermakelijk is. Het is niet dat iemand op spectaculaire wijze valt.. En dat maakt het ook nog idioter dat er dan ook nog een herhaling in slow-motion komt. Totaal niet nodig. Hetzelfde geldt overigens voor mensen die het wel bij het rechte eind hebben. Ja, je ziet iemand een soort awkward op een luik springen: sja..

Het probleem van het programma is ook dat de stellingen wel interessant zijn, maar niet echt oproepen tot heel lange discussies of mijmeringen. Als er bijvoorbeeld staat dat er een paardenvlieg naar Beyoncé is genoemd, wat kun je daar dan verder nog over vertellen? Heel soms zijn er wel grappige motivaties te geven, maar eigenlijk ook heel vaak niet. En dat is simpelweg niet zulke leuke televisie. Het enige wat veel kandidaten dan zeggen is: “Ja, ik dacht dat ik dit wel eens gehoord had.” Oke, interessant…

Niet spannend

Het is jammer dat The Jump niet zoveel spanning en sensatie met zich meebrengt. Sure, je zit samen op de bank wel even naar elkaar te kijken en zegt toch wel even welke stelling jij zou kiezen, maar de kans dat je een hele aflevering afkijkt met anderen op de bank is klein. Het gaat niet snel, het is niet dynamisch, er hangt niet genoeg vanaf en uiteindelijk helpt die kale bedoening die de studio is er ook niet bij. Een specifiek soort overdreven presentatie had misschien nog iets kunnen redden, maar ik denk dat Marieke zelf ook wel voelt dat dit niet alsnog haar grote solo-presentatiebreak gaat worden. Het tegenovergestelde is eerder waar het naartoe gaat en dat maakt het nog vervelender om naar The Jump te kijken.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over RTL

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude