Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Ja, je leest het goed. Vanaf volgende week (6 maart) is de herenkledingwinkel Only for Men echt alleen maar toegankelijk voor mannen. En nee, dit is geen vervroegde 1 april-grap maar hoogstwaarschijnlijk een PR-stunt. Niemand minder dan Hans Kraay jr. heeft zich laten strikken om dit nieuws op de Facebook pagina van de herenkledingwinkel naar buiten te brengen.
Zelf zeggen ze met deze vrouw onvriendelijke actie gehoor te geven aan de mening van hun eigen klanten. “Mannen willen naar eigen zeggen het liefst alleen of met andere mannen winkelen“, zo verklaart de retailer op basis van eigen onderzoek onder achttienhonderd mannen.
Arthur Feenstra, mede-eigenaar van de winkelketen zegt dat ze de actie allereerst doen voor alle mannen van Nederland. Hij voegt daar wel aan toe dat ze ook commercieel kansen zien. Zonder vrouwen winkelen mannen namelijk veel effectiever hetgeen naar verwachting een positief effect heeft op conversie en omzet aldus Feenstra. Met alleen maar mannen in de winkel ontstaat volgens Feenstra tevens een ‘unieke’ sfeer die in geen enkele andere modewinkel ervaren kan worden.
Nieuwe koers
De focus zal dus honderd procent op mannen komen te liggen. De winkelketen Only for Men gaat overigens niet het vrouwelijke geslacht hardhandig de winkel uitwerken en de huidige vrouwelijke medewerkers kunnen gewoon bij de winkelketen blijven werken. De focus en het uiteindelijke doel is wel dat er zo min mogelijk vrouwen met hun man of vriend mee de winkel in zullen gaan. Only for Men zit in 14 verschillende steden in Nederland en zal in het voorjaar van dit jaar bekijken of het nieuwe beleid succesvol is gebleken.