“Van het circuit naar de openbare weg: High Performance afgestemd op de behoeften van de consument.“
Op uitnodiging van Buzzparadise ben ik vorige week woensdag en donderdag aanwezig geweest op de Michelin Pilot Performance days. De wereldwijd grootste en bekendste bandenspecialist had hiervoor 10 dagen het Estoril circuit in Portugal afgehuurd. Iedere dag arriveerden er weer nieuwe bloggers & journalisten allemaal op uitnodiging van Michelin en eigenijk allemaal maar om 1 ding: Nieuwe banden uit te testen onder de beloofde “Supercars“.
De woensdag was om kennis te maken met de mensen van Michelin. De donderdag bestond uit een aantal statische en dynamische workshops. In de Statische workshops werd ondermeer ingegaan op de wensen van de consument (veiligheid, duurzaamheid, sportiviteit) en een stukje over de historie van Michelin: Sinds 1923 in de 24 uur van Le Mans: 20 overwinningen inclusief 14 op een rij. In 14 jaar Formule 1: 102 overwinningen en 10 wereldtitels. Alle gevestigde records qua km/h zijn neergezet op Michelin banden. Genoeg informatie om uren over door te gaan maar het belangrijkste was natuurlijk hoe de verschillende banden zich gedragen op een verschillende ondergrond. En hoe merk je dat beter dan door het zelf uit te testen.
Iedereen kreeg, na nog wat korte uitleg over het verschil van de banden, persoonlijke begeleiding. Een courreur die eerst even met jou het rondje verkende, waarna het de beurt was aan de aanwezige bloggers / journalisten / pers om zelf het verschil in banden te gaan testen. Daar hadden ze een aantal Porsche’s en Audi’s R8 & TTRS beschikbaar voor gesteld (voor precieze uitvoering, aantal PK’s, enz check de blogpost van Autoblog). Het testen gingen steeds per 3. Ongeveer 3x dezelfde uitvoering met dan iedere keer een andere type band eronder. En dat verschil was in sommige gevallen erg goed te merken. Zeker als je het ene rondje op slicks rijdt en een rondje later op een set Pilot Sport banden.
Daarna was er de remtest met een aantal BMW M3’s. Optrekken tot een kilometer of 90 p/u om vervolgens op een nat wegdek vol te remmen tot onder de 20 km/h. Verschil tussen de nieuwe Michelin band en een andere ‘competitor‘ was achteraf duidelijk te zien, maar vanuit de auto merk je niet of je binnen 23 of 25 meter stilstaat, al kan die 2 meter uiteindelijk wel heel belangrijk zijn.
Als afsluiter, of meer als ‘Grande finale’ waren er ook nog de “Supercars” aanwezig. De Koenigsegg was weggekaapt door de heren van Top Gear, maar wel aanwezig waren onder andere de Gumpert, Ferrari 458, Weismann en een Mercedes SLS AMG (in totaal was alle wagens samen goed voor zo’n 20.000 pk). Hierin mocht je (helaas) niet zelf rijden maar er was uiteraard de mogelijkheid een rondje mee te rijden. Met als hoogtepunt 2 rondjes als passagier in een Porsche 911 GT3 Cup Car. Hieronder nog foto’s van de verschillende wagens.
Rest mij slechts nog Michelin en Buzzparadise te bedanken voor een geweldige ervaring!