04.09.2009
Online

3D de “next big thing in entertainment”

By: Jöran Maaswinkel

BlogOnline
3d-de-next-big-thing-in-entertainment.jpg
3d-de-next-big-thing-in-entertainment.jpg

Hoewel Auguste en Louis Lumière in 1903 de eerst film “L’Arrivée du Train” in 3D (stereoscopie) maakte lijkt het erop dat het in 2010 echt serieus gaat worden, dat blijkt ondermeer uit de persconferenties die Panasonic en Sony gaven aan de vooravond van de IFA in Berlijn.

Daarin kondigde de bedrijven aan dat ze in 2010 3D 1080p High Definition LCD-televisies zullen gaan introduceren. Naast de TV’s ontwikkeld Sony ook films, content voor laptops en Playstation in 3D. Ook Hyundai heeft inmiddels een 22inch 3D LCD klaar.

Ook de andere filmstudio’s zien dat de tijd rijp is om de eeuwen oude techniek nu in te zetten om de bioscoopbezoekers te blijven interesseren voor hun producties. Daarbij komt ook nog dat de films niet meer kunnen worden gefilmd om deze vervolgens illegaal te verspreiden. Afgelopen jaar vertelde CEO of DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg op de IBC via de eerst transatlantische 3D Full HD satellietverbinding vanuit de tuin van Dreamworks dat een groot deel van de animaties films van de studio in 2010 in 3D gemaakt zullen worden. Samen met Intel en HP heeft Dreamworks Animation inmiddels alle renderfarms geschikt gemaakt om een enorme hoeveelheid rekenkracht en data te verwerken. 

Voordat de content op de schermen te zien zal zijn moet het eerst opgenomen en bewerkt worden. Zo heeft Minoru een 3D webcam en zijn er al een aantal camera fabrikanten die wel wat camera’s gemaakt hebben maar deze zijn niet echt ergonomisch of makkelijk bedienbaar.

FujiFilm brengt in oktober een geïntegreerde 10 megapixel Finepix Real 3D W1 foto- en videocamera voor zo’n 500 euro op de markt. Panasonic heeft op NAB dit jaar een semi professional prototype getoond maar een echt werkend model is er nog niet.

-691.jpg
-691.jpg

Geïntegreerde high-end 3D camera’s zijn nog schaars, RED heeft al een jaar geleden een prototype van hun 3D camera aangekondigd maar tot op heden is het daar bij gebleven. Panavision en Arri de andere fabrikanten van de “Hollywood” camera’s moeten het nog steeds met een linker- en rechter camera doen op een speciale rig om 3D beelden te kunnen registreren. Zo ook de Sony CineAlta HDCAM SR die onder andere gebruikt zijn voor de concert registraties van U2’s 3D en Hanna Montana 3D.

Als het materiaal opgenomen is, moet er nog mee gemonteerd worden, het Engelse Quantel is eigenlijk de enige die een systeem heeft dat op het hoogste niveau beelden kan bewerken. Andere bedrijven als Adobe, Apple, Autodesk en Avid hebben al een aantal producten of zijn hard bezig deze uit te breiden.

Een ander bijkomend probleem voor het op grote schaal uitzenden van programma’s is, dat er nog geen standaard is gedefinieerd door overkoepelende organisatie SMPTE. Waardoor fabrikanten van hardware niet precies weten welke regels ze moeten hanteren. Toch zijn er broadcasters die daar niet op willen wachten, zo heeft BSkyB in juli van dit jaar aangegeven dat ze in 2010 met Sky in de UK 3D willen gaan uitzenden.

Maar hoe zit het dan met de brilletjes, zijn die nog nodig? Ja, voorlopig wel. Hoewel Philips een -met een door hun ontwikkelende WOWvx technologie LCD scherm heeft, waarbij geen anaglyph bril meer nodig is om de content te bekijken, zitten daar nog problemen met name met de kijkpositie ten opzichte van het scherm en de prijs van ongeveer 8.000 euro. RealD en -naar het schijnt- zonnebril fabrikant Oakley zijn inmiddels wel druk bezig met een bril te ontwikkelen die het anaglyph beeld zou moeten integreren met het normale zicht wat je van een bril verwacht.

Voorlopig kunnen we hoe dan ook in de bioscoop genieten van 3D films zoals Ice Age 3, The Final Destination, G-FORCE en kunnen we ons opmaken voor onder andere A Christmas Carol (6-11) Ocean World (19-11) en de absolute sensatie van 2009 Avatar (17-12).

Share this post