DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.
7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektronisch ondertekenen deed hier onderzoek naar en kwam tot die conclusie. Ook kwam er uit het onderzoek dat ruim drie kwart van de Nederlanders inmiddels wel eens een elektronische handtekening heeft gezet. De overheid, banken en verzekeraars worden het meeste vertrouwd met de zogeheten elektronische handtekening ofwel eSignature.
Onderzoek naar de accepetatie
Het onderzoek naar de acceptatiegraad van de elektronische handtekening in Nederland werd in opdracht van DocuSign in juni van dit jaar onder 1.021 Nederlanders uitgevoerd. Het bedrijf ziet sinds de invoering van de coronamaatregelen een exponentiële toename in het gebruik van de eSignature en was benieuwd op welke manieren Nederlanders gebruik willen maken van de elektronische ondertekening.
Momenteel geeft een achtste van alle Nederlanders de voorkeur aan het elektronisch ondertekenen. Het zijn vooral de dertigers en mensen die fulltime werken die de voordelen inzien: de snelheid, niet het huis uit hoeven en het gemak werden door de deelnemers bejubeld. Maar ruim 60 procent van de Nederlanders geeft nog altijd de voorkeur aan het tekenen met pen en papier, waarvan de 60-plussers en niet-werkenden in verhouding tot de andere groepen de minste voorkeur voor het elektronisch ondertekenen hebben.
Zorgen om veiligheid persoonsgegevens grootste barrière
Veiligheid is een belangrijk onderdeel in de overweging om een handtekening elektronisch te zetten. Aan die barrière liggen twee oorzaken ten grondslag: zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens en de juridische geldigheid van een eSignature. Bijna 70 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft zorgen over de veiligheid van persoonsgegevens en slechts 28 procent kent een eSignature evenveel waarde toe als een natte handtekening.
Doug Luftman, VP & Deputy General Counsel bij DocuSign, zegt: “Op beide terreinen zijn de laatste vijf jaar enorme stappen gezet – zozeer zelfs dat de elektronische handtekening nu als veiliger kan worden beschouwd. Naast dat DocuSign investeert in eigen datacenters om zo de gegevensbeveiliging te kunnen waarborgen, heeft de Europese verordening eIDAS van 2016 bovendien het juiste vertrouwensklimaat gecreëerd voor online-transacties binnen de hele Europese Unie. In eIDAS staat kort gezegd dat een eSignature net zo rechtsgeldig is als een fysieke handtekening. Dat blijkt ook uit de ervaringen van DocuSign: documenten die DocuSign beheert, zijn uiteraard wel eens onder de rechter gekomen. Geen enkele daarvan is ooit nietig verklaard.”
Overheid, banken en verzekeraars krijgen meeste vertrouwen
Het meeste vertrouwen in een veilige afhandeling van het elektronisch ondertekenen van contracten krijgen de overheid (48%), banken (39%) en verzekeringsmaatschappijen (24%). Echter zou een meerderheid nooit het BSN of paspoortnummer (57%), biometrische data (57%) of bankgegevens (51%) afgeven bij het aangaan van een elektronische overeenkomst. Drie op de tien Nederlanders deelt ook het rijbewijsnummer liever niet.
Naast de zorgen over de juridische geldigheid van de elektronische handtekening, komt uit het onderzoek naar voren dat een ‘natte’ handtekening echter aanvoelt. Dat is terug te zien in de bereidheid om bepaalde soorten contracten elektronisch te ondertekenen. Nederlanders staan over het algemeen open om contracten van overheidsdiensten (69%), dienstverleners of leveranciers (66%), verzekeringen (64%), lidmaatschappen (61%) en abonnementen (56%) elektronisch te ondertekenen. Bij ‘mijlpaal’-contracten, bijvoorbeeld de aankoop van een huis (27%), zijn ze daar minder toe bereid. Ook zijn werkende Nederlanders voorzichtiger in elektronisch tekenen voor zichzelf (51%) dan voor de organisatie waar ze werken (26%).
Luftman: “Ondanks de zorgen over veiligheid van persoonsgegevens is de bereidheid tot elektronisch ondertekenen voor de veel voorkomende contracten relatief hoog. Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral Millenials open staan voor de eSignature. Dat biedt bedrijven mogelijkheden om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter in te delen, passend in deze tijd waarin we veel op afstand doen, en met dezelfde zekerheid die aan een traditionele handtekening wordt toegekend.”
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenVerder lezen over Digitale trends
Social Media10.10.2023
Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan
Events07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Gaming17.02.2022
Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?
Online04.01.2022
Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?
Technology16.12.2021
Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst
Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppenDC Business24.08.2021
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken
Nieuws19.05.2021