DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening


7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektronisch ondertekenen deed hier onderzoek naar en kwam tot die conclusie. Ook kwam er uit het onderzoek dat ruim drie kwart van de Nederlanders inmiddels wel eens een elektronische handtekening heeft gezet. De overheid, banken en verzekeraars worden het meeste vertrouwd met de zogeheten elektronische handtekening ofwel eSignature.

Onderzoek naar de accepetatie

Het onderzoek naar de acceptatiegraad van de elektronische handtekening in Nederland werd in opdracht van DocuSign in juni van dit jaar onder 1.021 Nederlanders uitgevoerd. Het bedrijf ziet sinds de invoering van de coronamaatregelen een exponentiële toename in het gebruik van de eSignature en was benieuwd op welke manieren Nederlanders gebruik willen maken van de elektronische ondertekening.

Momenteel geeft een achtste van alle Nederlanders de voorkeur aan het elektronisch ondertekenen. Het zijn vooral de dertigers en mensen die fulltime werken die de voordelen inzien: de snelheid, niet het huis uit hoeven en het gemak werden door de deelnemers bejubeld. Maar ruim 60 procent van de Nederlanders geeft nog altijd de voorkeur aan het tekenen met pen en papier, waarvan de 60-plussers en niet-werkenden in verhouding tot de andere groepen de minste voorkeur voor het elektronisch ondertekenen hebben.

Zorgen om veiligheid persoonsgegevens grootste barrière

Veiligheid is een belangrijk onderdeel in de overweging om een handtekening elektronisch te zetten. Aan die barrière liggen twee oorzaken ten grondslag: zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens en de juridische geldigheid van een eSignature. Bijna 70 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft zorgen over de veiligheid van persoonsgegevens en slechts 28 procent kent een eSignature evenveel waarde toe als een natte handtekening.

Doug Luftman, VP & Deputy General Counsel bij DocuSign, zegt: “Op beide terreinen zijn de laatste vijf jaar enorme stappen gezet – zozeer zelfs dat de elektronische handtekening nu als veiliger kan worden beschouwd. Naast dat DocuSign investeert in eigen datacenters om zo de gegevensbeveiliging te kunnen waarborgen, heeft de Europese verordening eIDAS van 2016 bovendien het juiste vertrouwensklimaat gecreëerd voor online-transacties binnen de hele Europese Unie. In eIDAS staat kort gezegd dat een eSignature net zo rechtsgeldig is als een fysieke handtekening. Dat blijkt ook uit de ervaringen van DocuSign: documenten die DocuSign beheert, zijn uiteraard wel eens onder de rechter gekomen. Geen enkele daarvan is ooit nietig verklaard.”

Overheid, banken en verzekeraars krijgen meeste vertrouwen

Het meeste vertrouwen in een veilige afhandeling van het elektronisch ondertekenen van contracten krijgen de overheid (48%), banken (39%) en verzekeringsmaatschappijen (24%). Echter zou een meerderheid nooit het BSN of paspoortnummer (57%), biometrische data (57%) of bankgegevens (51%) afgeven bij het aangaan van een elektronische overeenkomst. Drie op de tien Nederlanders deelt ook het rijbewijsnummer liever niet.

Naast de zorgen over de juridische geldigheid van de elektronische handtekening, komt uit het onderzoek naar voren dat een ‘natte’ handtekening echter aanvoelt. Dat is terug te zien in de bereidheid om bepaalde soorten contracten elektronisch te ondertekenen. Nederlanders staan over het algemeen open om contracten van overheidsdiensten (69%), dienstverleners of leveranciers (66%), verzekeringen (64%), lidmaatschappen (61%) en abonnementen (56%) elektronisch te ondertekenen. Bij ‘mijlpaal’-contracten, bijvoorbeeld de aankoop van een huis (27%), zijn ze daar minder toe bereid. Ook zijn werkende Nederlanders voorzichtiger in elektronisch tekenen voor zichzelf (51%) dan voor de organisatie waar ze werken (26%).

Luftman: “Ondanks de zorgen over veiligheid van persoonsgegevens is de bereidheid tot elektronisch ondertekenen voor de veel voorkomende contracten relatief hoog. Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral Millenials open staan voor de eSignature. Dat biedt bedrijven mogelijkheden om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter in te delen, passend in deze tijd waarin we veel op afstand doen, en met dezelfde zekerheid die aan een traditionele handtekening wordt toegekend.”

Sylvia Torn

DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.

...

Verder lezen over Digital

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

De dag van de huisarts na het jaar van de digitalisering

Precies een week na de dag van de verpleging is het vandaag de dag dat we met z’n allen gevraagd worden wat meer stil te staan bij de huisarts. Hopelijk niet letterlijk, want de behandelkamer van de huisarts, hoe aardi...

Nieuws19.05.2021

De dag van de huisarts na het jaar van de digitalisering

Corona heeft ook heel wat veranderingen te weeg gebracht in de huisartsenpraktijk