DC Business14.02.2022

​Zo maak je een tekst die goed is voor Google


Het is dankzij sites als WordPress en Wix erg makkelijk om een eigen site te maken, maar wat dan weer een grotere uitdaging is, dat is om ook gevonden te worden met je site. Hiervoor heb je echter niet per se geld nodig: je bereikt ook mensen door slimmigheden toe te voegen waardoor Google je goed weet te vinden. Deze simpele dingen kun je in je tekst toepassen om je site hoger te laten scoren op Google.

Schrijf voor je publiek

De grootste fout die je kunt maken, dat is om de tekst te maken voor Google. Het draait immers uiteindelijk om je bezoekers, maar ook om je eigen passie. Wil je die goed overbrengen, dan moet je Google in eerste instantie absoluut loslaten. Begin gewoon te schrijven en als je vindt dat je artikel af is, ga er dan nog een keer doorheen. Niet alleen om eventuele taal- en grammaticafouten te verwijderen, maar ook om nog even de handige Google-foefjes toe te voegen.

Zet je zoekwoord in je intro

Schrijf je een artikel over mottenballen, dan kun je natuurlijk in de intro wel een mooi verhaal vertellen over een jas met gaatjes, maar als je hier vervolgens geen enkele keer het woord ‘mottenballen’ in laat vallen (of zelfs mot of bal), dan zal Google je artikel minder snel opmerken als een artikel dat gaat over mottenballen. Zorg dus dat je het woord waarop je in Google wil worden gevonden in ieder geval in je intro noemt.

Ga voor synoniemen

Bedenk daarnaast synoniemen voor waar je over wil schrijven. Schrijf je bijvoorbeeld over auto’s, zorg dan dat je niet elke keer het woord auto gebruikt. Gooi er een keer een ‘bolide’ in, of ‘wagen’, want dat maakt je artikel aantrekkelijker om te lezen. Uiteindelijk is Google niet op zoek naar een soort robotische teksten waarin steeds dezelfde woorden worden herhaald: de kunstmatige intelligentie achter de zoekmachine is in al die jaren goed genoeg geworden om te kunnen beseffen welke tekst lekker leest en welke niet. Dat is ook meteen een plus voor je lezers.

Ruim je alinea’s op

Bij die leesbaarheid is het niet alleen van belang om fijn te schrijven, maar ook om je teksten goed op te bouwen qua alinea’s. Eerst een alinea van 200 woorden en dan van 100 woorden, dat is niet mooi in balans. Een te lange alinea kan mensen bovendien doen afhaken, dus zorg dat je regelmatig tussenkoppen plaatst. De bekende H2-koppen zijn zeer geschikt om niet alleen je lezer een beetje adempauze te geven, maar ook om op te vallen binnen ‘s werelds grootste zoekmachine.

Schakel een expert in

Hoewel de bovenstaande zaken je zeker gaan helpen beter vindbaar te zijn op Google, raden we je aan om ook een expert in te schakelen. Dat kan bijvoorbeeld een wat kleinschaliger bedrijf zijn zoals SmartRanking, dat meer maatwerk kan leveren en je kan helpen bij de specifieke zaken waar jij tegenaan loopt als het om SEO (search engine optimisation) gaat.

Fotocredits © enterlinedesign – Adobe Stock.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid