De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Online marktplaatsen controleren vaker wie achter een product zit. Producten blijken steeds vaker een ‘nep-barcode’ te hebben, waardoor de systemen van deze online verkoopkanalen in de war raken. De consument is de dupe, want die kan zomaar een heel verkeerd product opgestuurd krijgen.
Officiële barcodes worden door een organisatie uitgegeven die GS1 heet en dat is ook de enige organisatie waar je als bedrijf zaken mee moet doen. Internationale online platforms (zoals Amazon) willen steeds vaker weten wie of welk bedrijf er achter bepaalde producten zit en die informatie vragen ze op bij de GS1 organisatie in het betreffende land.
Onofficieel is onhandig
De reden daarvoor is dat er steeds vaker producten op online platforms verschijnen, die geen officiële productcode hebben. Bedrijven kopen deze barcodes dan niet bij het officiële uitgiftepunt GS1, maar bij ongeautoriseerde partijen.
Frits van den Bos van GS1 Nederland weet dat dit voor een bedrijf als bijvoorbeeld Amazon erg vervelend is. Het kost veel tijd en moeite om de herkomst van de productcode te achterhalen. Als die code niet afkomstig is van GS1, weten ze niet zeker of dit een uniek nummer is en dat kan het systeem van zo’n online platform flink in de war brengen. Als jij als klant dan een product bestelt, zou het zomaar kunnen gebeuren dat je een heel ander product krijgt opgestuurd.
Vereenvoudigd barcodepakket voor kleine ondernemers
De online marktplaatsen willen eigenlijk alles wel verkopen, ook die ene gehaakte teddybeer van die ene kleine ondernemer. Onze retailwereld is veranderd in een marktplaats waar iedereen zijn product kan verkopen. “Alleen was voor veel kleine ondernemers het aanvragen en kopen van een barcode(pakket) in het verleden best prijzig”, zegt Van den Bos.
Webwinkeliers en bedrijven met een beperkt assortiment ervoeren een drempel bij de aanschaf van een GS1 barcodepakket. Inspelend op die ontwikkelingen is de aanschaf van barcodes laagdrempelig en goedkoop gemaakt met een barcodepakket (met tien nummers) voor 55 euro per jaar.
Absolute noodzaak
Dat ervaren ook kleinere bedrijven als Twisted Jams en Olie B. die respectievelijk hippe jams en pure Griekse olijfolie verkopen. Ook zij moesten aan de barcodes. “Even waren we bang dat het een gigantisch gedoe zou zijn, maar we hadden binnen een dag het barcode-pakket geregeld. Het kan niet mislukken,” aldus Mirjam en Angela van Twisted Jams.
En het bedrijf van de Griekse olijfolies van Carmen Werneke van Olie B. zegt: “Liever zou ik me bezig houden met ondernemen. Maar barcodes zijn wel nodig om het hele proces van inkoop tot aan levering goed te kunnen regelen.”
Als je een product op de markt brengt moet voor iedereen duidelijk zijn wat dat is. Dat is waarom GS1 bestaat en met de nieuwe mogelijkheden is het ook voor kleinere ondernemers prima haalbaar om hun product op de juiste manier in het systeem te krijgen.
[Afbeeldingen © GS1 Nederland]
Op zoek naar goedkoop
Van den Bos begrijpt dat mensen op zoek gaan naar goedkope barcodes om hun producten te kunnen verkopen op marktplaatsen. “Als jij teddyberen haakt en die online wil verkopen, kan ik me voorstellen dat je eerst zoekt naar de goedkoopste barcodes en niet direct naar de officiële uitgever van deze codes gaat.”
Er zijn bedrijven die op die wens inspelen door zelf codes te verzinnen en die dan goedkoop aanbieden op internet. Maar het is heel goed mogelijk dat diezelfde codes door GS1 worden uitgegeven aan een ander bedrijf. Zo is een product dan niet meer feilloos te herkennen als dat ene unieke ding.
Een platform kan vragen om officiële barcodes en als dan blijkt dat je een verzonnen code gebruikt kan dat platform jou vervolgens als ondernemer vervolgens of vragen jouw ‘barcode’ te vervangen door een officiële GS1 code.
Dat betekent dat je niet meer kunt verkopen via dat platform of al jouw verpakkingen moet aanpassen met een nieuwe barcode. Bovendien loop je grote kans dat de verkoophistorie van jouw product (wie het bekeken en gekocht hebben) verloren gaat. Zonde.
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024