DC Business09.07.2021

​WADM helpt Excelsior Rotterdam met corporate identity


WADM (voorheen: Waal aan de Maas) heeft de Rotterdamse eerste-divisie-voetbalclub Excelsior geholpen met haar corporate identity. De bijpassende nieuwe huisstijl, inclusief een restyle van het oude logo, is op 28 juni aan het publiek gepresenteerd door Daan Bovenberg, Algemeen Directeur van de club uit Kralingen.

Het blootleggen van de identiteit en in het bijzonder de bijpassende kernwaarden was voor Bovenberg een fundamentele stap in de route die de club toekomstbestendig moet maken en weer terug moet brengen naar het hoogste niveau van het Nederlandse voetbal – ambitieus met respect voor het verleden.

Excelsior kijkt vooruit

Bovenberg: “Een paar jaar geleden zijn wij gedegradeerd en dit jaar speelden we, veelal zonder publiek, slechts in de middenmoot van de Keuken Kampioen Divisie. Dat matcht niet bij de ambities van Excelsior. Daarom hebben wij als club, in nauw overleg met supporters en sponsoren, een routekaart geschetst dat van Excelsior een stabiele eredivisionist moet maken. Wij willen dat gestructureerd en gefundeerd doen, vanuit onze kernwaarden. Daardoor kwamen we bij WADM terecht, met hun BrainSells-aanpak. Een aanpak die precies heeft blootgelegd waar Excelsior voor staat en wat ons anders maakt dan andere clubs in de regio.”

Neuro-marketing-methoden

Erwin Oskam, Strategisch Directeur van WADM, valt Bovenberg bij: “Dat is plat gezegd wel wat wij doen: organisaties positioneren. Met neuro-marketing-methoden een organisatie ontleden en de ware aard naar de oppervlakte brengen. En die ware aard vertalen naar een corporate identity, een boodschap en uiteindelijk een huisstijl waarmee Excelsior zich op haar geheel eigen wijze kan onderscheiden van de concurrentie. En die concurrentie moet je in dit geval heel wat breder zien dan Sparta, Feyenoord en andere sportclubs. Denk ook aan Netflix, de kroeg en de sportschool. Dat onderscheiden doen we overigens niet door zo maar iets te verzinnen; het moet wel echt waar zijn.”

Oskam vervolgt: “Met sprookjes vertellen ga je namelijk de oorlog niet winnen – zeggen we altijd ‘op Zuid’. De identiteit moet kloppen en je moet jouw unieke eigenschapen durven in te zetten om je ook echt te onderscheiden. Daan en zijn team durfden dat. Accepteerden zelfs dat wij ons aan hun logo waagden. Eigenlijk iets dat wij niet standaard doen; als iets goed is, blijf je ervan af. Maar hier klopte het gewoon niet. En het was bovendien een allegaartje van merken en logo’s geworden daar op Kralingen. Past ook wel bij Excelsior, maar het helpt niet als je een sterk merk wil bouwen. Daarom zijn we begonnen met de merkenstructuur. Past wel bij de gestructureerde manier van werken van Daan.”

Bovenberg: “Om die logo-verandering hadden we vooraf inderdaad niet gevraagd. Maar al snel bleek dat als we een volgende stap wilden zetten met de gehele club en onze bijbehorende entiteiten ook het wijzigen van ons logo essentieel was. Het past bij onze toekomstvisie, maar doet geen afbreuk aan het verleden. Net als het verhaal van Excelsior, dat we nu goed en helder op papier hebben gezet. Met als nuttig distillaat weer een heldere missie en visie, inclusief kernwaarden. Die pakken we er nu echt telkens bij als we een belangrijk besluit moeten nemen. Ja, het gaat zelfs zo ver dat een speler bij die kernwaarden moet passen. Wat dat betreft verschilt een voetbalclub weer niet heel veel van een doorsnee bedrijf.”

Oskam reageert daarop: “Wat natuurlijk wel anders is zijn de actoren en factoren die een rol spelen. Je hebt te maken met supporters en sponsoren, personeel en spelers. De club is van iedereen, er zit veel emotie omheen. Dat maakte deze klus anders dan we normaal gewend zijn. Onze sweetspot is B2B, maar onze eigen BrainSells-aanpak is na bijna 100 trajecten zo uitgekristalliseerd dat we er ook een merk als Excelsior Rotterdam mee kunnen helpen. Let wel: ‘Excelsior Rotterdam’ vanaf nu en niet langer ‘S.B.V. Excelsior’ – ook dat kon gevoelig liggen, maar zoals Daan al zei doen we nooit iets zonder reden. En Daan ook niet, vandaar dat hij voor WADM koos. Zijn we trots op. Met recht: hashtag samensterk.”

Mission accomplished

Oskam vervolgt: “Zo’n traject is ook echt teamsport, bureau kan niet zonder klant en klant kan niet zonder bureau. Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele organisatie dit zelf kan, hoeveel knappe koppen je ook in de directie of op de communicatieafdeling hebt zitten. Al met al een geslaagd traject en ik denk dat we met onze aanpak prima invulling hebben gegeven aan de concrete opdracht van Daan: help Excelsior met de positionering en een authentiek verhaal dat waar is, onderscheidend is, inspireert, relevant is en trots oproept. Lever een helder document op waaruit Excelsior haar ambities, beleid, boodschappen, uitingen en producties voor de komende jaren kan extraheren. Mission accomplished, lijkt mij.”

WADM-Excelsior-Street-Displays
WADM-Excelsior-Street-Displays
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Design

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Het inrichten van je woning kan gezien worden als een persoonlijk, maar creatief proces. Ieder persoon heeft een andere smaak en juist daarom is het van belang dat de woonkamer naar eigen wens wordt ingericht. Het zal immers bij je moeten passen en je zult je hier thuis moeten voelen. Dit is de plek waar je samenkomt met familie en vrienden en waar je na een lange werkdag even tot rust wilt komen. Juist daarom zal je de inrichting van je woonkamer niet moeten onderschatten. Wij gaan je onderstaand in ieder geval helpen met een aantal handige tips.

Lifestyle22.08.2024

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

De zomer is hier, en dat betekent dat het tijd is om je tuin om te toveren tot een ontspannende oase waar je kunt genieten van de zon en de frisse lucht. Een loungehoek in de tuin is de perfecte plek om te relaxen, te lezen of gezellig samen te zijn met familie en vrienden. Maar hoe vind je jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek? In dit artikel beschrijven we diverse stijlen zoals boho-chic, modern, rustiek en mediterraan. We geven je stap-voor-stap ideeën om deze stijlen te realiseren, inclusief DIY-ideeën en tips voor het kiezen van meubels, planten en decoratie.

Lifestyle25.07.2024

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Voetbal

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Cooler Master, een wereldleider op gebied van pc-componenten, gaming-accessoires en technologische lifestyle-oplossingen, en PSV Esports, de gerenommeerde esports-divisie van de Eindhovense voetbalclub, kondigen samen de opening aan van het Cooler Master | PSV Esports Experience Center. Deze geavanceerde faciliteit, officieel gelanceerd op 27 juli 2024 tijdens de jaarlijkse Fan Dag van PSV, is klaar om het Europese gaming- en esportslandschap te herdefiniëren.

Gaming01.08.2024

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Een State-of-the-Art Experience Center
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

Alle klanten van Ziggo kunnen het EK voetbal vanaf de eerste wedstrijd op 14 juni in Ultra-HD (UHD) zien. Gedurende het toernooi geeft de provider namelijk NPO 1 UHD door op kanaal 999. UHD geeft een intensere kijkervaring dan HD. Bij dezelfde resolutie (minimaal 1080p) geeft het beeld een rijker contrast en groter kleurenpalet.

Entertainment06.06.2024

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

de aftrap van een lange sportzomer