DC Business25.11.2019

‘Verified by GS1’ gelanceerd: duidelijk welk product bij welke barcode hoort


Consumentenvertrouwen is gebaseerd op betrouwbare productinformatie. Ook handelspartners willen accurate productdata. Daarom komt GS1 met ‘Verified by GS1’. Dat is een wereldwijde oplossing waarmee retailers en marktplaatsen de identiteit van producten door de GS1 barcode (GTIN) kunnen verifiëren.

‘Verified by GS1’is een initiatief van GS1 in samenwerking met het Consumer Goods Forum. Nederland is een van de eerste landen waar de wereldwijde datadienst wordt gelanceerd. Het is een wereldwijd register die ervoor gaat zorgen dat productgegevens nauwkeurig, volledig en betrouwbaar zijn.

Identificatie plus data is identiteit

Retailers en online marktplaatsen moeten immers de juiste producten aan consumenten verkopen. Daarvoor hebben ze een goede actuele en betrouwbare productcatalogus nodig, gebaseerd op de juiste productidentificatie.

Verifief by GS1
Verifief by GS1

‘Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm’

Het kunnen identificeren is één, maar het wordt voor de (online) verkoopkanalen steeds belangrijker om informatie over het betreffende artikel toe te voegen. Daarom wordt vanaf vandaag in het aanvraagproces van een artikelnummer direct artikeldata vastgesteld, waaronder merknaam, productomschrijving, gewicht, en -foto’s.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “Identificatie plus data is identiteit. Met ‘Verified by GS1’ worden daarom basisgegevens van producten geregistreerd en kan men opvragen. Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm. Zo is altijd voor iedereen duidelijk welk product bij welke code hoort. Bij voldoende verstrekte informatie krijgen artikelen het predicaat geverifieerd. Uw barcode is immers hét paspoort voor uw product.”

Meer omzet, minder namaakproducten en minder retouren

GS1 komt met ‘Verified by GS1’ omdat een goede consumentenervaring begint bij het vertrouwen op betrouwbare gegevens. Maar merkeigenaren hebben nu geen enkele manier om de identificatie van producten aan (online) retailers te bevestigen. Winkelcatalogi bevatten nu dan ook vaak dubbele, onjuiste en/of ontbrekende informatie over producten.

Consumenten krijgen niet de producten die ze willen. En zo verliest iedereen als data niet op orde is. (Online) retail verspilt tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen. Online kloppen de ‘listings’ niet. En ook de merkeigenaar verspilt tijd, geld en middelen als het gaat om actuele en correcte data te tonen, en zien dan dat hun merken online niet goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan.

‘Iedereen verliest als data niet op orde is’

‘Verified by GS1’ stelt retailers in staat om de identiteit van de producten die ze verkopen te verifiëren. Als de informatie in de winkelcatalogi is gebaseerd op de juiste productinformatie leidt dat tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten. Daarmee helpt ‘Verified by GS1’ tegelijkertijd fraude met artikelnummers verder terug te dringen.

‘Verified by GS1’: Gestandaardiseerd en gecontroleerd

Wereldwijd zijn er miljoenen GTIN’s door GS1 uitgegeven. De behoefte om te komen tot het register van GS1 is helder: de unieke artikelnummers spelen een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. Iedereen heeft baat bij de nieuwe datadienst:

  • Merkintegriteit: Behoud en vergroot uw merkintegriteit door naast de unieke GS1 code basisproductinformatie te registreren in Verfied by GS1.
  • Transparantie: Vergroot de transparantie van uw productdata. In het GS1 register wordt de uniciteit van de GS1 code geverifieerd.
  • Klantervaring: Verbeter het consumentenvertrouwen door juiste informatie. Retailers en marktplaatsen kunnen de accurate productinformatie gebruiken en daarmee de klantervaringen verbeteren.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over E-Commerce

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden