15.07.2016
DC Business

Studenten.net ontwikkelt aanvullend businessmodel

By: Redactie Dutchcowboys

BlogDC Business

80% van de jongeren negeert internetreclame. 64% van hen heeft er zelfs een hekel aan. 35% gebruikt adblockers, en ziet dus geen display-advertenties meer. Dit zijn cijfers waar traditionele contentplatforms niet blij van worden. En helemaal niet als dat platform puur gericht is op jongeren, zoals de website van Studenten.net. Daarom is het bedrijf op zoek gegaan naar een nieuw businessmodel, dat past bij de behoeften van de doelgroep én bij de ontwikkelingen van online marketing.

“Het belangrijkste inzicht voor ons was dat 80,5 procent van de jongeren producten via internet koopt”, vertelt algemeen manager Milena Grul. “Toch zijn de meeste studentenproposities gericht op offline kortingen die je krijgt op vertoon van je studentenpas. Dat voldoet dus maar deels aan de behoefte van de student, en past helemaal niet bij de visie van ons platform.” Studenten.net besloot de relevantie voor de doelgroep samen te voegen met de next step in affiliate marketing, om zo tot een nieuw, aanvullend businessmodel te komen: Stufi van Studenten.net.

Cashback gericht op studenten

Stufi van Studenten.net is een cashbacksysteem gericht op studenten. “Eigenlijk werkt het heel simpel”, vertelt Grul. “De fee over het aankoopbedrag die wij normaal gesproken als affiliate vergoeding zouden krijgen, storten wij 100 procent terug naar de studenten. En dat kan aardig oplopen. Besteedt iemand 200 euro bij Zalando, dan krijgt hij 16 euro teruggestort op zijn account.”

Data-driven

De data-driven propositie zorgt ervoor dat het bedrijf het surf- en aankoopgedrag van de doelgroep beter in kaart kan brengen. Op die manier kan Studenten.net steeds relevanter zijn voor de doelgroep en beter op de behoeften aansluiten. “Bovendien kunnen we dan ook betere marketing bedrijven, en op den duur zelfs met gepersonaliseerde content werken”, aldus Grul.

Sparen voor festival- en concertkaarten

Wat voor studenten voorop staat, is dat zij tijdens hun studententijd, ondanks alles ook willen genieten. Daarom is de launching partner Ticketmaster, en kunnen studenten bij elke online aankoop die ze via het platform van Studenten.net doen (bij 2300+ aangesloten webshops), sparen voor gratis festival- en concertkaarten. Al vanaf 8 euro kan de student een ‘uitbetaling’ aanvragen in de vorm van een kortingsvoucher voor Ticketmaster.

Voor álle uitgaven van studenten

“We hebben de ambitie om de nieuwe geldschieter van de Nederlandse student te worden”, zegt Grul. “We springen nu in op de behoefte ‘uitgaan’, maar we willen op den duur voor elke kostenpost in het studentenleven een partner aanhaken.” Studenten zelf geven gemiddeld 823 euro per maand uit. Huur is de hoogste kostenpost (366 euro), maar ook vakantie, uitgaan en uit eten (144 euro) en hun zorgverzekering (98 euro) zijn substantiële uitgaven. Daarnaast zijn kleding en schoenen (49 euro) en persoonlijke verzorging (27 euro) belangrijke kostenposten.

Share this post