DC Business16.07.2019

Snakeware software automatiseert én verrijkt alle content en campagnes


Uitgeverij De Persgroep is aan de slag gegaan met splinternieuwe software die voor elke individuele bezoeker automatisch passende content en aanbiedingen creëert. De cloudbased oplossing komt uit de koker van Snakeware uit Sneek, de digital-specialist die onlangs benoemd werd tot één van de meest innovatieve bedrijven van Nederland en zowel een gouden als zilveren Dutch Interactive Award op zijn naam schreef.

Het systeem van De Persgroep is uniek omdat de software automatisch passende content en aanbiedingen genereert op basis van een snelle match met big data. “We hebben onze visie in 2017 met Snakeware gedeeld. In 2018 is het platform in het grootste geheim in Sneek gebouwd en na vele testen hebben we het via www.krant.nl recent in gebruik genomen en daarmee hebben we een enorme stap voorwaarts gezet met betrekking tot onze ambities rond echte data driven 1-op-1 marketing”, zegt Maurice Arnold Business Manager Web Sales & Development bij De Persgroep.

Snakeware heeft ervoor gekozen om market automation, artificial intelligence en machine learning te combineren voor het best mogelijke marketingresultaat. “De markt van uitgeverijen verandert razendsnel”, zegt Ate van der Meer, CCO van Snakeware. “Dankzij deze oplossing is De Persgroep nu beter uitgerust dan ooit om daarop in te spelen.”

Slimme algoritmen

Het systeem heeft de naam MADAM meegekregen, ‘Market Automation Digital Asset Manager’. Ruim een jaar heeft een team van developers in Sneek gewerkt aan de oplossing, die zowel werkt op Microsoft Azure als op Amazon Web Services, gebruik maakt van allerlei API’s en in staat is razendsnel dynamische content pagina’s te serveren. Het programma is gekoppeld aan diverse databronnen van De Persgroep, waardoor het continu wordt gevoed met realtime data uit alle voor De Persgroep relevante bronnen. Marketeers van de uitgeverij zetten de grote lijnen van de campagne uit en maken zelf de frontends op basis van de nieuwste frameworks. Door de MADAM APi aan te spreken en slimme algoritmen toe te passen worden aan bezoekers echt relevante en persoonlijke aanbiedingen voorgeschoteld.

Johan Nieuwenhuis, CTO en oprichter van Snakeware, spreekt van een ‘uitdagende en innovatieve’ opdracht. “De software die wij hebben gerealiseerd, automatiseert én verrijkt alle content en campagnes. Dit stelt marketeers in staat om te werken aan werkelijke 1-op-1 marketingcampagnes, op basis van actuele interesses van bezoekers. Ook kunnen zij de campagnes voortdurend optimaliseren, waarbij de inzichten versnellen. Het systeem wordt daarmee steeds efficiënter.”

Naast efficiëntie heeft Snakeware bijzondere aandacht besteed aan een gebruiksvriendelijke interface en handige tools, zoals een geavanceerde zoekfunctie binnen de campagne-omgeving.

...

Verder lezen over Crossmedia

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk