De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
11 november is Singles Day. Hier is het nog vrij onbekend, maar in China is het een dag die zich kan meten met de Amerikaanse Black Friday. Het begon in 1993 als een dag die was bedoeld om het vrijgezelle leven te vieren. Met vier ééntjes in de datum goed gekozen, en “Guanggun Jie” zoals vrijgezellendag daar heet was voor studenten in die tijd een leuke manier om een date te regelen. Als je die dag vierde was je vrijgezel, dus dat is makkelijk kletsen.
Naarmate de tijd vorderde is de feestdag zich als een olievlek uit gaan breiden en inmiddels is het een soort algemene feestdag geworden. Koppels doen ook mee, want hun geliefde is ‘de énige’ voor hen. Restaurants hebben speciale menu’s en winkels – nooit te beroerd om een feestdag te commercialiseren – gingen er ook al snel op inzetten. Gevolg: inmiddels is 11 november een shoppingdag van jewelste en beginnen de winkels net als in de VS met Black Friday al dagen van tevoren met kortingen en acties.
Online gaat het ook loos
Als fysieke winkels een dag omarmd hebben blijft de online retail natuurlijk niet achter. Sterker nog: het grootste prijzenspektakel zal zich online gaan afspelen, met dank aan Alibaba en de andere online-giganten in China. Die hebben al in 2009 gezien dat daar iets te halen viel en inmiddels is het dusdanig ingeburgerd dat er een zo goed als automatische korting tussen de 50 en 70 procent te halen valt op 11 november.
Koopt zich dan niet iedereen helemaal leeg? Jazeker! De Chinese webshops verkopen op die ene dag in het jaar meer dan dat online retailers in ons eigen land in het hele jaar verkopen. De totale omzet was vorig jaar op Singles Day 14 miljard euro en de verwachting voor dit jaar is dat de 20 miljard zal worden aangetikt. Waanzin dus.
Je ziet al waar dit heen gaat: nadat we online retailers een paar jaar geleden al hebben besloten dat Black Friday ook hier een ding is gaan ze zich nu ook op Singles Day storten. Dat heeft alles te maken met het gemak waarmee we inmiddels uit China online kopen én met de kortingen die gegeven worden.
Waanzin
De prijzen op 11 november zijn ook echt bizar laag. Telefoonhoesjes voor 20 cent, een paar sportschoenen voor twee euro, het kan allemaal op Singles Day als je online gaat kijken bij de Chinese e-retailers. Dan wordt het vanzelf ook in het buitenland een ding en dat maakt het ook interessant voor grote webshops in Nederland om in te gaan stappen op deze dag. Coolblue, Bol en Media Markt zullen ongetwijfeld iets gaan doen met de feestdag en dan zul je zien dat de andere webshops en zelfs fysieke winkels mee gaan. Het is dus zaak om goed in de gaten te houden wat er aan kortingen te halen is.
Je kunt het allemaal zelf bijhouden, maar er is al een speciale Singles Day site die niet alleen wat meer achtergrondinformatie over de feestdag geeft, maar ook bijhoudt wie er allemaal meedoet en wat er te halen valt voor weinig. Welke producten er precies in de sale gaan vallen is lastig te zeggen, maar denk aan dingen als kleding, (mobiele) electronica, witgoed, woonartikelen en zelfs reizen! Als daar niks bij zit waar je korting op wilt hebben weten we het ook niet meer.
[Afbeeldingen © vector_master / imtmphoto – Fotolia]
Verder lezen over China
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023