DC Business17.09.2024

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof


In de zoektocht naar emissievrije mobiliteit, is waterstoftechnologie steeds prominenter geworden, vooral in de sector van zware bedrijfsvoertuigen en langeafstandsvervoer. Maar ook voor stedelijk vervoer is het wel degelijk een schoon alternatief. Waar elektrische voertuigen voor transport veelal geschikt zijn voor korte afstanden, biedt waterstof een oplossing voor voertuigen die lange afstanden afleggen met zware ladingen.

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen. Daarnaast stoten ze alleen waterdamp uit, wat bijdraagt aan schonere lucht in steden en industriële gebieden.

De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype is een perfect voorbeeld van hoe waterstof de toekomst van bedrijfsvoertuigen kan veranderen. Met een actieradius van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten, biedt dit model een duurzame en praktische oplossing voor logistieke bedrijven, fleetmanagers en kleinere ondernemingen die streven naar een groenere toekomst. Maar de vraag blijft wel: kan waterstof zich ontwikkelen tot een grootschalige oplossing voor de gehele mobiliteitssector? Duidelijk is dat er bij Renault weinig twijfels zijn.

Renault Master H2-Tech (Prototype)

De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype zet in ieder geval een belangrijke stap in de richting van waterstofmobiliteit, met een best indrukwekkend bereik van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten. Het model werd onlangs gepresenteerd op de IAA Transportation in Hannover en maakt deel uit van Renault’s multi-energie platform, dat zowel brandstof-, elektrische, als waterstofvarianten omvat. Hierdoor kunnen klanten kiezen voor de meest geschikte aandrijflijn zonder concessies te doen aan efficiëntie.

Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech

Innovatie en productie in Frankrijk

De Renault Master H2-Tech wordt volledig in Frankrijk geproduceerd, met 84% van de toeleveranciers eveneens gevestigd in Frankrijk. De fabriek in Batilly, in de buurt van Metz, is verantwoordelijk voor het fabriceren van zowel de motoren, versnellingsbakken, batterijen als de carrosserie. Deze waterstofbestelwagen is ontwikkeld in samenwerking met HYVIA, een joint-venture tussen Renault en Plug, gespecialiseerd in waterstofoplossingen.

Focus vooral gericht op gebruiksgemak

De Master H2-Tech is ontworpen om aan de behoeften van professionals te voldoen, met een WLTP-actieradius van 700 km en een snelle laadtijd van slechts vijf minuten. Het biedt de flexibiliteit van verschillende varianten, waaronder een bestelwagen, plancher-cabine en chassis-cabine, waarmee hij geschikt is voor diverse toepassingen. De introductie op de markt staat gepland voor 2025, met ondersteuning van een netwerk van gespecialiseerde H2-Tech dealers.

HYVIA’s ecosysteem

HYVIA heeft zijn expertise op het gebied van waterstofmobiliteit de afgelopen drie jaar ontwikkeld, met feedback van gebruikers van de eerste H2-Tech versies die sinds 2023 beschikbaar zijn. Dit ecosysteem biedt niet alleen waterstofbestelwagens, maar ook H2-tankstations en CO2-vrije waterstoflevering, waardoor een complete infrastructuur wordt ondersteund voor professionele klanten die duurzame mobiliteit zoeken.

Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Verder lezen over Renault

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Automotive16.10.2024

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

De Renault Symbioz staat voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen compactheid en ruimte en prestaties.

Automotive02.10.2024

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Alpine heeft vandaag officieel de nieuwe A290 onthult, het eerste model uit de Alpine Dream Garage. Het concept dat door Alpine is geïntroduceerd om een complete en exclusieve beleving te bieden aan autoliefhebbers en klanten van het merk.

Automotive19.06.2024

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met d...

Automotive17.03.2024

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Wie kent hem niet, de Renault 5, het charmante autootje dat in 1972 werd geïntroduceerd. En vandaag, op de autoshow van Genève, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric gepresenteerd. In short: een moderne, volledig elek...

Automotive27.02.2024

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen...

Automotive11.07.2023

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’s
Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet

Renault Espace, we gaan terug naar 1983. 40 jaar geleden: het was een revolutie, want zo vaak had een automerk het nog niet aangedurfd om zo’n grote en ruime auto op de markt te brengen. Het design was revolutionair, d...

Automotive29.06.2023

Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet