Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
In de zoektocht naar emissievrije mobiliteit, is waterstoftechnologie steeds prominenter geworden, vooral in de sector van zware bedrijfsvoertuigen en langeafstandsvervoer. Maar ook voor stedelijk vervoer is het wel degelijk een schoon alternatief. Waar elektrische voertuigen voor transport veelal geschikt zijn voor korte afstanden, biedt waterstof een oplossing voor voertuigen die lange afstanden afleggen met zware ladingen.
Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen. Daarnaast stoten ze alleen waterdamp uit, wat bijdraagt aan schonere lucht in steden en industriële gebieden.
De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype is een perfect voorbeeld van hoe waterstof de toekomst van bedrijfsvoertuigen kan veranderen. Met een actieradius van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten, biedt dit model een duurzame en praktische oplossing voor logistieke bedrijven, fleetmanagers en kleinere ondernemingen die streven naar een groenere toekomst. Maar de vraag blijft wel: kan waterstof zich ontwikkelen tot een grootschalige oplossing voor de gehele mobiliteitssector? Duidelijk is dat er bij Renault weinig twijfels zijn.
Renault Master H2-Tech (Prototype)
De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype zet in ieder geval een belangrijke stap in de richting van waterstofmobiliteit, met een best indrukwekkend bereik van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten. Het model werd onlangs gepresenteerd op de IAA Transportation in Hannover en maakt deel uit van Renault’s multi-energie platform, dat zowel brandstof-, elektrische, als waterstofvarianten omvat. Hierdoor kunnen klanten kiezen voor de meest geschikte aandrijflijn zonder concessies te doen aan efficiëntie.
Innovatie en productie in Frankrijk
De Renault Master H2-Tech wordt volledig in Frankrijk geproduceerd, met 84% van de toeleveranciers eveneens gevestigd in Frankrijk. De fabriek in Batilly, in de buurt van Metz, is verantwoordelijk voor het fabriceren van zowel de motoren, versnellingsbakken, batterijen als de carrosserie. Deze waterstofbestelwagen is ontwikkeld in samenwerking met HYVIA, een joint-venture tussen Renault en Plug, gespecialiseerd in waterstofoplossingen.
Focus vooral gericht op gebruiksgemak
De Master H2-Tech is ontworpen om aan de behoeften van professionals te voldoen, met een WLTP-actieradius van 700 km en een snelle laadtijd van slechts vijf minuten. Het biedt de flexibiliteit van verschillende varianten, waaronder een bestelwagen, plancher-cabine en chassis-cabine, waarmee hij geschikt is voor diverse toepassingen. De introductie op de markt staat gepland voor 2025, met ondersteuning van een netwerk van gespecialiseerde H2-Tech dealers.
HYVIA’s ecosysteem
HYVIA heeft zijn expertise op het gebied van waterstofmobiliteit de afgelopen drie jaar ontwikkeld, met feedback van gebruikers van de eerste H2-Tech versies die sinds 2023 beschikbaar zijn. Dit ecosysteem biedt niet alleen waterstofbestelwagens, maar ook H2-tankstations en CO2-vrije waterstoflevering, waardoor een complete infrastructuur wordt ondersteund voor professionele klanten die duurzame mobiliteit zoeken.
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Verder lezen over Renault
Automotive16.10.2024
De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden
Automotive02.10.2024
Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht
Automotive26.08.2024
Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!
Automotive19.06.2024
Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch
Automotive17.03.2024
Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje
Automotive27.02.2024
De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto
Automotive11.07.2023
Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5
De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’sAutomotive29.06.2023