Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
En toen kwamen we allemaal ineens thuis te zitten. Menig Nederlander met een kantoorbaan heeft de kantoortuin inmiddels al meer dan een half jaar niet gezien. Voor de één is het flink wennen, de ander is blij niet meer anderhalf uur per dag kwijt te zijn aan treinen of files. Bij Ridestore weten ze allang dat remote werken de oplossing is. We spraken Willemijn Waterbolk erover, die bij Ridestore verantwoordelijk is voor de klantervaring en search engine optimisation.
Hoe werken jullie normaal bij Ridestore?
Bij Ridestore staat remote werken op nummer 1. We werken voornamelijk in Slack, ons digitale kantoor. Hier delen we alles met elkaar en vrijwel alle ‘channels’ zijn open voor iedereen. Zo weet iedereen wat er speelt en heb je een enorme bak aan informatie. Als je een vraag hebt is er vaak iemand die deze vraag al een keer eerder gesteld heeft. Of als je er niet uitkomt heb je binnen no time antwoord van een collega.
Daarnaast gebruiken we nog andere tools die remote werken makkelijker maken, zoals Slab om kennis met elkaar te delen, Front voor gezamenlijke inboxen, Planday voor het bijhouden wie wanneer werkt, Winningtemp om te weten hoe het team zich voelt en meer. Enkele keren per jaar hebben we fysieke meetups, bijvoorbeeld aan het begin van het hoogseizoen en de grote seizoensafsluiting. (link)
Is jullie manier van werken veranderd door corona?
Het remote werken is door corona nauwelijks veranderd. We zijn gewend vanaf huis te werken en konden in deze tijd juist veel steun bij elkaar vinden. Jammer genoeg werd onze jaarlijkse seizoensafsluiting in Mottolino dit jaar gecanceld. De meetups zijn voor ons belangrijk voor de teamspirit en het verwelkomen van nieuwe teamleden, dus dat was even balen maar volledig begrijpelijk natuurlijk. Meetups vinden nu vooral digitaal plaats, wat ook heel gezellig is.
Jullie doen wel koffiemomentjes, hoe werkt dat precies?
Elke twee weken worden we willekeurig aan iemand van het bedrijf via Slack gekoppeld. We noemen dit ‘donuts’. Het idee erachter is gebaseerd op de koffiemomentjes op een fysiek kantoor waarbij je toevallig iemand kan treffen. Nadat je aan elkaar bent gematcht maak je een afspraak voor een half uurtje en je bent in die tijd vrij om het over van alles en nog wat te hebben.
Vaak gaat het over werk, maar eigenlijk vooral over ieders passie voor wintersport, outdoor en extreme sporten. En oja, waar in de wereld je nu bent. Zo was ik in Canada en had een donut met iemand die in Thailand aan het reizen was. Het was even zoeken naar een passende tijd, maar ontzettend leuk om verhalen uit te wisselen! Je wordt hiervoor gewoon betaald, zo belangrijk is het voor ons om dit in stand te houden.
Wat voor mensen spreek je dan zoal, tijdens zo’n koffiemoment?
Iedereen van het bedrijf kan zich voor dit channel aanmelden. Het zijn vooral CX (customer experience) leden, maar ook van het productie-, marketing-, tech, SEO en logistieke team zitten er bij.
Hoe reageren medewerkers op het remote werken?
We hebben recent een survey gehouden over het werk bij Ridestore waarbij een van de vragen was wat er uniek is aan Ridestore. Wat het meest werd geantwoord: freedom, remoteness, responsibility, trust, the crew, honesty. We vinden remote werken en de vrijheid die het geeft dus allemaal erg belangrijk.
Bij het aannemen van nieuwe mensen letten veel op culturele fit en ook of iemand in staat is om met remote werken om te kunnen gaan. Je merkt dat iedereen er heel leuk mee om gaat, want als je kan kiezen waar je wil wonen zonder afhankelijk te zijn van waar je werkt, waar zou jij dan heen gaan?
Wat zijn de vetste plekken waar jullie remote hebben gewerkt?
Ik heb zelf afgelopen winter in de Canadian Rockies gezeten (Fernie en Revelstoke). Het tijdsverschil is even aanpassen, maar daardoor bleef er heel veel tijd over om te snowboarden. De laatste paar weken heb ik vanuit een omgebouwde bus van het parkeerterrein van het resort gewerkt. Met een paar stappen stond ik daarna in de lift, echt waanzinnig.
En zo zijn er nog meer verhalen. Een collega van mij was met haar omgebouwde bus door Europa aan het toeren en nu trouwens nog steeds door Nederland. Een andere collega was verhuisd naar Peru en werkte vanuit daar. Weer andere collega’s hadden samen bedacht om in de Alpen een huis te huren en daar de winter door te brengen. Helaas met Corona is dit natuurlijk minder mogelijk. Maar je kon het eerst zo gek nog niet bedenken en daar zat de Ridestore crew.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ridestore.
Verder lezen over Coronavirus
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022