De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Team Nijhuis heeft Stefano Golia (32) aangetrokken als managing director van het succesvolle digitale marketingbureau in Borne. Golia studeerde aan het Nyenrode en werkte 12 jaar als adviseur bij diverse ondernemingen via De Jong & Laan accountants. Hij gaat zich als managing director richten op de dagelijkse leiding van het bureau. Gerben Lievers (30) blijft als strategy director koersbepalend bij Team Nijhuis. “We hebben nooit kunnen en durven dromen dat we dit succesverhaal mee mogen maken”, aldus Jan en Gerry Lievers.
Extreme groei vraagt om ander dagelijks leiderschap
Gerben Lievers zette vanaf 2010 grote veranderingen in gang bij Team Nijhuis. Hij vormde het traditionele marketingbureau van zijn ouders om tot een toonaangevend digitaal marketingbureau. “In 2010 startte ik met die digitale transitie, een enorm start-up avontuur binnen een bestaande onderneming.” Inmiddels telt Team Nijhuis 37 collega’s. Vorig jaar startte Lievers ook met Elevar, dat bedrijf is een digitaal warenhuis en bekend van onder andere Tinki.nl. Tevens is Elevar de R&D-afdeling van Team Nijhuis. Inmiddels werken daar nu ook al 14 mensen. “Beide bedrijven zitten onder één dak en een organisatie van een dergelijke omvang vraagt om een ander dagelijks leiderschap.” Gerben Lievers ziet zichzelf als een ‘opbouw-ondernemer’. “Ik ben absoluut geen manager, maar een ondernemer met een bestuurlijke en strategische visie over hoe je bedrijven moet bouwen in het digitale tijdperk.”
“Enorm blij met nieuwe compagnon Stefano Golia”
Gerben Lievers kan zich met de komst van Stefano Golia meer richten op de strategische en innovatieve rol. “Vanzelfsprekend blijf ik nauw betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. In de rol van strategy director voel ik mij als een vis in het water. Ik ben dan ook enorm blij met mijn nieuwe compagnon Stefano Golia. Wij zijn ontzettend complementair aan elkaar, met ieder z’n eigen expertise en natuurlijke kracht. Samen zijn we een dynamisch duo en combineren vakmanschap op het gebied van elementaire zaken die nodig zijn om als bureau bedrijven te laten groeien.”
Snelle groei van bedrijven kent ook grote risico’s
Stefano Golia is geen nieuw gezicht voor Team Nijhuis. De accountant van De Jong & Laan hielp als interim-manager bij de extreme groei die het bureau de afgelopen jaren doormaakte. De omzetgroei was zo groot dat Team Nijhuis in 2015 en 2016 een notering behaalde in de Deloitte Fast 50 als het snelst groeiende marketingbureau van Nederland. Daarnaast ontving het bureau twee keer op rij de prestigieuze Gazelle Award van Het Financieel Dagblad. Groeien is voor bedrijven niet alleen mooi, er kleven ook risico’s aan, volgens Golia. “Je kunt het vergelijken met een auto die opeens een hele snelle motor krijgt. Zo snel dat sturen met die auto heel lastig wordt. Daarom zie je vaak dat juist veel bedrijven uit de bocht vliegen als ze hard groeien. Dit hebben we letterlijk bij Team Nijhuis meegemaakt. We weten dat ambities, visies en dromen mooi zijn, maar dat je wel grip op de weg moet houden, omdat het anders een nachtmerrie wordt. En als je niet oppast een ongeluk.”
Jan en Gerry Lievers: aandelen overdragen aan Golia logische stap
Na twee jaar intensief te hebben samengewerkt heeft de familie Lievers zo veel vertrouwen in Golia dat participatie in hun bedrijf een logische stap is. “We blijven uiteraard actief binnen het bedrijf, maar maken geen deel meer uit van het Management Team.” Beiden hebben de afgelopen jaren gezien hoe zoon Gerben Lievers het bureau heeft omgevormd tot een meer succesvol bedrijf. Team Nijhuis behoort nu tot de top 20 van Google Premier Partners in Nederland. En naast de erkenning door Deloitte en Het Financieel Dagblad is er ook erkenning van klanten. In het klanttevredenheidsonderzoek van Fonk in 2016 kwam Team Nijhuis als nummer 2 bureau uit de bus met een klanttevredenheidscijfer van 9,2.
Trots op resultaten die Team Nijhuis heeft geboekt
Jan en Gerry Lievers zijn ontzettend trots op de resultaten die het digitale marketingbureau de afgelopen jaren heeft geboekt. Een toekomst die in 2010 allesbehalve rooskleurig leek. De crisis raakte Team Nijhuis zo hard dat Jan en Gerry Lievers in 2010 overwogen met hun bedrijf te stoppen. Daarmee zou een einde komen aan het bureau dat al sinds 1973 bestaat. Jan Lievers: “Ik weet nog dat we op een zomeravond in 2010 aan Gerben wilden vertellen dat we met het bedrijf wilden stoppen. Gerben kwam diezelfde avond ons vertellen dat hij wilde stoppen met zijn studie aan de Universiteit Twente om Team Nijhuis om te vormen tot een digital marketing bureau. We vielen van onze stoel van verbazing.”
Succes is gevolg van de juiste keuzes op het juiste moment
Waar Jan en Gerry Lievers trots op zijn is niet alleen het economische aspect van de groei. “We zijn vooral trots dat de normen en waarden die ons dat warme familiebedrijf maken, tijdens de stormachtige groei die Gerben heeft ingezet, in stand zijn gebleven.” Dat succes is volgens hen te danken aan het maken van de juiste keuzes op het juiste moment. Niet alleen in strategisch opzicht, maar juist ook door te kiezen voor mensen die bij het bedrijf passen. “Onze MT-leden Bram Lucas, Luuk Rouwhorst en Susanne de Glee, hebben daarin een grote rol gespeeld en verdienen ook zeker een compliment”, volgens Gerry Lievers. “We prijzen ons bijzonder gelukkig met alle collega’s die zich dag in dag uit inzetten voor onze klanten.”
Interne groei betekent mensen en klanten verder laten groeien
Team Nijhuis wil met de komst van Stefano Golia zelf blijven groeien en andere bedrijven helpen groeien. Stefano Golia: “Groei is voor ons niet per se omzetgroei. We willen vooral dat onze mensen zich blijven ontwikkelen, zodat ook onze klanten kunnen blijven groeien.” Daarnaast ligt een deel van de groeiambities in het buitenland. Team Nijhuis is niet alleen succesvol op de Nederlandse markt, maar staat ook bekend om de expertise om Nederlandse bedrijven in het buitenland te vermarkten. “Tien procent van onze omzet komt nu al uit Duitsland”, geeft Gerben Lievers aan. “We hebben natives in huis om onze klanten ook op de internationale markt verder te helpen groeien.”
Stefano Golia: bedrijven willen weten hoe ze relevant kunnen blijven
Volgens Stefano Golia is de kruisbestuiving tussen accountancy, marketing en sales een extreem waardevolle. Golia (32) studeerde af aan Nyenrode en hielp in de 12 jaar dat hij in de accountancy werkte veel bedrijven met vraagstukken die ook in de marketingwereld spelen. “Veel vragen van bedrijven zijn hetzelfde: welke keuzes moet ik maken? Hoe kan ik geld blijven verdienen? Hoe kan ik de verkoop ontwikkelen om geld te blijven verdienen?” Volgens Lievers en Golia is het middel zeker niet altijd het doel in digitale marketing. Relevant zijn betekent dat je eerst terug gaat naar de basis. “Je begint met strategie, we kijken naar je business case voordat we onze digitale marketingexpertise inzetten. Want als je niet weet waarom je iets doet? Waarom doe je het dan?”, zegt Gerben Lievers.
Team Nijhuis wil het bureau van de toekomst blijven
De groei van het bureau zit ook in het vormen van waardevolle partnerships. Met klanten, maar ook met toonaangevende partijen zoals Google. “We zijn net een partnership aangegaan met een andere wereldspeler op het gebied van digitale marketing. Er is een disruptieve trend waarneembaar in het vakgebied van digitale marketing en Team Nijhuis zal met deze partner trendsettend zijn op dit gebied. Met de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste doelgroep is écht realiteit. Met als gewenst scenario dat er steeds minder budget nodig is om meer leads, omzet en naamsbekendheid te realiseren doordat deze manier van digitale marketing doelgerichter is dan ooit.”
Veel behoefte aan nieuwe digitale kennis bij bedrijven
Veel bedrijven zijn nog steeds zoekend als het om digitale marketing gaat, merkt Gerben Lievers. “Ieder bedrijf wil meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid. Ze weten alleen niet hoe ze dat het beste kunnen bereiken.” Speciaal voor deze bedrijven heeft Team Nijhuis een Digitale Marketing Review ontwikkeld. “We zien dat daar enorm veel behoefte aan is. Op dit moment hebben we al 596 bedrijven op deze manier geholpen. Al die bedrijven zijn aantoonbaar gegroeid. Voor ons is de uitdaging dat we bevestiging kunnen geven dat ze al goed bezig zijn of juist goed nieuws kunnen brengen, dat er nog veel meer mogelijk is in termen van resultaat.”
De kern van deze review vindt z’n oorsprong in het beroemde marketingmodel van Google. “We zien het als een second opinion, zodat je niet meer hoeft te twijfelen of je wel het goede inzet voor je bedrijf.”