Veracode, een van de grootste wereldwijde leveranciers van application security testing (AST), stelt op basis van onderzoek dat ontwikkelaars in de detailhandel en horeca sneller zijn dan ontwikkelaars uit vijf andere sectoren bij het verhelpen van kwetsbaarheden. De bevindingen zijn gebaseerd uit een analyse van meer dan 130.000 applicaties.
In snel veranderende sectoren als deze is het essentieel dat potentiële kwetsbaarheden snel worden gevonden en gerepareerd. De detailhandel en horeca beheren daarnaast een grote hoeveelheid persoonlijke informatie van consumenten, bijvoorbeeld door middel van klantenkaarten en lidmaatschapsaccounts. Deze data wordt gekoppeld aan marketinggegevens van derden met behulp van andere software. Volgens het Verizon 2020 Data Breach Investigations Report zijn de meeste inbreuken in de detailhandel het resultaat van aanvallen op webapplicaties. Bij ongeveer de helft van alle inbreuken wordt gebruikgemaakt van persoonlijke of betaalgegevens om binnen te dringen.
Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de applicaties in de detailhandel en horeca ten minste één kwetsbaarheid bevatten, waarmee ze gemiddeld scoren vergeleken met sectoren zoals financiële dienstverlening, tech en de gezondheidszorg. Maar 26% van de kwetsbaarheden zijn zeer ernstig en hebben dringend aandacht nodig. Dit is het op één na grootste percentage uit alle zes geanalyseerde sectoren.
Het onderzoek van Veracode toont aan dat de detailhandel en horeca op de tweede plaats komen wat betreft snelheid: de helft van de kwetsbaarheden wordt in slechts 125 dagen verholpen, bijna een maand sneller dan de eerstvolgende sector. Dit lijkt lang, maar over het algemeen blijft de helft van de kwetsbaarheden in alle sectoren veel langer onopgelost en wordt wellicht zelfs nooit verholpen.
Andere bevindingen uit het onderzoek zijn: