Marketing is een belangrijk onderdeel voor vrijwel elke business: van naamsbekendheid creëren tot aankopen stimuleren en top of mind blijven. Het is niet meer weg te denken uit ons bestaan: je hoeft maar op straat te lopen of online te zijn en je komt marketinguitingen tegen. Online marketing heeft in de afgelopen jaren een enorme groei meegemaakt; er wordt steeds meer mogelijk in de digitale wereld. Hoewel offline marketing soms wat op de achtergrond lijkt te verdwijnen, is het nog steeds een essentieel onderdeel op marketinggebied. Beide toepassingen hebben hun eigen kracht, en wanneer ze succesvol samen worden ingezet, pluk je daar de vruchten van.
Tools als Google Analytics, Trello, Hootsuite, SEO keywords en Mailchimp geven ons de mogelijkheid om makkelijk online resultaten te meten en marketinguitingen samen te stellen en te versturen. Het overgrote deel van de bevolking bezit een smartphone en bevindt zich dagelijks in een online omgeving. Doelgroepen worden zo opgespoord door een klik op de knop, en honderden, duizenden klanten worden in één klap allemaal bereikt. Reclame wordt specifiek toegespitst op de desbetreffende doelgroep, waardoor de marketingboodschap zo effectief mogelijk wordt verspreid. Al deze elementen, in combinatie met de continue ontwikkeling van digitale middelen, maken online marketing onmisbaar en een essentieel onderdeel van het op de kaart zetten van je bedrijf.
Ondanks de vele ontwikkelingen op online marketinggebied, is offline marketing nog steeds een waardevol onderdeel. Van buitenreclame tot stickers, posters en POS-materiaal; al deze uitingen hebben hun eigen voordelen en weten dichtbij de doelgroep te komen. Het voordeel van offline marketing is dat het niet zomaar kan worden weggeklikt of worden uitgezet; de doelgroep kan er minder makkelijk omheen. Daarbij komt kijken dat wanneer mensen regelmatig dezelfde boodschap tegenkomen in het dagelijks leven, de boodschap beter blijft hangen.
Wanneer je voor succes gaat, is het belangrijk een kritische blik te werpen op zowel je on- als offline marketing uitingen. Een goede balans van communicatiekanalen is essentieel: de merkidentiteit blijft stabiel en de verschillende uitingen verwijzen door naar elkaar. Niet alleen online, maar ook in het (offline) dagelijks leven zullen je klanten je moeten kunnen vinden. Zorg bijvoorbeeld voor een goede online aanwezigheid en laat daarbij stickers bedrukken ter promotie van je bedrijf. Op deze manier versterken de twee communicatietoepassingen elkaar en trigger je mensen zowel off- als online.