DC Business09.03.2023

​Online marketing kent in de huidige tijd tal van verschillende vormen


Dat consumenten een steeds groter deel van hun aankopen online doen, zal geen verrassing zijn. Analisten verwachten dat deze trend zich doorzet, waarbij de komende jaren zeker vier op de tien bestellingen bij een webshop worden geplaatst. Het maakt het voor ondernemers steeds belangrijker de focus te verleggen naar online marketing. Gedeeltelijk dit doen zij dit intern; gedeeltelijk door vormen van marketing uit te besteden aan een online marketing bureau. Dat laatste is niet gek, daar online marketing in verschillende vormen toegepast wordt. Je kunt hierbij denken aan het verschil tussen zoekmachine optimalisatie om op organische wijze betere posities in de zoekresultaten te behalen en het periodiek versturen van nieuwsbrieven. Het versturen van een nieuwsbrief helpt een bestaande consument nog eens terug te laten keren.

Op korte termijn resultaten boeken met Google Ads

Een van de snelste manieren om in korte tijd een groot aantal potentiële klanten te bereiken is het gebruik van Google Ads, als onderdeel van Search Engine Advertising (SEA). Bedrijven bieden op advertentieruimte binnen de zoekmachine, om zo direct op te vallen bij gebruikers ervan. Uit onderzoek blijkt dat een gebruiker vaak slechts naar de eerste drie tot in sommige gevallen vijf zoekresultaten kijkt. Verder kijken is niet noodzakelijk, daar de hulpvraag van een gebruiker al door deze eerste zoekresultaten beantwoord wordt. Tot welk zoekresultaat kijk jij normaliter? Websites die laag scoren zullen, zelfs op de eerste pagina van de zoekmachine, maar weinig bezoekers trekken.

SEO als aanvulling op SEA

Naast SEA is ook de toepassing van Search Engine Optimization (SEO) populair. Bij zoekmachine optimalisatie richt men zich op de langere termijn. Het doel hierbij is het verbeteren van de organisch verkregen posities in de zoekresultaten. Zo hoeft niet voortdurend geïnvesteerd te worden in Google Ads. Zeker op zoekwoorden die vaak gebruikt worden zijn deze advertenties duur.

Zoek de interactie met de doelgroep via sociale media

Het verbeteren van de vindbaarheid van een website in de zoekmachine is niet de enige manier waarop het aantal bezoekers verhoogd kan worden. Organisaties gebruiken hier ook sociale media voor, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn (bij een zakelijke doelgroep). Het voordeel van sociale media is de mogelijkheid om de interactie te zoeken. Potentiële klanten hebben de mogelijkheid vragen te stellen, bestaande klanten kunnen acties delen binnen de eigen vriendenkring en medewerkers hebben de kans een kijkje in de keuken te geven. Dat laatste komt de betrouwbaarheid van een organisatie ten goede.

Behoud klanten met een nieuwsbrief

De relatie tussen een webshop en consument is veranderd; hoe vaak bestel jij producten bij dezelfde partij? Door regelmatig nieuwsbrieven te versturen hopen organisaties de band met de consument aan te halen. Consumenten worden in deze nieuwsbrieven bijvoorbeeld gewezen op nieuwe aanbiedingen of toevoegingen aan het productassortiment.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert