DC Business24.11.2020

​Onderzoek toont aan: elk creatief format draagt evenveel bij aan sales


Al decennia is het één van belangrijkste vragen over de performance van campagnes: welk creatief format (beeld, GIF, video) heeft de meeste impact? Uit onderzoek van Greenhouse, in samenwerking met Facebook, blijkt dat nu élk van de genoemde formats een vergelijkbare positieve bijdrage levert aan een toename in sales en groeiende kopersgroep.

Tegenwoordig moet elke uitgegeven media-euro goed worden beargumenteerd. Iedere gemaakte keuze moet daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van een betere performance. Marketing managers hebben goed beschouwd maar een beperkt aantal factoren die daarbij kunnen worden beïnvloed. Zelfs met de beste strategie en meest vooruitstrevende tooling zit er een grens aan het maximale effect dat hiermee bereikt kan worden. Tot nu toe, echter, is een voor de performance zeer bepalende factor buiten beschouwing gebleven: het creatieve format dat ingezet wordt. Terwijl een nog steeds toonaangevend onderzoek van Nielsen uit 2017 duidelijk laat zien dat creatie voor maar liefst 56% de performance van campagnes bepaalt.

Nieuwe data en inzichten

Angela van der Velden, Strategy Lead bij Greenhouse: ‘We hadden op dit vlak nog geen omvangrijke onderzoeken gezien. Niets dat betrekking had op de sales-impact van specifieke creatieve formats. Dus besloot Greenhouse het te onderzoeken, gesteund door het Facebook EMEA Marketing Science team. De resultaten van deze meta study laten er geen twijfel meer over bestaan: de keuze voor een beeld, GIF of video heeft binnen alle onderzochte productcategorieën en verticals eenzelfde positief effect op de sales.

Positief effect

Het effect is zowel binnen Facebook als Instagram zichtbaar. ‘Tussen de drie formats zie je in performance geen echt verschil,’ legt Van der Velden uit. ‘Wat natuurlijk óók goed nieuws is voor marketing managers met een beperkter creatie- en mediabudget.’ Siem Peters, Data Scientist bij Greenhouse vult aan: ‘Je levert door de inzet van een stilstaand beeld blijkbaar niets in als het gaat om het effect, vergeleken met een video of GIF. De controlegroep, die de advertenties dus niet hadden gezien, leverde significant lagere sales en kopersaantallen op.’

Methode

Om de effectiviteit van de genoemde creatieve formats te kunnen relateren aan de conversie- en sales-doelstellingen van Greenhouse klanten voerde het onderzoeksteam een meta-analyse uit. Deze besloeg in totaal anderhalf jaar en 24 campagnes, verdeeld over uiteenlopende verticals. Uiteindelijk deden 20 klanten mee aan het onderzoek. Angela van der Velden: ‘De campagnes zijn onderzocht in zogeheten Multicell Conversion Lift Studies. Met deze onderzoeksmethode kunnen we zeer specifieke klanthypotheses testen, die in dit geval dus betrekking hadden op de verschillende creatieve formats. We vergelijken daarbij de testgroep resultaten met de controlegroep en het verschil daartussen noemen we ‘Lift’. Klanten gaan zo de sales-impact zien van specifieke campagnes en gekozen strategieën.’

[Fotocredits © jirsak – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads