DC Business09.08.2022

​Onderzoek: “Marketeers kunnen merken niet overtuigen van nut standpunt rond ethische kwesties”​


Uit nieuw onderzoek van het wereldwijde beoordelingsplatform Trustpilot blijkt dat, hoewel bijna zeven op de tien marketeers wereldwijd vindt dat het innemen van een ethische standpunt tot meer sales en omzet leidt, de interne cultuur – zoals een gebrek aan consensus en begrip bij het personeel – de belangrijkste reden (64%) blijft die bedrijven ervan weerhoudt om sociale, politieke of milieukwesties te steunen.

Standpunt

Andere factoren die merken ervan weerhouden een standpunt in te nemen zijn gebrek aan vaardigheden of kennis (73%); tegenstrijdige regelgeving (57%); bezorgdheid over een gebrek aan positieve, of het risico van een negatieve, commerciële impact (61%) en relevantie voor het bedrijf (37%).

Uit dezelfde studie blijkt dat 93% van de Nederlandse consumenten vindt dat de eerlijkheid en transparantie van een bedrijf een beslissende factor is bij aankoopbeslissingen. Bijna de helft (48%) zegt dat zij nu het standpunt van een bedrijf over ethische kwesties in overweging nemen alvorens tot aankoop over te gaan.

Voor het onderzoek, uitgevoerd voor Trustpilot’s Brands that take a stand-rapport, werden 600 marketeers uit het VK, de VS, Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Zweden ondervraagd die elk in vier sectoren actief zijn. Zij die voor huishoudelijke of elektronische merken werken, zijn iets meer geneigd waren om een standpunt uit te dragen (61%), terwijl in de mode- of financiële sector de marketeers juist iets minder geneigd waren om een standpunt uit te dragen (57%).

Hoewel 64% van de Nederlandse marketeers het ermee eens is dat het belangrijk is om ethische kwesties te steunen – en 69% zegt dat je daarmee nieuwe klanten kunt winnen – en een gebrek aan interne steun en betrokkenheid de vooruitgang tegenhoudt, suggereert het onderzoek dat marketeers er misschien niet in slagen om er verandering in aan te brengen en dat belang effectief aan de belanghebbenden over te brengen.

Erger nog, 44% van de ondervraagde marketeers is van mening dat het niet laten zien van een standpunt over ethische kwesties schadelijk kan zijn voor een bedrijf door slechte recensies en beoordelingen, en 40% geeft toe dat het achterwege laten daarvan verkoopcijfers kan doen dalen. Dat wijst erop dat de druk op marketeers om consumenten voor zich te winnen, toeneemt.

Hoewel de marketeers het erover eens zijn dat het voor een bedrijf waardevol is een standpunt over ethische kwesties in te nemen, waarschuwt het onderzoek de merken ervoor te zorgen dat zij in boter bij de vis doen. Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat oneerlijke praktijken richting personeel en leveranciers, greenwashing en slechte klantenservice de grootste afknappers zijn.

Consument checkt

Op de vraag waar consumenten ethiek en waarden van een bedrijf controleren, waren sociale media (52%), vrienden en familie (49%) en websites met recensies zoals Trustpilot (36%) de drie belangrijkste bronnen. Dat toont aan dat consumenten steeds meer invloed hebben op het koopgedrag van andere consumenten, in vergelijking met traditionele bronnen zoals TV en radio.

Alicia Skubick, Chief Marketing Officer bij Trustpilot, zei: “Hoewel het innemen van een standpunt en het steunen van ethische kwesties duidelijk zijn waarde heeft, is het – in een wereld van desinformatie en afnemend vertrouwen – ervoor zorgen dat een merk eerlijk en transparant is over zijn standpunt datgene wat echte waarde toevoegt.

“Het is nog nooit zo belangrijk geweest voor marketeers om iedereen binnen het bedrijf voor zich te winnen en ervoor te zorgen dat bedrijven een ethisch standpunt innemen. Merken die hun steun uitspreken voor sociale -, milieu – en politieke kwesties moeten dat op een authentieke manier doen zodat het bij slimme consumenten goedkeuring kan wegdragen, anders lopen zij nu sociale media en beoordelingen een steeds grotere rol spelen bij aankoopbeslissingen het risico klanten af te schrikken.”

“Ons onderzoek geeft merken een toegankelijke strategie in de richting van eerlijkheid, die ervoor zorgt dat zij aansluiting vinden bij het groeiende aantal consumenten dat loyaal is aan en pleit voor merken die hun waarden vertegenwoordigen.”

Meer info over het rapport is hier te vinden.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert