DC Business09.08.2022

​Onderzoek: “Marketeers kunnen merken niet overtuigen van nut standpunt rond ethische kwesties”​


Uit nieuw onderzoek van het wereldwijde beoordelingsplatform Trustpilot blijkt dat, hoewel bijna zeven op de tien marketeers wereldwijd vindt dat het innemen van een ethische standpunt tot meer sales en omzet leidt, de interne cultuur – zoals een gebrek aan consensus en begrip bij het personeel – de belangrijkste reden (64%) blijft die bedrijven ervan weerhoudt om sociale, politieke of milieukwesties te steunen.

Standpunt

Andere factoren die merken ervan weerhouden een standpunt in te nemen zijn gebrek aan vaardigheden of kennis (73%); tegenstrijdige regelgeving (57%); bezorgdheid over een gebrek aan positieve, of het risico van een negatieve, commerciële impact (61%) en relevantie voor het bedrijf (37%).

Uit dezelfde studie blijkt dat 93% van de Nederlandse consumenten vindt dat de eerlijkheid en transparantie van een bedrijf een beslissende factor is bij aankoopbeslissingen. Bijna de helft (48%) zegt dat zij nu het standpunt van een bedrijf over ethische kwesties in overweging nemen alvorens tot aankoop over te gaan.

Voor het onderzoek, uitgevoerd voor Trustpilot’s Brands that take a stand-rapport, werden 600 marketeers uit het VK, de VS, Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Zweden ondervraagd die elk in vier sectoren actief zijn. Zij die voor huishoudelijke of elektronische merken werken, zijn iets meer geneigd waren om een standpunt uit te dragen (61%), terwijl in de mode- of financiële sector de marketeers juist iets minder geneigd waren om een standpunt uit te dragen (57%).

Hoewel 64% van de Nederlandse marketeers het ermee eens is dat het belangrijk is om ethische kwesties te steunen – en 69% zegt dat je daarmee nieuwe klanten kunt winnen – en een gebrek aan interne steun en betrokkenheid de vooruitgang tegenhoudt, suggereert het onderzoek dat marketeers er misschien niet in slagen om er verandering in aan te brengen en dat belang effectief aan de belanghebbenden over te brengen.

Erger nog, 44% van de ondervraagde marketeers is van mening dat het niet laten zien van een standpunt over ethische kwesties schadelijk kan zijn voor een bedrijf door slechte recensies en beoordelingen, en 40% geeft toe dat het achterwege laten daarvan verkoopcijfers kan doen dalen. Dat wijst erop dat de druk op marketeers om consumenten voor zich te winnen, toeneemt.

Hoewel de marketeers het erover eens zijn dat het voor een bedrijf waardevol is een standpunt over ethische kwesties in te nemen, waarschuwt het onderzoek de merken ervoor te zorgen dat zij in boter bij de vis doen. Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat oneerlijke praktijken richting personeel en leveranciers, greenwashing en slechte klantenservice de grootste afknappers zijn.

Consument checkt

Op de vraag waar consumenten ethiek en waarden van een bedrijf controleren, waren sociale media (52%), vrienden en familie (49%) en websites met recensies zoals Trustpilot (36%) de drie belangrijkste bronnen. Dat toont aan dat consumenten steeds meer invloed hebben op het koopgedrag van andere consumenten, in vergelijking met traditionele bronnen zoals TV en radio.

Alicia Skubick, Chief Marketing Officer bij Trustpilot, zei: “Hoewel het innemen van een standpunt en het steunen van ethische kwesties duidelijk zijn waarde heeft, is het – in een wereld van desinformatie en afnemend vertrouwen – ervoor zorgen dat een merk eerlijk en transparant is over zijn standpunt datgene wat echte waarde toevoegt.

“Het is nog nooit zo belangrijk geweest voor marketeers om iedereen binnen het bedrijf voor zich te winnen en ervoor te zorgen dat bedrijven een ethisch standpunt innemen. Merken die hun steun uitspreken voor sociale -, milieu – en politieke kwesties moeten dat op een authentieke manier doen zodat het bij slimme consumenten goedkeuring kan wegdragen, anders lopen zij nu sociale media en beoordelingen een steeds grotere rol spelen bij aankoopbeslissingen het risico klanten af te schrikken.”

“Ons onderzoek geeft merken een toegankelijke strategie in de richting van eerlijkheid, die ervoor zorgt dat zij aansluiting vinden bij het groeiende aantal consumenten dat loyaal is aan en pleit voor merken die hun waarden vertegenwoordigen.”

Meer info over het rapport is hier te vinden.

Verder lezen over Onderzoek

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

Verder lezen over Online Marketing

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s