De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je zoekt hoe je een product moet gebruiken op de website van een bouwmarkt. Jouw dochter heeft iets nieuws gezien op social media en je vrouw roept tegen een google speaker welke boodschappen Albert Heijn morgen moet komen brengen. Achter dit alles schuilt een wereld van product data die beheert moet worden.
De Product Information Management (PIM) expertgroep van ShoppingTomorrow heeft zich het afgelopen jaar bezig gehouden met dit onderwerp. En zien 3 actuele ontwikkelingen: 3D-productvisualisaties, user-generated content en voice interfaces.
1. Betere kijk op producten met 3D-productvisualisatie
Goede productvisualisatie kan een retailer helpen om de conversie te verhogen en de klantloyaliteit te vergroten. Met virtual reality kun je bewoners van een nieuwbouwwoning al door hun huis laten lopen en de inrichting bepalen voordat de bouw is begonnen.
Frits van den Bos, manager innovatie GS1 Nederland en lid van de expertgroep: “Klanten krijgen met 3D-productvisualisatie een betere kijk op producten. Denk daarbij aan het bekijken van een auto, deze configureren en personaliseren. Je kunt veel keuzes maken over kleur, uitvoering, bekleding, velgen etc. Met de 3D-productvisualisatie kun je goed zien hoe je keuzes uitpakken. In de toekomst zul je ook huizen kunnen inrichten met producten van verschillende fabrikanten. De productinformatie moet dan wel dondersgoed in elkaar zitten.”
Productinformatiemanagement is dus essentieel voor productvisualisatie, en hiervoor is correcte maar ook gestandaardiseerde data nodig. “Op dit moment zijn er al goede, effectieve toepassingen van 3D-visualisatie maar vaak gaat het daarbij om op zich zelf staande toepassingen. Voor de verdere ontwikkeling zijn standaarden nodig die uitwisseling van 3D-modellen mogelijk maken,” aldus van den Bos.
2. Vijf sterren voor User-generated content
User-generated content is een vernieuwde versie van mond-tot-mondreclame. De nieuwe technologieën maken het nu mogelijk om de feedback van gebruikers – waaronder foto’s, video’s en reviews – te benutten voor verschillende doeleinden.
Frits van den Bos: “Als consumenten op zoek zijn naar een leuk en goed restaurant, gebruiken ze steeds vaker een platform als Tripadvisor. Daar zorgen de bezoekers zelf voor de beoordeling van de aangesloten restauranthouders.”
De expertgroep heeft gekeken naar gebruikersfeedback in het algemeen en denkt dat je die veel transparanter en breder kunt toepassen dan alleen bij klantenservice. Met name reviews helpen om de conversie van producten en diensten te verhogen en deze te gebruiken in verschillende kanalen.
3. Een stem voor Voice interfaces
Uit een GfK Consumentenonderzoek 2018 blijkt dat meer dan de helft van de consumenten verwacht dat ze over vijf jaar een groot deel van de aankopen via nieuwe kanalen, zoals voice-assistenten, gaan doen. Voice vraagt om een zo eenduidig mogelijke terugkoppeling naar de gebruiker.
Om gebruikersvragen goed te kunnen beantwoorden is het voor een voice-assistent van belang om de context te kennen van zowel product, klant als type customer journey. De complexiteit van data is hier groot, omdat er meer informatie uit diverse bronnen gecombineerd moet worden. Dit gaat een grote invloed hebben op het beheer van productinformatie.
Toekomstig succes
“Alle schakels in de keten zullen de komende jaren investeren in het beschikbaar maken van data en integratie van real-time systemen,” aldus Van den Bos.
Wat alle besproken ontwikkelingen gemeen hebben is dat er veel (product)data gedeeld en gemanaged moeten worden. Een Product Information Management (PIM) systemen en het gebruik van data en identificatie standaarden zijn daarbij een krachtige manier voor het efficiënt en effectief managen van productinformatie.
Check dus het onderzoeksrapport ‘Product Information Management 2018-2019’. Hierin zijn enkele praktijkcases uitgewerkt waar je als retailer inspiratie uit kunt halen.
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Verder lezen over Virtual Reality
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Video07.10.2024
Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Lifestyle29.04.2024
Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Verder lezen over Voice
Technology18.11.2022
Wat Amazon Alexa en de maan met elkaar te maken hebben
Automotive08.02.2022
Alfa Romeo Tonale: je Amazon-pakjes bezorgd in je kofferbak
Online27.01.2022
Stop! Je kunt Google Assistent nu makkelijker de mond snoeren
Gadgets24.12.2021
Weinig mensen praten nog met Amazon Alexa
Mobile31.05.2021
Spraakberichten op WhatsApp: haat of liefde?
Sneller afspelen nu mogelijkNieuws16.04.2021
Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem
Nieuws02.04.2021
Impact voice wordt groter dan die van webwinkels
Onderzoekers stellen dat de impact vergelijkbaar wordt met die van het internet, dertig jaar geleden.Online01.04.2020