In een tijd waarin lokale winkeliers noodgedwongen hun deuren moesten sluiten als gevolg van een wereldwijde pandemie, lanceren Sophie Tarif en Nina van Boxtel het platform boetiek.nl. Een zoekmachine die lokale boetieks en Nederlandse retailers steunt in hun online groei.
Dat online shoppen enorm populair is, is niet nieuw. Al jaren stijgt het aantal online aankopen, maar door twee lockdowns en het sluiten van fysieke winkels neemt het percentage online bestellingen in een sneltreinvaart toe. Lokale boetieks, waarbij de focus voornamelijk op het winkelend publiek ligt, hebben het zwaar door de huidige maatregelen. Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten nam sinds maart 2020 met 50% af.
Door de pandemie is het belang van een online strategie vergroot, omdat het consumentengedrag – waarschijnlijk blijvend – is verschoven naar online shoppen. Boetiek.nl steunt deze ondernemers, door het lokale aanbod te verzamelen en op één site doorzoekbaar te maken voor consumenten. Daarbij zijn handige filters beschikbaar om bijvoorbeeld duurzame, circulaire of upcycled producten te vinden.
Het bedrijf werd in oktober 2020 opgericht en is sindsdien continu in ontwikkeling. Per 1 februari van dit jaar zijn nieuwe aandeelhouders toegetreden, waaronder Peter Langenkamp (Founder en voormalig CEO van Kleding.nl) en Georgios Petropoulos (Founder en partner van EEN Media Group). Zij brengen een schat aan kennis en ervaring op het gebied van affiliate marketing en e-commerce.
[Fotocredits – Peera © Adobe Stock]