Neuromarketing is een steeds vaker gebruikte term in marketingland, maar voor velen is het nog onduidelijk wat het precies behelst. Neuromarketing is het toepassen van neuro-onderzoek voor marketingdoeleinden. Neuromarketing is daarmee niet de heilige graal; het is wel een fraaie extra tool in de toolbox van marketing- en communicatieprofessionals.
Neuro-onderzoekstechnieken kunnen helpen consumentengedrag beter te begrijpen, effectiever te communiceren en succesvoller innovaties te vermarkten. Het Basisboek neuromarketing geeft een kritische en wetenschappelijk onderbouwde inleiding in dit jonge onderzoeksgebied. In deze nieuwe uitgave wordt beschreven wat neuromarketing is en waarom en vooral wanneer het effectief ingezet kan worden.
De werking van neuro-onderzoek wordt uitgelegd: hoe functioneert het zenuwstelsel, welke onderzoekstechnieken zijn er en hoe kun je nagaan of deze technieken betrouwbaar, valide en ethisch verantwoord zijn? Ook een reeks van toepassingsmogelijkheden en praktijkvoorbeelden in marketing en communicatie komen aan bod, zodat je als marketeer, scholier of geïnteresseerde een goed beeld krijgt van wat je met deze techniek kunt bereiken.
Het belangrijkste aspect van deze onderzoekstechnieken is dat de reactie van het zenuwstelsel op marketingprikkels bekeken en gemeten kan worden. Wat we voelen, beeldt het lichaam op de één of andere manier uit, zo stelt de psychofysiologie, en met die informatie kun je iets. We reageren als mens op veel meer prikkels dan waar we ons bewust van zijn en de lichamelijke reactie op die prikkels liegen niet, of althans beduidend minder dan de mond die aan dat lichaam vast zit.
Neuromarketing gebruikt technieken als fMRI,Eye-Tracking en Facial Coding om te achterhalen welke onbewuste en/of emotionele factoren bij de klant een rol spelen als reactie op het vermarkten van een product of dienst. Basisboek Neuromarketing geeft aan in welke gevallen het relevant kan zijn dergelijke technieken in te schakelen, alsmede welke techniek voor de beantwoording van onderzoeksvraag het meest geschikt is. Want nogmaals: het betreft hier een collectie onderzoekstechnieken, geen eindproducten. Interessante materie als je bij wilt blijven in de toekomst van marketing-onderzoeksmethoden, zoveel is zeker.
De schrijver, Eveline van Zeeland, studeerde Psychologie en Algemene Economie. Ze werkt als docent en onderzoeker aan Fontys Hogeschool Marketing en Management en promoveert op onderzoek naar de rol van vertrouwen in een B2B context.
Basisboek Neuromarketing: Neuro-onderzoek voor marketing- en communicatieprofessionals is te koop als e-book of op papier bij Uitgeverij Coutinho en alle (online-) boekhandels.
ISBN boek 978 90 469 0518 0 / ISBN e-book 978 90 469 6359 3 / € 34,50 / 269 pagina’s