Nederlandse consumenten bestellen jaarlijks meer dan 250 miljoen pakketjes. In Amsterdam zijn dit 40.000 pakketten per dag. De komende jaren zal dit alleen nog maar gaan stijgen omdat we steeds meer online kopen. De verwachting is dat er over 10 jaar in Amsterdam 100.000 pakketten per dag bezorgd moeten gaan worden. Dat zijn kleding, boeken en andere dingen die we massaal online bestellen. Maar er is ook een probleem want maar liefst eenderde van deze online bestellingen komt echter niet direct bij de geadresseerde aan, maar wordt afgeleverd bij een postkantoor, een afhaalpunt of de buren. Er is echter een oplossing.
De Amsterdamse start-up Homerr lanceerde zijn nieuwe app (iOS en Android) en zet daarmee een stap richting het grootste sociale logistieke netwerk van Nederland. Homerr verbindt buren die regelmatig thuis zijn met buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.
In opdracht van Homerr werd door onderzoeksbureau Scherper onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1.000 respondenten. Dit zijn de bevindingen.
Homerr pakt dus de problemen aan die er op dit moment zijn rondom pakketbezorging in Nederland en doet dat met de handige app (voor Android en iOS). Zowel de online shopper als de buur heeft met dit netwerk zelf de controle over het pakket.
Het werkt eenvoudig; thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online shoppers in de buurt. Degene die bestelt kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Gemak en controle voor beide partijen én ook nog enigszins goed voor het milieu, want een pakketbezorger hoeft geen twee keer te rijden.
© Production Perig – Fotolia.