16.12.2016
DC Business

Met sociaal netwerk Homerr mis je geen pakketjes meer

By: Redactie Dutchcowboys

BlogDC Business

Nederlandse consumenten bestellen jaarlijks meer dan 250 miljoen pakketjes. In Amsterdam zijn dit 40.000 pakketten per dag. De komende jaren zal dit alleen nog maar gaan stijgen omdat we steeds meer online kopen. De verwachting is dat er over 10 jaar in Amsterdam 100.000 pakketten per dag bezorgd moeten gaan worden. Dat zijn kleding, boeken en andere dingen die we massaal online bestellen. Maar er is ook een probleem want maar liefst eenderde van deze online bestellingen komt echter niet direct bij de geadresseerde aan, maar wordt afgeleverd bij een postkantoor, een afhaalpunt of de buren. Er is echter een oplossing.

Homerr

De Amsterdamse start-up Homerr lanceerde zijn nieuwe app (iOS en Android) en zet daarmee een stap richting het grootste sociale logistieke netwerk van Nederland. Homerr verbindt buren die regelmatig thuis zijn met buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.

Frustraties rondom pakketbezorging

In opdracht van Homerr werd door onderzoeksbureau Scherper onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1.000 respondenten. Dit zijn de bevindingen.

  • Volgens het onderzoek mislukt de eerste afleverpoging wel eens bij meer dan 90 procent van de online consumenten en ervaart 85 procent van hen dit als redelijk tot zeer problematisch.
  • Als pakketjes vervolgens bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de helft van de respondenten problemen omdat de buren zelf niet thuis zijn (55 procent), of doordat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij het ophalen (41 procent).
  • De ontvangende buur vindt het vaak ook vervelend om pakketjes aan te nemen (38 procent), vooral omdat hij/zij dan denkt thuis te moeten blijven of gestoord wordt en geen of weinig controle heeft over de vervolgstappen die nodig zijn om het pakket bij de juist geadresseerde te bezorgen.
  • Irritatie bij niet correct afgeleverde pakketten heeft ook andere oorzaken; in veel gevallen ervaart de online shopper het bezorgproces als ‘te laat’ (77 procent) en zijn secundaire oplossingen voor bezorging bij bijvoorbeeld een servicepunt niet interessant omdat het punt niet open is op de gewenste tijd (ruim 60 procent) of te ver weg is (ruim 40 procent).
Nooit meer een pakketje missen met Homerr
Nooit meer een pakketje missen met Homerr

Homerr pakt dus de problemen aan die er op dit moment zijn rondom pakketbezorging in Nederland en doet dat met de handige app (voor Android en iOS). Zowel de online shopper als de buur heeft met dit netwerk zelf de controle over het pakket.

Het werkt eenvoudig; thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online shoppers in de buurt. Degene die bestelt kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Gemak en controle voor beide partijen én ook nog enigszins goed voor het milieu, want een pakketbezorger hoeft geen twee keer te rijden.

© Production Perig – Fotolia.

Share this post