21.07.2020
DC Business

​Klarna viert 15.000ste webshop

By: Jeroen de Hooge

BlogDC Business

Het is een bewogen jaar. Voor iedereen, maar extra voor Klarna. Dat viert niet alleen dat het al tien jaar in Nederland zit, maar ook dat het zijn 15.000ste webshop op zijn betaalplatform heeft aangesloten. Plus, het verhuist door de flinke groei naar een nieuw pand in het hartje van Amsterdam.

Girav

T-shirt label Girav, bekend van de opvallende reclames, biedt haar klanten voortaan de mogelijkheid om achteraf te betalen via Klarna. Hierdoor is het aantal aanbieders in een jaar tijd met de helft gestegen: in 2019 stond de teller nog op 10.000. Klarna heeft in tien jaar tijd een stevige positie veroverd op de Nederlandse e-commerce markt met een omzetgroei van 100% jaar op jaar sinds 2017. Door de exponentiële groei in Nederland gaat Klarna verhuizen naar een groter pand naast Adyen. En dat is geen toeval: de twee werken al jaren samen.

Wilko Klaassen, General Manager van Klarna in Nederland en België, zegt: “Met dank aan onze retailers en consumenten hebben we een vaste positie veroverd in de checkout van 15.000 shops in Nederland. Onze ambitie gaat echter verder dan dat. Nu we marktleider zijn op het gebied van achteraf betalen, is de volgende stap om voor consumenten de favoriete manier om te shoppen te worden. Zowel online als in de winkel. We willen voor retailers meer zijn dan een betaalmethode en hen helpen om de hele shopping experience te verbeteren. Met onze app als startpunt, maar ook als betaalmethode in fysieke winkels. Door onze enorme groei en ambities hebben we besloten om na de zomer een nieuw en groter pand te betrekken aan het Rokin in Amsterdam. Hiermee worden we de buurman van onze samenwerkingspartner Adyen. Het Rokin wordt dus een soort Silicon Valley van de lage landen!”

Klarna

Tien jaar geleden moest Klarna consumenten, als toetreder in de e-commerce markt in Nederland, laten wennen aan een nieuwe vorm van online shopping. Nederlanders waren georiënteerd op vooruit betalen via iDeal. In andere markten, zoals Klarna’s thuisland Zweden, voelde het juist onnatuurlijk om te betalen voor een product dat iemand nog niet had gezien, gevoeld of gepast. Inmiddels weten veel consumenten hoe handig en veilig het is om te kiezen voor andere vormen van online betalen. Een kwart geeft zelfs aan alleen te shoppen bij webshops die een achteraf betaalmethode aanbieden.

Klaassen vervolgt: “We hebben een banklicentie en in thuisland Zweden zijn we ook een consumentenbank. Ook bieden we in diverse landen de Klarna Card aan. In Amerika hoort daar sinds kort zelfs een loyalty programma bij. Creditcards passen niet meer bij de huidige jonge generatie. Millennials en Generatie Z geven de voorkeur aan alternatieve betaalmethoden, zoals Klarna, in plaats van bijvoorbeeld betalen met een creditcard. We overwegen om ons productaanbod ook in Nederland uit te breiden.”

10 jaar in Nederland

In de eerste jaren in Nederland was Klarna te herkennen aan een blauw ietwat zakelijk en saai logo. Precies zoals je zou verwachten bij een speler uit de financiële wereld. Dat veranderde in 2017 na een drastische rebranding. Het corporate blauw werd vervangen door roze en prikkelende reclamecampagnes rondom smoooth shopping. Hierin ligt de focus niet langer op Klarna als betaaloplossing, maar op het gemak van shoppen met Klarna voor zowel klanten als retailers. Sindsdien kregen bekende gezichten als Snoop Dogg, tijdelijk omgedoopt tot Smoooth Dog, Lady Gaga en Celeste Barber een rol in campagnes van het merk. Deze nieuwe identiteit en focus, zorgde wereldwijd voor een boost van het succes. Klarna is inmiddels één van ‘s werelds grootste private fintechs.

Share this post