Modemerken maken in toenemende mate gebruik van volledig geïntegreerde software-oplossingen om elk moment van de dag inzicht te hebben in zaken als voorraad, verkoop en facturatie. Dat signaleert softwareleverancier Itsperfect. In twee jaar tijd verdubbelde het aantal merken bijna. Waren het er in 2018 nog 225, nu zijn het er 400.
Het in Laren gevestigde Itsperfect bedient grootwinkelbedrijven en richt zich sterk op de fashionindustrie. Meer en meer grote modemerken maken gebruik van de software-oplossing. Zo werd recent Cavallaro Napoli, onder meer kledingpartner van de KNVB en het wieler- en schaatsteam Jumbo-Visma, aan de klantenportefeuille toegevoegd. Ook levert Itsperfect sinds kort aan het damesmodemerk Fabienne Chapot. Als 400e merk verwelkomde de softwareleverancier evenementenorganisator ID&T.
Als gevolg van de groei van het aantal merken is ook het aantal gebruikers van het zogeheten Enterprise Resource Planning-pakket (ERP) toegenomen. Deze software brengt essentiële informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samen (zoals productie en verkoop) waardoor bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd, de productiviteit toeneemt en de kosten dalen. Door corona hebben bedrijven meer tijd om hun ERP goed onder de loep te nemen, merkt Itsperfect. Ook is het voor merken nog belangrijker geworden om inzicht te krijgen in alle data.
“We zijn blij dat steeds meer grotere spelers de weg naar ons weten te vinden”, reageert oprichter van Itsperfect Stefan Methorst uit Vught. Hij vermoedt dat de groei met name veroorzaakt wordt doordat zijn bedrijf als enige volledig geïntegreerde oplossingen voor de retail en wholesale biedt. “In tegenstelling tot andere ERP-leveranciers bieden wij geen maatwerk, maar juist één volledig softwarepakket voor alles. Het is als het ware een plug and play-systeem met de nieuwste tools op dat moment. Zo is er geen risico op verouderingen en beperkingen van een ERP-systeem dat ooit op maat is gemaakt en door de jaren heen veroudert.”
Ook speelt Itsperfect sterk in op alle duurzaamheidsontwikkelingen. “Om overtollige voorraad te voorkomen, moet de retail meer dan ooit de vraag goed voorspellen. Onze informatie is realtime, zodat je precies weet hoe groot de voorraad is. Hierdoor voorkomen we overproductie”, aldus Methorst.
Tenslotte noemt hij de innovatiekracht: “We werken met een cloud-based software-oplossing en lanceren elke kwartaal een vernieuwde versie van ons product op basis van feedback van onze klanten. Zo optimaliseren we de software niet alleen voor afzonderlijke gebruikers, maar voor ons gehele klantenbestand”, aldus Methorst.