DC Business15.09.2021

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid, een van de ruimste mobiele werkplekken


De volgende auto die ik onder handen genomen heb als mobiele werkplek is de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid, en bijzonder ruime hybride SUV. De afgelopen weken heb ik de nodige kilometer, en uurtjes, met de Hyundai door Nederland gereden en op bijna alle plekken in deze met zeven zitplaatsen uitgeruste bolide gewerkt.

Een fors bemeten SUV

Ik reed zoals gezegd met de Plugin Hybrid variant van de Santa Fe in de Premium Sky uitvoering. Deze SUV was uitgerust met een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met turbo en 6-traps automatische versnellingsbak. Samen met de elektromotor goed voor een totaal vermogen van 265pk en een acceleratie van 0 naar 100 in minder dan 9 seconden. Voor een auto van ruim 2000 kilo (rijklaar) en de afmetingen van de Santa Fe, bijna 4 meter 80 lang, 1 meter 90 breed en 1 meter 1,71 bepaald geen slechte prestaties.

Uiterlijk straalt de deze SUV een en al robuustheid uit. De imposante grille geeft de voorzijde een bijna angstwekkende look. Ooit was ik zelf eigenaar van het eerste model van de Tucson. Dat was een compacte SUV die er door zijn ronde en robuust ogende voorkant een stuk groter oogde dan dat hij in werkelijkheid was. Dat gevoel kreeg ik bij het rijden in deze Santa Fe ook, al is dat natuurlijk ook in werkelijkheid een fors bemeten SUV.

SantaFe-a
SantaFe-a
SantaFe-b
SantaFe-b

Laag benzineverbruik dankzij hybride EV-aandrijving

Het benzineverbruik viel mij nog alleszins mee. Op de snelweg, met een volledig opgeladen accu, was 1 op 22, zeker in de Eco-rijstand, makkelijk haalbaar. Sterker nog, ik heb, na het tanken en laden, zelfs een keer een verbruik van 1 op 577 gezien, maar dat was natuurlijk met een volle tank én accu wanneer de Santa Fe direct daarna alleen elektrisch aangedreven werd. Puur rekenkundig klopte dat verbruik dus, want ik had inmiddels wel 20 kilometer afgelegd, maar nog geen benzine verbruikt. Uiteraard, en misschien ook wel helaas, is dat niet het uiteindelijke gemiddelde verbruik van de Santa Fe. Dat ligt echt meer in de buurt van de 1 op 18. Nog altijd bijzonder zuinig voor een auto van deze afmetingen. Het rijcomfort was verder bijzonder goed en soepel. Vooral in de zogenoemde ‘coasting’ mode hoorde je de auto vrijwel niet.

In het stadsverkeer, of wanneer de accu leeg was, ging het verbruik wel wat omhoog, maar ook dan was 1 op 13 nog makkelijk haalbaar. De accu van de EV-aandrijving ontlaadde doorgaans tot zo’n 15 procent. Vanaf dat moment werd de EV-mode alleen nog geactiveerd bij lage snelheden. Wanneer de benzinemotor gebruikt werd, werd de 14 kWh EV-accu, zoals dat bij Plug-in Hybrid’s gebruikelijk is, ook weer opgeladen. Doorgaans telkens ongeveer tot 17 procent, of nog iets meer, zodat de EV-aandrijving weer een tijdje volop bijgeschakeld kon worden.

Met alleen de EV, en een volle tank, `liep` de Santa Fe soms 1 op 577
Met alleen de EV, en een volle tank, `liep` de Santa Fe soms 1 op 577

In de Sport rijstand verbruikte de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid weliswaar meer benzine, tot zo’n 1 op 11 gemiddeld, maar voordeel was wel dat dan na een kilometer of 50 rijden de EV-accu weer volledig opgeladen was.

Omdat de Santa Fe een full-size SUV is, heeft de auto ook een rijmodus voor ruw terrein. Je kunt kiezen uit zand, modder en sneeuw. Uiteraard heb ik die ook even uitgeprobeerd. In een vers gemaaid korenveld om precies te zijn. In de terrein mode worden, indien nodig, alle vier de wielen aangedreven. Dat gebeurt deels door de benzinemotor en deels met behulp van de elektromotor. Handig als je een keer buiten de gebaande paden wilt werken.

Even op bezoek bij de boer in het veld? Met deze SUV is dat geen enkel probleem.
Even op bezoek bij de boer in het veld? Met deze SUV is dat geen enkel probleem.

Een zeer ruime mobiele werkplek

Als mobiele werkplek is de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid by far het ruimste mobiele kantoor dat ik dit jaar getest heb. De plek van de passagier, voorin, biedt echt heel veel arm- én beenruimte. Maar ook achterin kun je heel goed en ruim werken. En als ik een beetje rekening hield met de plek waar ik ging staan, in de schaduw, kon het glazen panoramadak ook helemaal open blijven staan. Het was immers zomer. Geen hele goede gezien hetgeen we de afgelopen drie jaar gewend waren, maar toch.

Zoals gezegd testte ik de 7-zits versie van deze Hyundai SUV. Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie niet verwachtte dat de twee achterste stoelen heel erg comfortabel zouden zijn. Al helemaal niet als mobiele werkplek met een laptop. Toch was dat ook best goed te doen. Beentjes gekruist en werken maar (zie foto hieronder). Nee, niet de meest ideale plek, dat geef ik grif toe, maar wel de plek met het minste last van lichtinval, mocht je niet in de schaduw geparkeerd staan.

Ook op de 6e en 7e stoel kun je prima werken. Ok, niet de meest ruime plekken, maar het kan.
Ook op de 6e en 7e stoel kun je prima werken. Ok, niet de meest ruime plekken, maar het kan.

Als je aan het werk bent in de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid en je moet je laptop, tablet of smartphone opladen, dan vind je daarvoor voldoende stroompunten. Naast de standaard ‘sigarettenaansteker’ aansluiting, heeft de auto ook twee USB-A aansluitpunten voorin en twee USB-A aansluitenpunten voor de passagiers achterin. Daar zit bovendien een 220V netspanning aansluiting. Je kunt dus gewoon de netadapter van je smartphone, tablet of laptop aansluiten. Of elk ander apparaat dat voldoende heeft aan maximaal 200 Watt (laad)vermogen. Het is dus geen aansluiting voor een koffiezetapparaat of iets dergelijks. Wil je koffie, stop dan even bij een tankstation of wegrestaurant.

Waar je wel nog rekening mee moet houden is het feit dat alle stroompunten alleen werken wanneer de auto loopt of op contact staat. Dat laatste is overigens niet aan te raden wanneer je langere tijd stil staat. Echter, wanneer de hybride accu opgeladen is, en je zet de auto in eco-rijstand, dan kun je hem met een gerust hart een tot twee uur aan laten staan. De auto gebruikt dan de accuspanning van de EV-accu en de motor zal niet stationair gaan draaien.

Voorin, en op de tweede rij stoelen, vind je de meeste werkruimte.
Voorin, en op de tweede rij stoelen, vind je de meeste werkruimte.

Werken in de Limburgse heuvels

Het grote voordeel van mobiel werken is natuurlijk dat je de mooiste werkplekken kunt uitkiezen. Met de Santa Fe heb ik diverse keren in de Limburgse heuvels gewerkt. Boven aan de voor fietsers bekende, en vervloekte, Eyserbosweg, in het Eyserbos. Daar kun je heerlijk in de schaduw onder de bomen staan. Als het weer het toelaat, en gelukkig was dat ondanks de mindere zomer toch vaak het geval, met een volledig geopend panoramadak.

Met het dak, en de hemelblindering dicht, kon ik ook in de zon prima werken. Zeker achterin waar je door de geblindeerde ramen, eventueel met de ingebouwde rolgordijntjes dicht, geen last hebt van zonlicht. In dat geval is het wel raadzaam om in de zomermaanden de auto even te laten lopen voor de airco. Zoals ik eerder al aangaf heeft de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid drie zeer ruime werkplekken en voldoende stroompunten, dus mobiel werken samen met een paar collega’s is ook prima te doen in deze auto. Bovendien zijn de stoelen, naast verwarming, ook uitgerust met koeling. Dat zit in de zomer nog een stuk comfortabeler.

Werken met het panoramadak geopend voelde als werken in de buitenlucht
Werken met het panoramadak geopend voelde als werken in de buitenlucht
De neus van de Samta Fe is ronduit indrukwekkend
De neus van de Samta Fe is ronduit indrukwekkend

Mobiele werkaccessoires

De Santa Fe heeft voldoende ruimte en stroompunten, maar werk je vaker, of langer, mobiel, dan is een speciale houder voor de laptop een aanrader. Die zijn er in verschillende varianten. Voor op of aan het dashboard of bevestiging aan de achterzijde van een van de voorstoelen, als je achterin werkt.

Wanneer je de Santa Fe als leaseauto rijdt, dan is het wel verstandig om even bij de leasemaatschappij na te vragen of dergelijke accessoires wel ingebouwd mogen worden. Doorgaans zijn die houders makkelijk, en zonder sporen weer te verwijderen. Vaak hoeft er niet voor geboord of geplakt te worden, maar vooraf navragen is altijd beter dan achteraf met een probleem, en extra kosten, geconfronteerd te worden.

SantaFe-VeldCombine
SantaFe-VeldCombine

Wat kost de Hyundai Sante Fe Plug-in Hybrid

Het model dat ik getest heb, Premium Sky uitvoering, heeft een catalogusprijs van niet iets onder de 58.000 euro. Dat is natuurlijk wel een van de meest uitgebreide en luxe modellen. De Santa Fe Plug-in Hybrid begint normaal bij € 51.495,-. Op dit moment loopt de Testafette actie en krijg je deze SUV al voor € 47.495,-.

Hij is ook verkrijgbaar als private lease. Dan betaal je, gebaseerd op een looptijd van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar nu 619 euro per maand voor het instapmodel van de Santa Fe Plug-in Hybrid.

SantaFe-Veld-d
SantaFe-Veld-d
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Hybride auto

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

De Mazda CX-80 is het 25 centimeter langere broertje van de CX-60, centimeters die ten goede komen aan de wielbasis en daarmee het interieur. Dat is lekker ruim, zoals het hoort bij een luxe topmodel. Maar is die CX-80 de titel topmodel in de dagelijkse praktijk waardig?

Automotive14.10.2024

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

De allereerste Porsche 911 voor de openbare weg met een hybride aandrijflijn staat in de startblokken om gepresenteerd te worden. Na een uitvoerig testprogramma is de nieuwe 911 klaar voor serieproductie.

Automotive13.05.2024

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland

Verder lezen over Hyundai

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

Tijdens ‘Heat Tech Day’ in Seoul, Zuid-Korea, hebben Hyundai en Kia een drietal nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken.

Automotive02.09.2024

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

om comfort en efficiency te verhogen
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

Hyundai Motor heeft 'Timeless Seoul' gelanceerd op Zepeto, een wereldwijd populair 3D-avatar-gebaseerd social netwerkplatform. Hier worden gebruikers teruggevoerd naar de jaren '70 en '80 in Zuid-Korea. Timeless Seoul is...

Tech in Asia07.03.2024

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Iedere wintersporter kan het beamen, sneeuwkettingen onder je banden leggen bij nat en koud weer, is doffe ellende. Hoe handig je ook bent, het blijft een gedoe. Nu kom je gelukkig tegenwoordig goed weg met winterbanden,...

Automotive11.12.2023

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

Amazon gaat auto’s online verkopen en het start met Hyundai. Straks kun je op het winkelplatform dus niet alleen boeken en gekke feestversiering aanschaffen, maar ook je nieuwe bolide. In eerste instantie zijn dat alle...

Automotive17.11.2023

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai heeft het startschot gegeven voor de bouw van een ultramoderne fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan, Zuid-Korea. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op het voormalige testcomplex van Hyundai in U...

Tech in Asia14.11.2023

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia...

Automotive06.11.2023

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. H...

Tech in Asia05.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Verder lezen over Review

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

De Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 is qua naam een hele mond vol, maar hij heeft ook wel wat te brengen. Bijvoorbeeld voor designers.

Gadgets30.10.2024

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Verder is het een point-and-click-game, of zoals het op de smartphone werkt: kijk en tik-game.

Gaming24.10.2024

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

In deze game ben je er lekker mee bezig terwijl je een-op-een scheepsstrijd voert. Zorgen dat je niet zinkt: het bootleven.

Gaming18.10.2024

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Just Dance 2025 is uit. Heerlijk om weer een dansje te doen, want er zijn veel nieuwe nummers bij, maar ook heel veel prikkels.

Gaming15.10.2024

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent een geweldige game.

Gaming14.10.2024

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid

Dat een hybride auto veelzijdig is, dat blijkt al uit zijn aandrijving. Maar is er meer? Wel in het geval van de Dacia Duster Hybrid.

Automotive06.10.2024

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid