DC Business22.07.2022

Hoe bereken je de return on investment van content?


Sterke content kan een enorm verschil maken in de inkomsten van je bedrijf. Natuurlijk is het inhuren van een tekstschrijver in eerste instantie een uitgave, maar deze zal zich snel terugverdienen. Een tekstschrijver zorgt namelijk dat je website beter wordt gevonden door zoekmachines en daardoor hoger wordt geplaatst. Het resultaat? Meer potentiële klanten op je website. Maar, hoe meet je je contentmarketing?

Websiteteksten

Je kunt websiteteksten laten schrijven door een collega die veel verstand heeft van jullie product, maar waarschijnlijk is het een betere optie om te kiezen voor een tekstschrijver. Die kan namelijk enerzijds de vertaalslag maken van jouw product en jouw jargon naar een tekst die aantrekkelijk en begrijpelijk is voor (potentiële) consumenten. Anderzijds zijn tekstschrijvers van websiteteksten vaak op de hoogte van de meest recente search engine optimisation (SEO), waardoor de tekst goed opgepakt wordt door Google.

Maar hoe bereken je precies de return on investment van content? Hoe weet je of je geld verdient met je contentmarketing? Een ROI wordt aangeduid met een percentage: hoe hoger, hoe beter. De som is als volgt: opbrengst : investering x 100. Stel dat je contentmarketing 2.000 euro kostte en de opbrengst is 3.000 euro. Je berekent dan 3000 : 2000 x 100. De uitkomst is dan een fijne 150 procent.

Echter blijkt dit toch makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kun je immers precies op de content berekenen hoe het met die ROI zit? Dat doe je door te beginnen met een 0-meting. Zo weet je waar je vandaan komt. Google Analytics is een populaire manier om te begrijpen wat de 0-meting is op het gebied van het aantal bezoekers, het aantal terugkerende bezoekers, de opbrengst en de scrolldiepte, het aantal kliks op URL’s en de duur van een sessie. Er zijn nog veel meer mogelijkheden waaraan je die 0-meting kunt koppelen, dus kies wat voor jou belangrijk is.

ROI berekening

Vervolgens bepaal je doelwaarden: als een gebruiker een formulier invult of een bepaalde tijd op een website is, dan vertegenwoordigt dat een bepaald bedrag. Dat bedrag is vaak een gemiddelde. Stel dat er in je websitetekst een linkje zit waarop mensen moeten drukken. Als 10 procent van de klikkers ook echt klant wordt (en gemiddeld 500 euro uitgeeft), dan kun je dat specifieke linkje een doel meegeven van 50 euro. Zo kun je de ROI berekenen van je contentmarketing.

Als je het zo bekijkt, dan kun je ook inzien dat tekstschrijvers een belangrijke rol hebben. Elk linkje telt, maar dat niet alleen. Elk woord telt ook. Elk woord kan een klant aantrekken en afstoten. Hoewel dat in een mum van tijd gebeurt kan zijn, geldt dat niet voor de andere effecten van contentmarketing. Voordat je namelijk gezien wordt op Google en groeit, heb je geduld nodig. Elk nieuwe berichtje op je website heeft tijd nodig om de gevestigde orde te worden en makkelijk te kunnen worden gevonden. Hou dus ook bij wanneer je bepaalde content plaatst en meet pas na zes maanden je ROI om een realistisch eerste beeld te krijgen.

Wil je dus toch eerst zelf proberen om de teksten te maken, of het aan een collega overlaten, dan kan dat uiteraard altijd. Maar een tekstschrijver is vaak net even sneller: in schrijven, maar ook in het genereren van die felbegeerde, positieve ROI.

[Fotocredits –
Andrii Yalanskyi © Adobe Stock]

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid