DC Business20.01.2022

Het nieuwe gezicht van SsangYong de Korando e-Motion


Nieuwe volledig elektrische SUV

Elektrische SUV’s zijn tegenwoordig makkelijk te plaatsen. Deze SUV’s zijn over het algemeen ruim, zweven redelijk geluidloos over de weg, hebben vaak een complete uitrusting en weten met veel gevoel voor ‘emotional pricing’ zich te richten op een groeiende potentiële doelgroep van de zakelijke rijder. Dankzij private lease (en torenhoge brandstofkosten) groeit ook het privé gebruik van een EV of hybride uitvoering. Het verschil onderling tussen het inmiddels grote aanbod wordt helaas nog te vaak vrijwel volledig toegeschreven aan het rijbereik (de range) die vooral te maken heeft met het aanwezige batterijpakket. Het aantal kilowatts bepaald in grote mate het maximale bereik van de auto.

In dit groeiende segment komen er in een rap tempo nieuwe modellen (en zelfs soms merken) op de markt. Het is inmiddels 2022, SsangYong, die we vooral kennen als autofabrikant van redelijk uit de kluiten gewassen terreinauto’s mengt zich nu ook tussen alle merken en lanceert de nieuwe Korando e-Motion. Een SUV met een beschaafd uiterlijk, duidelijk minder bruut als een Rexton maar wel volledig elektrisch. Misschien in Nederland niet direct een populair model maar over de grens in België verkoopt het merk aanzienlijk beter. En misschien is deze nieuwe SsangYong Korando e-Motion wel een nieuwe start voor het merk in ons landje waar EV’s samen met Scandinavië razend populair zijn.

SsangYongKorando
SsangYongKorando
SsangYongKorando-2
SsangYongKorando-2
SsangYongKorando-6
SsangYongKorando-6

Korando interieur

Het interieur en de interface ogen redelijk ingetogen en wijkt niet veel af van de modellen die zijn uitgerust met een klassieke motorisatie. In deze versie heb je een centraal opgesteld multimediascherm tot je beschikking met toegang tot specifieke functies die eigen zijn aan de elektrische aandrijving. Zo kun je de laadfuncties instellen en eenvoudig de verbruiksstatistieken raadplegen.

Bijna traditioneel in elektrische auto’s vind je ook in de Korando e-Motion blauwe stijlelementen. Wat communicatie betreft heb je beschikking over Apple CarPlay en Android Auto. Een draadloos oplaadpunt voor de smartphone is als optie in het dashboard geïntegreerd. SsangYong heeft de lat wat betreft geluidsisolatie een stuk hoger gelegd want in de auto is het tijdens het rijden op de Vlaamse wegen opmerkelijk stil.

SsangYongKorando-51
SsangYongKorando-51
SsangYongKorando-46
SsangYongKorando-46
SsangYongKorando-3
SsangYongKorando-3

Krachtige aandrijving

De Korando e-Motion wordt aangedreven door een elektromotor die 140 kW/190 pk levert en over een trekkracht van 360 Nm beschikt. Je kunt via de ‘drive mode’ knop kiezen tussen een sportieve, comfortabele of zuinige rijstand. De aandrijving gebeurt middels een transmissie met vaste overbrengingsverhouding op de vooras. Rap is hij zeker niet, de topsnelheid blijft beperkt tot 156 km/u deels om het energieverbruik en het elektrische rijbereik te optimaliseren.

Elektrische installatie

De elektrische installatie van de Korando e-Motion heeft een lithium-ion batterij met een capaciteit van 61,5 kWh in de bodemplaat van de wagen zodat het zwaartepunt laag zit. SsangYong heeft het vermogen redelijk geknepen (zie boven) om het maximale uit de relatief bescheiden lithium-ion batterij te halen. De Korando e-Motion heeft een elektrisch rijbereik (WLTP) van 339 km. Dit is ook van invloed op de prijs van de auto wat zeker zal hebben meegespeeld. Laden via een DC-gelijkstroom lader kan tot max. 50 kW. Concreet betekent dit dat je onder ideale omstandigheden de batterijcapaciteit tot 80% kan bijladen in 54 minuten.

SsangYongKorando-33
SsangYongKorando-33
SsangYongKorando-79
SsangYongKorando-79

Technologie en rij-assistentie

De Korando heeft een aantal veiligheidsverhogende rijhulpmiddelen die worden samengevat onder de noemer Deep Control. Standaard zijn Adaptive Cruise Control (IACC). Wanneer het voertuig een voetganger voor de wagen detecteert, zal de automatische noodremfunctie (AEBS) ingrijpen. Verder is er een actieve rijstrookassistent (LKA), wanneer het voertuig voor je (bij stilstand aan een verkeerslicht) verder rijdt, krijgt je daarvan een subtiel pop-up signaal (FVSW). Als laatste is er een grootlichtassistent (SHB) en geeft de wagen bij vermoeidheid van de bestuurder een signaal (DAW).

SsangYong Korando e-Motion

De SsangYong Korando e-Motion is een een alternatief voor iedereen die op zoek is naar een ruime elektrische auto, liefst een SUV en ook met een scherpe prijs. Onbekend maakt misschien onbemind maar maak eerst een proefrit, dat merk jezelf wat deze auto te bieden heeft. Een samenvatting:

Eerste 100% elektrische SUV voor SsangYong van de nieuwste generatie Korando. Een combinatie van een terreinwagen met die van een elektrisch aangedreven personenwagen.

  • 100% elektrisch aangedreven Korando e-Motion
  • Specifiek koetswerkdesign met aangepaste neus en aërodynamische velgen
  • Slim energiebeheer
  • 20-80% bijladen op 33 minuten
  • Max vermogen 140 kW / 190 pk
  • Autonomie WLTP 339 km (474 km in de stad)
  • Verbruik WLTP 16,8 kWh /100 km
  • Laadsysteem AC lader 6,6 kW, DC snellader 50 kW
  • Batterijcapaciteit lithium-ion 61,5 kWh
  • Topsnelheid 156 km/u
  • Max koppel 360 Nm vanaf 0 opm
  • Sleepvermogen van 1.500 kg
  • Aantrekkelijke basisprijs vanaf €39.990
  • 7 jaar garantie en assistance met een maximum van 150.000 km
  • Deze garantie geldt ook voor de batterij met hoog voltage.

De SsangYong Korando is inmiddels bijna twee jaar op de markt. De marktintroductie liep helaas door de wereldwijde gezondheidscrisis enige vertraging op. De Korando e-Motion is de eerste SUV met emissievrije aandrijflijn van de Koreaanse constructeur en zeker een alternatief voor de zakelijke rijder.

Update 08-02-2022

Het Zuid-Koreaanse Edison Motors heeft volgens buitenlandse media voor een bedrag van 225 miljoen dollar het automerk SsangYong van het Indiase Mahindra overgenomen. De verwachting is dat Edison Motors van SsangYong een volledig elektrisch merk gaat maken.

SsangYong heeft tot nu toe talloze eigenaren gehad. In 2010 verwierf Mahindra een belang van ongeveer 75 procent in het Zuid-Koreaanse merk met de bedoeling het nieuw leven in te blazen door een SUV-carrosserie te bouwen. In 2020 maakte Mahindra bekend niet meer in het Koreaanse merk te investeren.

SsangYongKorando-9
SsangYongKorando-9
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden